این سایت های مغرض …

سوءاستفاده از فضای باز رسانه ای به وجود آمده در دولت تدبیر و امید باعث گردیده تا برخی با انتشار اخبار بی پایه و اساسی که جز تشویش اذهان عمومی نام دیگری نمیتوان بر آن گذاشت مغرضانه ذهن مردم را درگیر مسائل حاشیه ای و کم ارزش و چه بسا بی ارزش نمایند و از این راه دولت را تحت فشار قرار دهند.

این سایت های مغرض …
یarabani_2015-11-13_08-17-11کی از اصولی که همیشه مورد تاکید بزرگان علم اطلاع رسانی بوده و هست راستگویی در اطلاع رسانی است و ارائه اخبار صحیح را می توان یکی از بزرگترین دلایل اقبال مردم به یک منبع خبری دانست .در دنیای امروز که رسانه های متعدد در لحظه لحظه زندگی مردم حضور دارند.و با شیوه های گوناگون سمعی و بصری برای مردم خوراک خبری تهیه می کنند صرف نظر از هدف این رسانه ها چه مثبت و چه منفی ، از این جناح یا آن جناح،این ارگان یا آن ارگان ، اکثریت قریب به اتفاق متخصصان اطلاع رسانی متفق القولند که باید اصل خبر از راستی و صحت برخوردار باشد تا اعتماد مخاطب جلب گردیده و از طریق این جلب اعتماد، تحلیل های مورد نظر را به آنان انتقال دهند . حال در این میان مدیر یا سر دبیر یک سایت خبری یا پایگاه اطلاع رسانی یا رسانه خبری باید در نهایت بی اطلاعی بسر برد که این موضوع مهم و ساده را نداند و خبرهای خود را بر پایه مطامع شخصی یا جناحی استوار نموده و برای رسیدن به اهداف غیر مسئولانه خود از انتشار اخبار مختلط با دروغ به جهت کوبیدن دولت و مدیران اجرایی هیچ ابایی نداشته باشد.
کاری که طی دوسال اخیر دربرخی از سایت های اینترنتی به کرات مشاهده گردیده و همچنان ادامه دارد و مایه تعجب و بعضا انبساط خاطر میگردد. موضوعات مختلفی وجود دارد که دغدغه مردم و مسئولان است مانند موضوعات اقتصادی، معیشت،مسکن، ازدواج، محیط زیست و غیره که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست و هستند خبرنگاران و رسانه های بسیاری که این دغدغه ها را درک کرده و مسئولانه در این باره فعالیت می کنند و به دور از سیاه نمایی،انتقادهای سازنده خود را از دولت و مسئولین علنا” اعلام می دارند و هدفی جز بهتر شدن وضعیت مردم و کشور ندارند ، اما در این میان سایت های معدودی نیز وجود دارند که صرفا جهت رسیدن به اهداف حزبی ، جناحی یا حتی تجاری خود اقدام به حمله به مسئولان دولتی و تخریب عملکرد آنان می کنند تا از این راه به مطامع خود دست یابند و هدفشان فشار به مسئولان بالادستی جهت عزل آن مدیر و منصوب نمودن مدیری همسو با مطامع آنان است.
سوءاستفاده از فضای باز رسانه ای به وجود آمده در دولت تدبیر و امید باعث گردیده تا برخی با انتشار اخبار بی پایه و اساسی که جز تشویش اذهان عمومی نام دیگری نمیتوان بر آن گذاشت مغرضانه ذهن مردم را درگیر مسائل حاشیه ای و کم ارزش و چه بسا بی ارزش نمایند و از این راه دولت را تحت فشار قرار دهند.
سایت هایی که مدام خود را با عناوین پر طمطراقی مانند پربازدیدترین،بهترین و از این قبیل عناوین در فضاهای مجازی قانونی و غیر قانونی تبلیغ می کنند و با تیتر های آبکی از اخبار حاشیه ای قصد جذب مخاطب بیشتر دارند.
تکلیف چیست ؟؟؟؟ آیا باید از این گونه سایت ها شکایت کرد ؟؟؟؟ آیا باید برای آنان جوابیه ارسال نمود؟؟؟ قطعا راه اول خیلی راهگشا به نظر نمی رسد و راه دوم نیز بدلیل اینکه برخی از این سایت ها بدون مجوزهای لازم فعالیت میکنند و مشمول قانون مطبوعات نمی شوند راه بجایی نخواهد برد، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم هر دوراه ذکر شده از خواسته های همان سایت های مغرض برای مطرح شدن است و با شکایت یا ارسال جوابیه فقط احساسی از غرور و شادمانی به آنها منتقل و بر ادامه همان را ناصواب ترغیب میشوند و امر بر آنان مشتبه می گردد که بله ما هم هستیم و وجود داریم و ببینید ما چقدر گنده ایم که طرف شکایت یا جوابیه فلان دستگاه عریض و طویل دولتی قرار گرفته ایم .
به نظر میرسد این وظیفه دستگاههای نظارتی مانند اداره کل ارشاد اسلامی یا پلیس فتا است که راسا با این پدیده برخورد نموده و جلوی تشویش اذهان عمومی و سیاه نمایی را بگیرند .
البته روابط عمومی ها و مدیران دولتی نیز باید از همه فعالین عرصه رسانه به ویژه خبرنگاران محترمی که با دلسوزی عملکرد دستگاههای اجرایی را نقد و منتشرمی کنند سپاسگزار بوده و پاسخگویی به این عزیزان را که خوشبختانه بخش عمده بدنه رسانه ای کشور را تشکیل میدهند وظیفه خود بدانند وبرای اقناع افکار عمومی دست همگی آنان را به گرمی بفشارند و نقش و وظیفه خود را در انتشار اخبار دستگاه اجرایی مطبوع به خوبی ایفا کنند. چرا که زندگی در جامعه بدون خبرنگار مانند زندگی در یک صندوق در بسته است.
ان شاالله روزی برسد همه ما قبل از نوشتن خبر یا تهیه گزارش، از فرهنگ اطلاع رسانی بهره مند باشیم تا همین تعداد معدود سایت ها یا مطبوعاتی که مورد بحث این نوشتار بود نیز ضمن رعایت اصول خبر و اطلاع رسانی، همدلی و همزبانی دولت و ملت که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب میباشد را نصب العین قرار داده و با نقد منصفانه عملکرد دستگاههای اجرایی، دولت محترم و مدیران را در رسیدن به اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یاری نمایند .

محمد علی صدیق عربانی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share