سفیر ایران در جمهوری آذربایجان

هفته فرهنگی «گیلان» در «باکو» برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر استان گیلان گفت: سفارت ایران در جمهوری آذربایجان هفته‌های فرهنگی «گیلان» در «باکو» و بالعکس را اجرا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از مهر ,سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر استان گیلان گفت: سفارت ایران در جمهوری آذربایجان هفته‌های فرهنگی «گیلان» در «باکو» و بالعکس را اجرا می کند.

۱۸۷۴۳۸۸محسن پاک‌آیین روابط تهران-باکو را به لحاظ فرهنگی،سیاسی و اقتصادی قوی و استوار دانست و اظهار کرد: ملت ایران و آذربایجان از نظر تاریخی، فرهنگی و دینی نزدیک‌ترین مللی هستند که در کنار هم زندگی می‌کنند و سفرهای مقامات عالی‌رتبه تأثیر ژرفی در گسترش مناسبات فیمابین داشته است.

وی با بیان اینکه ایران به گسترش روابط فرهنگی با کشور دوست، آذربایجان مصمم است، گفت: روابط فرهنگی ایران و آذربایجان در سطح بالایی قرار داشته و ما از مواضع یکدیگر حمایت می‌کنیم، زیرا دو ملت پیوندهای دیرینه فرهنگی با هم دارند.

پاک‌آیین با بیان اینکه همکاری‌های فرهنگی دو کشور در دو حوزه تمدنی و دینی انجام می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به مشترکات تاریخی و همچنین مفاخر مشترک فرهنگی مانند نظامی گنجوی، شاه اسماعیل صفوی و محمد فضولی که برای دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، ضروری است که با برگزاری همایش‌ها و مراسم‌ گرامیداشت، این مفاخر را در سطح بین‌المللی و همچنین برای مردم دو کشور معرفی کنیم.

سفیر ایران در باکو از برگزاری همایش مشترک نظامی گنجوی و معرفی سعدی شیرازی با همکاری آکادمی علوم جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: هفته گذشته در تبریز مراسم گرامیداشت شهریار که از شخصیت‌های فرهنگی مشترک دو کشور است، برگزار و در آن مراسم به شهریار شناسان ایران و جمهوری آذربایجان نشان شهریار اهدا شد.

وی به همکاری دو کشور در زمینه تبادل اساتید فارسی، برگزاری مشترک جشن نوروز، حوزه فیلم، سینما و موسیقی و اعزام هیئت‌های موسیقی و گروه‌های فرهنگی از ایران به آذربایجان و بالعکس اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک هفته فیلم جمهوری آذربایجان در ایران و بالعکس نیز برگزار خواهد شد.

پاک‌آیین تبادل فرهنگی از سوی مسئولان دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: توانمندی و قابلیت‌های فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه‌های ترویج و گسترش زبان و فرهنگ دو ملت قابل تحسین است، به طوری که می‌تواند فصل نوینی فراروی چشم‌انداز مناسبات و روابط دیپلماتیک دو کشور گشوده و موجب تحکیم روابط شود.

وی سفر آیت‌الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان و همکاری و تبادل هیئت‌های دینی و علما و روحانیون دو کشور را یادآور شد و اظهار کرد: آذربایجان یک کشور شیعه‌نشین است که سنت‌های مذهبی نیز در آن همانند ایران رایج و مردم مسلمان آذربایجان به آن پایبند هستند.

پاک‌آیین تأکید کرد:همکاری با روحانیون جمهوری آذربایجان می‌تواند در افزایش دانش دینی مردم این کشور که عمدتاً شیعه هستند و مدت‌ها در نظام اتحاد جماهیر شوروی از دین دور بودند، بسیار تأثیرگذار باشد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: اکنون با اراده سیاسی مسئولان دو کشور، زمینه‌های افزایش همکاری‌های تهران- باکو بیش از هر زمان دیگری فراهم است.

جمهوری آذربایجان که در سال ۱۹۹۱ میلادی و در پی انحلال شوروی سابق اعلام استقلال کرده است، با ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومترمربع وسعت و افزون بر ۹ میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز جنوبی واقع است و با جمهوری اسلامی ایران حدود ۶۷۰ کیلومتر مرز خاکی و آبی دارد.

telegramdintitled

Share