عراقچی در گفتگوی ویژه خبری

ایران در برنامه هسته ای خود توان برگشت پذیری را در نظر گرفته است/بعد از سه ماه ساختار تحریم‌ها به صورت کامل برچیده خواهد شد/آمریکا و اتحادیه اروپا تا اینجا به تعهدات خود عمل کردند/اطمینان دارم تا سال پانزدهم به ظرفیت بیش از ۱۹۰ هزار سو خواهیم رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان شب گذشته ۲۹ مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی دستورات رهبری و تکالیف جدید دولت پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از باشگاه خبرنگاران،«سیدعباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان شب گذشته ۲۹ مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی دستورات رهبری و تکالیف جدید دولت پرداخت.

۳۷۱۰۵۰۲_۹۰۹عراقچی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه آیا عکس العمل ها تکلیف جدیدی برای دولت ایجاد می کند گفت: ابتدا از مقام معظم رهبری به دلیل حمایت هایی که از ما در طول مذاکرات داشتند قدردانی می کنم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به الزامات و تکالیفی که در اجرای برجام برای ما مشخص شده است ادامه داد: مقام معظم رهبری اجرای مطلوب برجام را تضمین فرمودند.

وی با اشاره به اینکه در طول سه ماه گذشته روند بسیار دقیق و کار فشرده ای بر روی برجام صورت گرفته است خاطر نشان کرد: هیچ موضوعی تا به این حد مورد بررسی دقیق و شفاف قرار نگرفته بود.

در طول سه ماه گذشته برجام با دقت و شفافیت مورد بررسی قرار گرفت

عراقچی با بیان اینکه همه از زوایای مختلف برجام را مورد بررسی قرار دادند اظهار داشت: در طول سه ماه گذشته این بررسی با دقت بسیار زیادی توسط نهادهای مهم قانونگذاری مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

برجام از تست سه ماهه با همه جزییات عبور کرد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با تاکید براینکه برجام از تست سه ماهه با همه جزییات عبور کرد اظهار داشت: نهادهای ذیربط و مجلس شورای اسلامی دقت بسیار زیادی بر روی برجام داشته اند.

وی با بیان اینکه مجلس نهایتا به دولت اجازه اجرای برجام را داد تصریح کرد: در شورای عالی امنیت ملی هم نیز برجام مورد تصویب قرار گفت و نهایتا مقام معظم رهبری هوشیار همیشه بیدار و همیشه در صحنه نیز مطالب را ملاحظه فرمودندو امروز مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد تایید قرار گرفت.

عراقچی با بیان اینکه برجام در همه مراحل تایید شد گفت: خواسته اصلی ما در برجام تحقق پیدا کرد.

برای نقاط ضعف برجام تکالیف و شروطی در نظر گرفته شده است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه در عین حال نقاط ضعف برجام مورد بررسی قرار گرفته است گفت: در این رابطه نیز تکالیف و شروطی در نظر گرفته شده است

وی افزود: برجام را در شرایطی اجرا می کنیم که نقاط ضعف آن پوشش داده می شود.

عراقچی ادامه داد: در برجام حتما به الزامات و شروط و تکالیفی که برای دولت قرار داده شده توجه خواهیم کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه هدف ما رفع تحریم ها است ادامه داد: انواع تحریم های دو جانبه و چند جانبه وجود دارد لذا باید اذعان داشت که تحریم ها از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار هستند.

لغو و برداشته شدن تحریم ها ترتیباتی در برجام دارد

وی با اشاره به تحریم های اتحادیه اروپا، کنگره گفت: لغو و برداشته شدن تحریم ها ترتیباتی در برجام دارد لذا خواسته ما لغو همه تحریم های اقتصادی و مالی در مرحله اول است.

عراقچی ادامه داد: آمریکا گفته بود که کنگره در شرایطی نیست که تحریم های خود را لغو کند این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا می تواند تحریم های کنگره را بر ضد ایران انجام ندهد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه تحریم های اقتصادی و مالی لغو می شود تصریح کرد: آن دسته از تحریم هایی که مربوط به کنگره می شود متوقف خواهد شد لذا تحریم ها باید به صورت کتبی و رسمی لغو شود و زمانی که ایران اطمینان پیدا کرد تحریم ها لغو شده اقدام می کند.

وی با اشاره به اینکه شورای وزیران اتحادیه اروپا تمام تحریم ها را لغو کرده است افزود: هدف عمده در برجام رفع تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ادامه داد: مصوبه هیئت وزیران نیز در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا ثبت شده و کاملا شکل قانونی به خود گرفته و این قانون طبق قراری که داشتیم پس از آنکه ایران اقداماتش را انجام داد اجرایی خواهد شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا تا اینجا به تعهدات خود عمل کردند

وی یادآور شد: رئیس جمهور آمریکا نیز قرار بود در این روز دستوری را امضا کند که منجر به لغو دستورهای اجرایی و توقف تحریم های کنگره می شود که این دستور نیز روز یکشنبه توسط رئیس جمهور آمریکا خطاب به وزیر امور خارجه، وزیر انرژی و وزیر خزانه داری صادر شد و به آنها دستور داده شد بعد از اینکه آژانس راستی آزمایی کرد تحریم های دستورات اجرایی لغو شود و تحریم های کنگره نیز متوقف گردد.

عراقچی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا دستور لازم را صادر کرده تا تمام مقدمات لازم فراهم شود و در روز موعود که آژانس اعلام کرد تحریم ها لغو گردد و در انتهای این دستور نیز آمده که باید در روزنامه رسمی آمریکا ثبت شود که این دستور نیز در روزنامه رسمی آمریکا ثبت شده و هم اکنون شکل قانونی لازم را پیدا کرده بنابراین تا اینجا به تکالیف خود عمل کردند.

در حال بررسی دستور رئیس جمهور آمریکا برای لغو تحریم ها هستیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه تا اینجا ظواهر امر نشان می دهد که اتحادیه اروپا و آمریکا به تعهدات خود عمل کرده اند گفت: حقوقدانان ما در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این امر اتفاق افتاده است یا خیر ضمن اینکه در حال مطالعه حقوقی دستور رئیس جمهور آمریکا هستیم تا مطمئن شویم خواسته ایی که داشتیم صورت گرفته باشد.

وی یادآور شد: مطالبه ای که ما از اینها داشتیم و در برجام هم ثبت شده این است که شورای وزیران و اتحادیه اروپا باید در آن روز مصوبه رسمی داشته باشند و حتی رئیس جمهور آمریکا نیز باید دستور داده باشد و دستور خود را امضا کند که این اتفاق در عمل به معنی هم دستور رئیس جمهور آمریکا امضا دارد و در روزنامه رسمی ثبت شده و هم مصوبه اتحادیه اروپا در بولتن رسمی اتحادیه اروپا ثبت شده و موجود است البته هنوز حقوقدانان ما در حال بررسی این امر هستند تا مطمئن شویم این دو سند طبق انتظارات ما باشد.

آنچه تضمین کافی ایجاد می کند اختیار و توان بازگشت پذیری در برنامه ما است

عراقچی در ادامه درباره اینکه آیا به جز این اسناد رسمی تضمین دیگری برای انجام تعهدات طرف مقابل وجود دارد گفت: غیر از نامه های کتبی و مصوبات صادر شده که اطمینان نهایی را ایجاد نمی کند و از آنجا که همواره ممکن است این ها تخلفی در تعهدات خود داشته باشند، آن تضمین اصلی که در برجام وجود دارد، اختیار و توان بازگشت پذیری در برنامه ما است به این معنی که ما هر لحظه با تعهداتی مواجه شویم که آنها نقدی کرده اند می توانیم برنامه خود را مجددا به حالت قبلی برگردانیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پاسخ به این سوال که اگر حقوقدانان ما به این نتیجه برسند که تضمین کتبی اوباما کافی نیست چه پیش خواهد آمد گفت: اگر به این نتیجه برسیم، خواهیم گفت که تجدید نظر صورت گیرد و دستور جدیدتری صادر شود؛ ضمن اینکه با گذشت چند روز از روز تصویب ما هنوز هیچ کاری را شروع نکردیم و تاکنون رئیس جمهور محترم نیز دستور شروع اقدامات ما را نداده اند تا مطمئن شویم آنها به تعهدات خود عمل کرده اند.

در برجام تصریح شده که تحریم‌ها با عناوین جدید تکرار نشوند

وی در ادامه در خصوص لغو تحریم ها نیز اظهار داشت: برجام به تحریم های مرتبط با هسته ای می پردازد ولی در برجام تاکید شده تحریم های هسته ای که وجود دارد زمانی که برداشته می شود طرف مقابل دیگر حق ندارد که این تحریم ها را به بهانه و نام دیگری دوباره اعمال کند و این تعهد را طرف مذاکره کننده در برجام داده اند.

عراقچی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشاتشان عنوان کردند اگر تحریم های جدیدتری با عناوین دیگری انجام گیرد از دید ما نقض برجام محسوب خواهد شد.

بعد از سه ماه ساختار تحریم‌ها به صورت کامل برچیده خواهد شد / ادعای آمریکا مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم‌ها مانور تبلیغاتی است

عراقچی در ادامه درباره این که آیا ساختار تحریم‌ها بعد از اجرای برجام باقی خواهد ماند یا خیر اظهار داشت: در هر توافقی دو طرف سعی می‌کنند که نقاطی که برای آن‌ها نقاط قوت است را بزرگ و برجسته کنند و روی آن مانور دهند، طرف آمریکایی امتیازات بزرگی را در برجام داده و برای این که به نوعی آن را توجیه کند سعی دارد که برخی قسمت‌ها را بزرگ‌نمایی کند و یکی از مواردی که آن‌ها روی آن مانور می‌دهند این است که ساختار تحریم‌ها باقی می‌ماند اما باید گفت که ساختار تحریم‌ها بعد از این ۳ ماه( تا روز اجرایی شدن برجام) قطعاً برچیده خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: وقتی قطعنامه‌های شورای امنیت به مبنای مشروعیت همه تحریم‌ها بوده است لغو می‌شود بنیان تحریم‌ها شکسته می‌شود.

وی با طرح این سؤال که آیا آن‌ها خواهند توانست تحریم‌ها را دوباره بازگردانند گفت: اگر ایران تعهدات خود را لغو کنند آن‌ها راه‌هایی برای بازگرداندن تحریم‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که البته به این سهولت نیست و ساختاری که کاملاً فروریخته را به سرعت نمی‌توانند در جای خود قرار دهند ضمن این که ما هم در برنامه خودمان بازگشت‌پذیری را پیش‌بینی کرده‌ایم هر چند که ممکن است برای ما این بازگشت‌پذیری آسان نباشد ولی این توان و ظرفیت را برای خود در نظر گرفته‌ایم.

عراقچی خاطرنشان ساخت: هم اکنون زیرساخت قانونی تحریم‌ها فروریخته و در روز اجرایی شدن برجام نیز تحریم‌ها به صورت کامل لغو خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین تاکید کرد: هر گونه وضع تحریم‌های جدید نقض برجام محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری نیز هیئتی پیش‌بینی کرده‌اند که این هیئت باید توسط شورای امنیت ملی تشکیل شود که به دقت این موارد را نظارت، پیگیری و تصمیم مقتضی را اخذ کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اقدامات ما در رآکتور آب سنگین اراک و بحث تبادل سوخت و تاکید بر این موضوع که اقدامات ما در اراک باید پس از قطعی شدن پرونده PMD باشد گفت: موضوع ادعای مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه ما ناشی از یکی از کارهای بزرگی بود که در کنار مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت و در کنار مذاکرات هسته‌ای مذاکرات ما با آژانس برای حل و فصل موضوع PMD انجام شد و ما تقریباهمزمان با این که به برجام رسیدیم با آژانس نیز به یک نقشه راه رسیدیم که این مطالعات ادعایی بسته شود.

عراقچی یادآور شد: این مطالعات ادعایی یک پرونده سنگین علیه ایران است که با جعل برخی حقایق و بزرگ‌نمایی درست شده است و این پرونده را با ۱۲ فصل مختلف درست کرده‌اند که در آن ادعا شده که برنامه ایران ابعاد نظامی داشته و این پرونده پایه اعمال همه تحریم‌ها علیه ما بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما در طول ۱۲ سال گذشته سعی کردیم این پرونده را حل و فصل کنیم اما تا کنون به خاطر این که اراده سیاسی وجود نداشت همکاری ما با آژانس خوب پیش نمی‌رفت.

وی یادآور شد: در طول مذاکرات، یک سیاست بسیار درستی که در پیش‌گرفته شد این بود که همزمان با پیشرفت مذاکرات PMD هم باید حل و فصل شود و این خواست ما بود که این دو موضوع را باهم هماهنگ کنیم که قبل از این که ما اقدامات تکمیل کنیم پرونده PMD نیز بسته شده باشد و مخصوصاً در نقشه راهی که با آژانس تنظیم کردیم تاریخ‌ها را به گونه‌ای انتخاب کردیم که با تاریخ‌های مربوط به اجرای برجام هماهنگی داشته باشد و همیشه PMD یک قدم عقب تر باشد تا ما مطمئن شویم که مسئله PMD حل و فصل شده و مراحل مربوط به برجام را بعد انجام بدهیم.

عراقچی با تاکید بر این که تا پرونده PMD بسته نشود ما اقدامی در خصوص راکتور آب سنگین اراک و تبادل سوخت انجام نخواهیم داد گفت: البته ممکن است اقداماتی را انجام بدهیم کما این که مقدماتی نیز انجام شده ولی انتقال مواد به خارج فقط بعد از PMD صورت می‌گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تاکید کرد: ما یک مرحله مهمی را در PMD پشت سر گذاشتیم و آن ۱۵ اکتبر گذشته بود که آژانس بر اساس نقشه راه اعلام کرد که کار من با ایران تمام شده که این خود مرحله بسیار بزرگی بود و بر این اساس دیگر در مورد PMD آژانس سفری به ایران نخواهد داشت.

آژانس فرصت دارد تا ۱۵ سپتامبر گزارش خود را از PMD تهیه کند

وی ادامه داد: پس از این که این مرحله تصویب شد آژانس دیگر با ایران کاری ندارد و به مقر خود در وین می‌رفت تا گزارش و ارزیابی خود را از PMD بنویسد که آژانس می‌بایست این گزارش را تا ۱۵ سپتامبر به شورای حکام ارائه دهد و زمانی که آژانس گزارش را آماده کرد و به شورای حکام ارائه داد توافق برجام کشورهای ۱+۵ موظف هستند که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده PMD به شورای حکام ارائه دهند و زمانی که شورای حکام این قطعنامه را تصویب کند به این معنی خواهد بود که پروژه PMD به صورت کامل بسته خواهد شد.

عراقچی تاکید کرد: در خصوص راکتور آب سنگین اراک و انتقال مواد ما اقدامات خود را برای زمانی نگه می‌داریم که پرونده PMD کاملاً بسته شده باشد.

طبق برجام سندی درباره پروژه راکتور اراک توسط اعضای ۱+۵ امضا می‌شود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به این که هم اکنون مقدمات کار در خصوص پروژه راکتور اراک در حال انجام است گفت: این اقدامات مربوط به موارد اداری و اسنادی است ضمن این که یک بیانیه مشترکی بین ایران،چین و آمریکا صادر شده که هر سه طرف اراده خود را برای مدل‌سازی اراک اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: طبق برجام باید یک سند رسمی در مورد اراک بین ایران و ۱+۵ رسماً امضا شود که در این سند هر ۶ کشور تعهد خود را در خصوص پروژه مدل‌سازی اراک اعلام می‌کنند ضمن این که مسئولیت هر ۶ کشور در راستای این موضوع مشخص خواهد شد.

عراقچی یادآور شد: طبق برجام این سند رسمی تا پیش روز اجرایی شدن برجام باید نهایی شود و این سند هم اکنون در پایتخت‌ها در حال بررسی و در مرحله بعد این سند توسط وزرای خارجه ۷ کشور امضا خواهد شد ضمن این که در این سند ذکر شده که مسئولیت این پروژه بر عهده ایران است البته چین و روسیه بیش‌ترین نقش را در این رابطه دارند.

اطمینان دارم تا سال پانزدهم به ظرفیت بیش از ۱۹۰ هزار سو خواهیم رسید

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در بخش دیگری از اظهارات خود درباره این که آیا تا پانزده سال آینده ما خواهیم توانست به یک ظرفیت ۱۹۰ هزار سو برسیم اظهار داشت: با اطمینانی که من به توانایی دانشمندانمان در سازمان انرژی اتمی دارم خواهیم توانست به سویی بسیار بالاتر این رقم دست یابیم.

وی گفت: طبق برجام مراحل مربوط به تحقیق و توسعه ماشین‌های جدیدIR6 و IR8 در این هشت سال تکمیل خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: برداشت من این است که تا سال سیزدهم و چهاردهم به نقطه‌ای می‌رسیم که قابلیت تولید انبوه IR6 و IR8 را خواهیم داشت و اگر این کار صورت گیرد و بتوانیم در حد نطنز ماشین IR8 داشته باشیم در سال پانزدهم حتی تا حدود ۷۰۰، ۸۰۰ الی ۱ میلیون سو امکان رسیدن داریم.

عراقچی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید انبوه ماشین ir6,8 را از حدود سال سیزدهم و چهاردهم خواهیم داشت گفت: از سال دهم زیرساخت ها را به وجود خواهیم آورد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: برای رفع ابهامات و تردیدها رهبر انقلاب فرمودند سازمان انرژی اتمی برنامه خود را باید ارائه دهد تا تصویری روشن و مشخص در مقابل همه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در پایان سال پانزدهم به ۱۹۰ هزار سو خواهیم رسید بیان کرد: سال پانزدهم حتی بیشتر از ۱۹۰ هزار سو خواهیم داشت. ان شالله نظر رهبر معظم انقلاب را در این رابطه تامین خواهیم کرد.

عراقچی با اشاره به اینکه دو ماه به سازمان انرژی اتمی فرصت داده شده تا طرحی را ارائه دهد بیان کرد: اگر طرف مقابل تعهداتش را نقض کرد مشخص می شود که چگونه باید عمل کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه ما طبق برجام تا روز اجرایی شدن فرصت داریم تا برنامه دراز مدت ده ساله خودمان را طراحی کنیم اظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری این برنامه۱۵ ساله خواهد بود لذا در آن چشم انداز صنعتی و تجاری شدن برنامه غنی سازی را کامل معرفی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه با این برنامه همه تردیدها مرتفع خواهد شد گفت: همه خواهند دید از کجا شروع می کنیم و به کجا خواهیم رسید.

عراقچی با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی برنامه خود را ارائه می کند تا همه تردیدها رفع شود اظهار داشت: برنامه هایمان از سال یکم تا پانزدهم مشخص خواهد شد.

رتور حساس ترین قسمت موتور است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه رتور حساس ترین قسمت سانتریفیوژ است گفت: تحقیق و توسعه ماشین ها حدود سال دوازدهم تکمیل می شود لذا تا زمانی که تحقیق و توسعه کامل نشود مصلحت به ساخت آن نیست.

وی با بیان اینکه امکاناتش را در برجام پیش بینی کرده ایم افزود: ممکن است سازمان حتی ۲۰۰ تای آن را تولید نکند زیرا باید ابتدا تحقیق و توسعه کامل شود.

عراقچی با اشاره به اینکه رتور نمی توانیم تولید کنیم گفت: متن مذاکرات به این معنا است که اگر در اجرای برجام ابهامی وجود داشته باشد راه حل در این است که باید به کمیسیون مشترک مراجعه کنیم و در این کمیسیون باید به متن مذاکرات گذشته و آنچه که بین طرفین صورت گرفته است مراجعه کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه باید نظر طرفین تامین شود ادامه داد: تصمیمات کمیسیون مشترک با اجماع است لذا نظرمان اگر تامین نشود تصمیم گیری صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه در اجماع هر دو طرف باید راضی شوند گفت: بحث بازرسی ها به رای گیری گرفته می شود و مابقی باید به اجماع برسد.

عراقچی با اشاره به اینکه نقاط ضعف ناشی از بده بستان بوده گفت: در هر معامله ای همه چیز به نفع یک طرف صورت نمی گیرد لذا نقاط ضعف با تدابیر رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی پوشش داده می شود تا منافع ملت خدشه دار نشود.

final1

Share