تاکید جعفرزاده بر برخورد با زمین خواران

قبح زمین‌خواری در حیران شکسته شده/ به جای سیاسی کردن مسأله باید با هر کسی که تخلف کرده برخورد شود/همه ویلاهای غیرقانونی تخریب شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور ویژه اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهوری برای پیگیری و برخورد قاطع با تخلفات گردنه «حیران» خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور ویژه اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهوری برای پیگیری و برخورد قاطع با تخلفات گردنه «حیران» خبر داد.

heyran_9618 نخستین‌بار در ۲۱ مردادماه امسال، یوسفیان ملا، نماینده آمل در مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، خبر ساخت و سازهای غیر مجاز در گردنه حیران را اعلام کرد. پس از آن ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در یکی از نشست‌های خود در دفتر معاون اول رئیس جمهوری، پرونده زمین‌خواری در «گردنه حیران» را بررسی کرد. این موضوع علاوه بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، به بحث‌هایی میان برخی از نمایندگان مجلس و اتهام‌زنی آنان به یکدیگر نیز منجر شد، همچنان که نماینده آمل نیز به نقش مسئولان اجرایی در این زمین‌خواری‌ها اشاره کرده بود.

مهندس غلامعلی جعفرزاده، یکی از نمایندگان رشت در مجلس در این خصوص اظهار کرد: زمین‌خواری در این منطقه از سال ۸۲ آغاز شده و اکنون نزدیک به ۲۰۰ تا ۴۰۰ ویلا در این منطقه از استان گیلان وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون تخلفات ‌آنقدر گسترش یافته است که به صورت یک رویه عادی درآمده و قبح زمین‌خواری در منطقه شکسته شده،تصریح کرد: اکنون برخی متخلفان، طلبکار و مدعی داشتن سند هستند و خود را مالک می‌دانند.

جعفرزاده افزود: بخشی از مسئولان نظام در سه قوه و بیشتر قوه مجریه در تصاحب زمین‌ها و ساختن ویلاها شریک هستند، البته باید اذعان کرد که دستگاه‌های نظارتی نیز ضعیف عمل کردند.

این نماینده با اشاره به اینکه متأسفانه در دولت‌های نهم و دهم، بیشترین تخلف در این منطقه انجام شد، گفت: اکنون هم به جای سیاسی کردن مسأله و اینکه چه مسئولانی یا در چه دولت‌هایی این اقدامات خلاف قانون را انجام داده‌اند، باید با هر کسی که تخلف کرده برخورد شود.

جعفرزاده تخریب همه ویلاهای غیرقانونی با لودر را خواست مردم منطقه «حیران» دانست و ادامه داد: باید با لودر همه ویلاهای غیرقانونی ساخته شده در منطقه را تخریب کنند و دشت را به طبیعت مردم منطقه بازگردانند، زیرا نظر مردم این است که اگر مسئولان در عزم خود برای برخورد با زمین‌خواری صادق هستند،‌ تنها با این کار می‌توانند عزم خود را نشان بدهند، عزمی که اقتدار نظام در برخورد با تخلفات را نیز نشان می‌دهد.

وی با ذکر نمونه‌ای دیگر از گفته‌های مردم، اضافه کرد: در گذشته اگر چند گوسفند یک کشاورز یا دامدار به زمین‌های منطقه می‌رفت، با شکایت و پیگیری‌های بسیاری از سوی سازمان‌های مسئول مانند منابع طبیعی مواجه می‌شد، حالا مردم می‌پرسند که وقتی با مردم عادی آن طور سختگیری می‌شد، این ویلاها چه‌طور ساخته شد؟

گفتنی است، کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور ویژه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری برای پیگیری و برخورد قاطع با تخلفات گردنه «حیران» خبر داد و گفت: این دستور می‌تواند گامی مهم برای حل مسأله زمین‌خواری و ویلاسازی در این منطقه تلقی شود.

وی با اشاره به احراز تخلفات در منطقه «حیران» که با بازدیدهای میدانی و با حضور مسئولان استانی و کشوری صورت گرفت، تصریح کرد: هفته گذشته دستور کتبی در این باره از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به وزیران راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، کشور، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استاندار ابلاغ شده است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ارسال و طرح برخی گزارش‌ها درخصوص زمین‌خواری در گردنه حیران در دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، اضافه کرد: با طرح این موضوع در ستاد، برنامه‌ریزی فوری برای حضور در این منطقه صورت گرفت و در جریان بازدیدی که به همراه برخی مدیران ارشد وزارتخانه‌های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بعضی دستگاه‌های مسئول استانی از این منطقه انجام شد، تخلفات گسترده در این منطقه محرز شد.

پالیزدار خاطرنشان کرد: اکنون تیم‌های بازرسی در استان مستقر و در حال بررسی تخلفات هستند.

/ایسنا

Share