گلایه شدید وزیر اسبق بهداشت از روند اجرای طرح تحول نظام سلامت

طرح تحول نظام سلامت غیرعلمی,غیرقانونی و غیرکارشناسی است/مشکل بی پولی نیست بلکه بی عدالتی است/ مگر می شود درآمد یک فرد حدود ۷۰ یا ۸۰ برابر فرد دیگری باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسعود پزشکیان، وزیر اسبق بهداشت و درمان کشور از روند اجرای طرح تحول نظام سلامت انتقاد کرده و می گوید: این طرح کاملا غیرعلمی و غیرکارشناسی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسعود پزشکان را شاید کمتر کسی است که به بی محابا سخن گفتنش نشناسد، شخصی که هر جا بوده و هر سخنی که گفته حواشی بالایی در پی داشته است هر چند خودش همواره می گوید که من به دنبال حواشی نبوده و حواشی در پی من هستند.

۱۷۹۷۲۴۱وی از قافله دولت مردانی است که بلافاصله پس از مقام دولتی خود به سراغ نمایندگی رفته تا این بار، خود با جسارت از برخی عملکرد های دولتمردان انتقاد کرده و به یکی از نمایندگان همیشه منتقد مجلس تبدیل شود.

پزشکیان که سابقه وزارت بهداشت در دوران دولت خاتمی را در کارنامه دارد، پس از دوران وزارت همانند بسیاری از سیاست مردان نتوانست از عرصه سیاست دور بماند و بدین ترتیب شانس خود را برای نمایندگی مجلس در حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر امتحان کرده و به عنوان نماینده مجلس نهم راهی خانه ملت شد تا به گفته خودش بتواند دغدغه های فکری برای حل مشکلات جامعه را که همواره با وی بوده را برطرف کند.

حضور در میدان سیاست،  پزشکیان را از اصل حرفه تخصصی وی دور نگذاشته و وی که مدرک فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارد با وجود حجم بالای کاری خود، هم اکنون هم دست به تیغ جراحی برده و در طول هفته چندین عمل قلب هم دارد.

اما آنچه این روزها سبب شده است تا پزشکیان بیشتر در قاب رسانه ها جای گیرد اظهارات وی در خصوص طرح تحول نظام سلامت است، در روزهایی که بیشتر نمایندگان، کارشناسان و مردم از اجرای این طرح احساس رضایتمندی می کنند، پزشکیان باز هم جزو معدود کسانی است که علم نارضایتی با این طرح را برداشته و مطمئن است که این طرح در آینده نه چندان دور با شکست مواجه خواهد شد.

* به عنوان یک صاحب نظر در حوزه بهداشت و وزیر اسبق بهداشت و درمان کشور نظرتان در خصوص طرح تحول نظام سلامت چیست؟

طرح تحول نظام سلامت از بن غیر علمی، غیرقانونی و غیرکارشناسی است چون طرحی که برای یک نفر ۱۰۰ میلیون و برای دیگری یک میلیون درآمد داشته باشد اشتباه است، در هیچ جای دنیا فاصله درآمدها ۱۰۰ برابر متفاوت با شغلی دیگر نیست حتی این رقم به ۱۰ برابر هم نمی رسد.

با وجود اینکه هم اکنون در بیمارستان ها، بیماران به خوبی درمان می شوند و ما نمی توانیم این موضوع را منکر شویم اما امکان ادامه این طرح در کشور وجود ندارد.

* اما بسیاری از نمایندگان مجلس با اجرای این طرح موافق هستند، نظرتان در خصوص این افراد چیست؟

این طرح در کل خلاف قانون است اما مثل اینکه عده ای در سایه اجرایی شدن آن، بهره بالایی می برند و به جای اینکه به فکر مردم و آینده باشند تنها به همان لحظه فکر می کنند و به دلایلی از این مساله غلط دفاع می کنند اما به نظر من این طرح کاملا غیرکارشناسی است.

* آیا منظورتان از مخالفت با این طرح تنها در بحث عدالت در حقوق پرستاران است یا به شکل همه جانبه با این طرح مخالف هستید؟

هدف قانون اعمال عدالت در تمامی جهات است و تنها به بحث عدالت در پرداخت نمی توان توجه داشت مثلا مگر هم اکنون امکانات سایر شهرها با تهران یکی است؟ حتی امکانات مراکز استان با شهرستان های همان استان ها نیز یکی نیست.

این نبود عدالت سبب ایجاد شکاف در میان افراد مختلف جامعه می شود و به همین دلیل مسئولان حوزه درمان باید در اولین گام به فکر مناطق محروم باشند اما متاسفانه این مسئولان، توانمندان جامعه را توانمندتر و فقیران را فقیرتر کرده اند و بنده معتقدم که این طرح سبب بی عدالتی، بی نظمی و بی ثباتی خواهد شد.

این طرح سبب شده است تا بیمارستان های مجهز هر روز مجهزتر و بیمارستان های محروم، محروم تر شوند و با این وجود هیچ عدالتی به چشم نمی خورد.

* در خصوص مشکلات قانونی این طرح سخن گفتید، چه مشکلی در این میان وجود دارد؟

طبق قانون باید ۱۰ درصد خالص هدفمندی یارانه ها به بیماران خاص و افراد محروم اختصاص داده شود، اما آِیا تاکنون این امر محقق شده است؟ درخواست ما از وزارت بهداشت اولویت بندی ارائه خدمات به مناطق محروم بود تا مردم در همه جای کشور شاهد عدالت باشند اما این روند برعکس شده و مناطق محروم هر روز محروم تر می شوند.

* تا چه حدی قضیه مشکلات مالی دولت را در اجرای درست این طرح موثر می دانید؟

دولت در خصوص اجرایی شدن طرح تحول سلامت سنگ تمام گذاشته و اگر بودجه بخش های دیگر تامین نشده، بودجه این طرح به موقع در اختیار بخش درمان قرار گرفته است اما مشکلی که وجود دارد، بی پولی نیست بلکه بی عدالتی است.

بارها ثابت شده است که پول هزینه شده توسط دولت به نفع اقشار پردرآمد بوده است و در این میان قشر محروم مثل اینکه هیچ جایگاهی ندارند.

با وجود هزینه های بالای دولت در این طرح، حداقل انتظار داریم از نظرات چندین کارشناس حوزه پزشکی استفاده کنند، البته به شرطی که میدان برای مخالفان نیز باز بوده و تریبون ها تنها به موافقان اختصاص داده نشود.

* شما بارها از اختلاف چند میلیونی درآمد برخی پزشکان با پزشکان دیگر و همچنین وجود این میزان اختلاف با دیگر شغل ها سخن گفته اید، در این خصوص تحلیل بیشتری ارائه فرمایید.

 این را بارها گفته ام که هزینه هایی که برخی پزشکان کشور دریافت می کنند بیش از پنج برابر پزشکان متخصص در کشورهایی همچون آمریکا است، البته ناگفته نماند که این هزینه نجومی تنها مربوط به برخی از پزشکان است و تمامی آن ها این درآمد را ندارند.

حتی بی عدالتی در میان درآمد خود پزشکان هم به خوبی به چشم می خورد و کافی است مقایسه ای بین حقوق یک پرستار، پزشک ارولوژی و یک جراح مغز و اعصاب داشته باشیم، آن وقت متوجه این بی عدالتی ها خواهیم شد.

این در حالی است که در هیچ کجای دنیا این میزان تفاوت دیده نمی شود، مگر می شود درآمد یک فرد حدود ۷۰ یا ۸۰ برابر فرد دیگری باشد و بتوان این را عدالت نامید؟

*اما با این وجود مردم تا حدود زیادی با اجرای این طرح موافق هستند. دلیل این رضایتمندی را چه می دانید؟

این رضایتمندی به شکل محدود ادامه خواهد داشت چون هم اکنون که ابتدای طرح است دولت پول بالایی در این طرح هزینه کرده و به خاطر همین منابع خوب، فعلا یک موج رضایتمندی به وجود آمده، اما همه این ها به شکل محدود بوده و تنها به عنوان یک مسکن عمل خواهد کرد.

در آینده نه چندان دور این مسکن، اثر خود را از دست داده و دوباره موج نارضایتی ها را به دنبال خواهد داشت چون تا زمانی که عدالت در یک طرحی رعایت نشده، آن طرح محکوم به شکست است.

/مهر

Share