در هفتاد و هفتمين نشست کميسيون

یک گام تا اجرای پیاده راه;موافقت کمیسیون حمل و نقل شورا باخرید گاراژ جفرودی رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، در هفتاد و هفتمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت لایحه‌ی تملک زمین و ساختمانهای احداثی و سرقفلی گاراژ جفرودی رشت بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، در هفتاد و هفتمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت لایحه‌ی تملک زمین و ساختمانهای احداثی و سرقفلی گاراژ جفرودی رشت بررسی شد.
SG207737_resizeدر این نشست ابتدا محمدحسین واثق کارگرنیا ریاست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت ضمن تبریک توافق هسته‌ای صورت گرفته گفت: ان‌شاء الله این توافق در جهت منافع ملی و ملت ایران باشد و مردم با امنیت بیشتر به کارها و زندگی خود ادامه دهند.

وی به توسعه‌ی خیابان ۲۰ متری منتهی به خیابان شریعتی رشت اشاره کرد که در لایحه‌ی شهرداری این شهر ۱۱ میلیارد و ۷۶ میلیون تومان نیازمند است و در این لایحه‌ی پیشنهادی قرار بوده از برخی ردیفهای بودجه‌ی پروژه‌های پیشنهادی کاسته شده و تامین اعتبار گردد.

کارگرنیا ادامه داد:  از آنجایی که قرار بوده برای اجرای این لایحه بودجه‌ی میدان ولی عصر به میدان امام علی، بودجه‌ی غیرنقدی ادامه‌ی خیابان تختی به معلم برداشته شود از آنجایی که این پروژه‌ها پروژه‌های کلیدی هستند به آقای شهردار اعلام کردیم که تغییر کدها را اعمال کنند.

 در ادامه  داریوش رحمتی معاون اداری – مالی شهرداری رشت از اصلاح لایحه‌ی پیشنهادی شهرداری خبر داد و گفت: تامین اعتبار این پروژه از بودجه‌ی نقدی و غیرنقدی عملیات اجرای تصفیه‌خانه‌ی سراوان رشت،، ساختمان آتش‌نشانی مسکن مهر، اعتبار غیرنقدی تختی به معلم، اعتبارات خرید ساختمان شهرداری منطقه‌ی ۳ و اعتبار نقدی راستگرد حمیدیان  انجام می‌شود که مجموعاً ۱۱ میلیارد تومان خواهد بود.

 سپس کارگرنیا تاکید کرد: هر چند که کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با این جابه‌جایی  بودجه از آنجایی که به کمیسیون ترافیک مربوط نمی‌شود مشکلی ندارد اما پیش‌بینی می‌گردد از آنجایی که اعضای شورا با  اجرای پرژوه‌ی تصفیه‌خانه‌ی سراوان به عنوان یک پروژه‌ی مهم موافقت کامل دارند این موضوع در صحن علنی شورا مشکل‌ساز گردد.

وی سپس خواستار ارائه‌ی نظر کارشناسی مشاوران کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در زمینه‌ی ضرورت اجرای پروژه‌ی یاد شده گردید.

  دکتر برگ گل در سخنانی کوتاه در پاسخ به این درخواست گفت: باید بررسی شود آیا هزینه‌یی که می‌شود به صرفه‌و صلاح شهر و شهرداری هست یا خیر و ضرورت اجرای این پروژه‌ چیست.

  وی ادامه داد: سنگفرش کردن بافت مرکزی شهر از نظر باز شدن گره‌های کور ترافیکی در این نقطه از شهر هم مهم است.

خرید گاراژ جفرودی می‌تواند به حل معضل ترافیک شهر کمک کند

سرهنگ شهیدی مقدم  مشاور کمیسیون هم تاکید نمود با توجه به اینکه شهرداری در حال اجرای سه پروژه‌ی مهم از جمله بی‌آرتی، پیاده‌راه و سنگفرش کردن بافت مرکزی شهر رشت است، خرید گاراژ جفرودی می‌تواند به حل معضل ترافیک شهر کمک کند البته ما وارد نحوه‌ی خرید نمی‌شویم اما ضرورت اجرای این پروژه احساس می‌شود.

 در ادامه پورشعبان رئیس اداره‌ی املاک شهرداری رشت در باره‌ی مساحت این گاراژ توضیح داد و گفت: از مجموعه‌ی ۸۸۵ مترمربع ۶۴۷ مترمربع از کل عرصه و عیان گاراژ و  سرقفل مغازه‌های جنب گاراژ قرار است خریداری شود و رستگار هم در این زمینه گفت: این تصمیم بر اساس خط پروژه‌یی که کارشناسان معماری و شهرسازی شهرداری ارائه کرده‌اند قرار است صورت گیرد.

مسعود کاظمی: اجرای پیاده‌راه عدم رونق بازار و بی‌توجهی به نیازهای شهروندان فهیم رشت است

 مسعود کاظمی نایب رئیس کمیسیون عمران و منشی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک این شورا در سخنانی ضمن قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان در باره‌ی لایحه‌ی پیشنهادی برای تملک پارکینگ جفرودی رشت اعلام مخالفت نمود و گفت: این ۱۱ میلیارد تومان به جای هزینه شدن در زمینه‌ی تکلک می‌تواند برای تملک خانه‌های حاشیه‌ی رودخانه و لایروبی رودخانه‌های شهر که فاضلاب سرباز شهر رشت هستند و مشکل ویژه‌ی شهروندان این شهر است اقدام شود.

وی گفت: شهردار باید نیازمندیهای شهر را با توجه به خواسته‌های مردم مشخص و دنبال کند و نسبت به حل موضوعات اقدام نماید این کار زمانی مناسب است که مشکلات اصلی مردم  مخصوصاً رودخانه‌های شهر حل شود بنابر این شهردار رشت باید با اولویت بندی پروژه‌ها این موضوعات را به سمع و نظر مردم برساند، نمایندگان مردم هم باید با مطالبه‌گری خواست مردم  بررسی کنند که آیا اجرای این پروژه ضرورت دارد یا باید لایحه‌هایی برای پیگیری پروژه‌های اصلی شهر ارائه شود.

 وی تاکید کرد برداشت ۱/۵ میلیارد تومان از بودجه‌ی نقدی و ۲/۲ میلیارد تومان از بودجه‌ی غیرنقدی عملیات اجرایی تصفیه‌خانه‌ی شیرابه‌ی سراوان، مبلغ ۸۰ میلیارد تومان از بودجه‌ی نقدی اعتبار احداث ساختمان آتش‌نشانی مسکن مهر، مبلغ چهار میلیارد تومان از بودجه‌ی غیرنقدی ادامه‌ی پروژه‌ی خیابان معلم به تختی و یک میلیارد تومان از بودجه‌ی نقدی احداث ساختمان منطقه‌ی ۳ شهرداری و دو میلیارد تومان بودجه‌ی نقدی و ۱/۳ میلیارد تومان از بودجه‌ی غیرنقدی تقاطع حمیدیان که همه از پروژه‌های مهم شهر هستند چندان صحیح نیست و در باره‌ی حذف و اجرایی نشدن این پروژه‌ها مردم باید قضاوت کنند.

کاظمی تاکید کرد: ضمناً باید بررسی شود که پروژه‌ی پیاده‌راه‌سازی اصولا تعریفی ریالی در بودجه‌ی سال ۹۴ شهرداری رشت دارد یا خیر؟

 حاجی‌پور: کسانی که پیش از این با اجرای پیاده‌راه سازی علم‌الهدی مخالف بودن پس از ساخت آن تغییر موضع دادند

  اسماعیل حاجی‌پور به عنوان موافق اجرای پروژه‌ی سنگفرش بافت مرکزی شهر رشت و خرید و تملک گاراژ جفرودی گفت: اینکه مهندس کاظمی می‌فرمایند این پروژه تعریفی در لایحه‌ندارد خوب این مساله یک نامه‌نگاری است و به راحتی قابل حل است ما ضمن اینکه از آقای شهردار و همکاران ایشان که برای وقت گذاشتن روی این مساله تشکر می‌کنیم باید بگویم دوستان عزیز این کار یعنی پیاده‌راه سازی در شهر کار قشنگی است کسانی که با پیاده‌راه سازی علم‌الهدی مخالف بودند پس از اینکه زیبایی اجرای این پروژه را دیدند از مخالفت دست برداشتند.

  وی گفت: البته آقای شهردار هم این همه نباید نسبت به جابه‌جایی کدها و اعتبارات در ابتدای سال  اقدام کند هر چند که شاید آقای شهردار بعد از بودجه نویسی آمدند و ایده‌های ایشان در بودجه‌ی سال ۱۳۹۴ محقق نشده و اعمال نگردیده است اما باید کار با شجاعت  شروع شده و اجرایی گردد.اگر قرار است پروژه‌را اجرا کنیم نباید از اعتبارات اجرای پروژه‌ی تصفیه‌خانه‌ی لندفیل سراوان بزنیم چون همه‌ی اعضای شورا این پروژه را مهم می‌دانند.

 در ادامه محمدحسین کارگرنیا کلیت اجرای پروژه‌ی خرید گاراژ جفرودی را به رای گذاشت و اعضای کمیسیون با آن موافقت کردند اما قرار شد لایحه به شهرداری برگشت داده شود تا همه‌ی ملک خریداری شده و قطعه‌ی باقیمانده که پس از خریداری گاراژ ارزش افزوده می‌یابد هم در لایحه دیده شود و با مشخص شدن ارزش این زمین و تامین اعتبار برای خرید کل آن  اقدام گردد.

Share