مدیرعامل آب منطقه ای گیلان:

بارندگی در مناطق مختلف گیلان بین ۵۴ تا ۱۰۰ درصد کاهش یافته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل آب منطقه ای گیلان بااشاره به کاهش شدید بارش باران در استان اعلام کرد: امسال میزان بارندگی درگیلان از ۵۴ درصد در ایستگاه ماسوله تا ۱۰۰ درصد در اکثر ایستگاه های هواشناسی کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به کاهش شدید بارش باران در استان اعلام کرد: امسال میزان بارندگی درگیلان از ۵۴ درصد در ایستگاه ماسوله تا ۱۰۰ درصد در اکثر ایستگاه های هواشناسی کاهش داشته است.IMG17405111

سیف الله آقابیگی ظهر دوشنبه در جلسه مدیریت منابع آب گیلان با اعلام این خبر گفت: با کاهش بارندگی و افزایش میزان تبخیر و همچنین پایین آمدن سطح آب رودخانه ها، با کم آبی به خصوص در حوزه کشاورزی مواجه هستیم که تلاش می شود با مدیریت درست، این بحران را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به آغاز ششمین مرحله آبگذاری در کانال های کشاورزی از دوشنبه گذشته، اظهار کرد: طی شش مرحله آبگذاری، ۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون متر مکعب آب از مخزن سد سفید رود برای آبیاری اراضی کشاورزی صرف شده است.

آقا بیگی افزود: با توجه به نیاز اراضی کشاورزی به یک مرحله دیگر آبگذاری، پیش بینی می شود با پایان یافتن مرحله هفتم، میزان ذخیره آبی در سد سفید رود به ۵۰ میلیون متر مکعب برسد.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در ادامه به سهم گیلان از حوزه آبریز قزل اوزن اشاره و تاکید کرد: آنچه مسلم است اینکه سهم گیلان از حوزه آبریز قزل اوزن در مقایسه با ۷ استان دیگری که از این حوزه تامین آب می کنند باید بر اساس یک رفتار منطقی و متناسب با نیاز استان مشخص شده و سایر استانها نیز ملزم به رعایت این حق باشند.

وی با اشاره به تصویب سهم ۱۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون متر مکعبی گیلان از این حوزه آبریز تصریح کرد: با تصویب و عملیاتی شدن این میزان، یکی از مخاطرات جدی گیلان در زمینه تامین آب برطرف شده و گیلان نیز به سهم خود از این حوزه آبریز خواهد رسید.

آقابیگی تاکید کرد: به رغم کاهش آب دهی رودخانه ها و میزان بارندگی، تلاش می شود بتوانیم روزهای باقیمانده تقویم کشاورزی استان را سپری کرده و در زمان مناسب نسبت به قطع آبگذاری در کانال های کشاورزی، اقدام کنیم.

/مهر

Share