رئیس کل دیوان محاسبات در جلسه شورای اداری گیلان:

تشکیل کمیته پیشگیری از تخلفات در دیوان محاسبات/هیچ مدیری به بهانه دیوان محاسبات نمی‌تواند بگوید برای توسعه تلاش نمی‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رحیمی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات در کنار مدیران دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: هیچ مدیری به بهانه دیوان محاسبات نمی‌تواند بگوید برای توسعه تلاش نمی‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امین‌حسین رحیمی عصر امروز در جلسه شورای اداری دیوان با بیان اینکه دیوان محاسبات با تمام نمایندگان ارتباط نزدیک دارد، اظهار کرد: دیوان محاسبات زیر نظر مجلس شورای اسلامی است.

۱۳۹۳۰۹۲۵۰۰۰۲۷۴_PhotoAوی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات در کنار مدیران دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: هیچ مدیری به بهانه دیوان محاسبات نمی‌تواند بگوید برای توسعه تلاش نمی‌کند.

رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به اینکه مقررات و قوانین بسیار زیادی داریم که دست‌وپاگیر هستند، گفت: بسیاری از این قوانین نیاز به اصلاح دارند.

رحیمی، کارآمدی در مسائل اقتصادی را کم دانست و افزود: این امر دلایلی دارد که شامل ایراد در زیرساخت‌های اقتصادی کشور است، یعنی هزینه‌های زیادی انجام می‌دهیم، اما توسعه تناسبی با هزینه‌ها ندارد.

وی عنوان کرد: به طور مثال در بودجه سال ۹۲ مبلغ ۱۴۷ هزار میلیارد تومان محقق شد که ۸۲ درصد آن صرف امور جاری بود و سال گذشته نیز ۱۷۷ هزار میلیارد تومان تحقق یافت که ۱۴۴ هزار میلیارد تومان، معادل ۸۲ درصد آن صرف هزینه‌های جاری شد.

رئیس کل دیوان محاسبات با تأکید بر اینکه هر سال هزینه‌های جاری افزایش می‌یابد، یادآور شد:‌ دولت کار کاهش وابستگی بودجه جاری به نفت را آغاز کرده است.

رحیمی با تصریح بر اینکه در سال ۹۱، ۴۰ درصد بودجه از نفت تأمین شد، تبیین کرد: در سال گذشته ۳۵ درصد بودجه کشور از نفت تأمین شد و پیش‌بینی می‌شود امسال وابستگی بودجه به نفت به ۳۰ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه دولت بودجه را از طریق درآمد مالیاتی تأمین می‌کند، اضافه کرد: در سال ۹۲، ۴۷ هزار میلیارد تومان و سال گذشته ۷۱ هزار میلیارد تومان مالیات محقق شد و امسال باید ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد کشور از محل مالیات تحقق یابد.

رئیس کل دیوان محاسبات، نتیجه دیوان محاسبات را برای بهبود زندگی مردم دانست و توضیح داد: سیستم بودجه‌ریزی کشور دچار مشکل است و باید اصلاح شود.

این مسئول برخی از مشکلات را مربوط به بی‌انضباطی مالی دانست و عنوان داشت: باید برای کاهش بی‌انضباطی مالی تلاش کنیم، ضمن اینکه عدم آشنایی مدیران با مقررات مالی محاسباتی از دلایل بی‌انضباطی مالی است.

رحیمی در پایان از تشکیل کمیته پیشگیری از تخلفات و تقویت کارآمدی دستگاه‌های اجرایی خبر داد و متذکر شد: امیدواریم مدیران دستگاه‌های اجرایی با تعامل و مشورت دیوان محاسبات حرکت کنند و موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور شوند.

/فارس

Share