مخالف سرسخت احمدی‌نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی کیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سایت جماران در سالگرد روز معلم در معرفی احمد احمدی که این روزها به شدت به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخته، نوشته: گاه با خودمان فکر می کنیم آیا این فقط معلم ها هستند که در روز معلم باید از آنها تقدیر کنیم؛ یا نه پدرها و مادرها یا هر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سایت جماران در سالگرد روز معلم در معرفی احمد احمدی که این روزها به شدت به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخته، نوشته:

ahmadif7106e66-97c7-4314-85d6-d84fcaffbb60.jpgگاه با خودمان فکر می کنیم آیا این فقط معلم ها هستند که در روز معلم باید از آنها تقدیر کنیم؛ یا نه پدرها و مادرها یا هر کسی که چیزی به ما آموخته هم می تواند معلم باشد. واقعیت این است که میان ما علاوه بر والدین افراد دیگری هم هستند که صفت معلمی را به حق می توان بر آنها اطلاق نمود؛ افرادی که در طول سالیان سال با خدمت رسانی به نهادهای آموزشی در روند ارتقای آموزش همگانی در کشورمان موج آفرین بوده اند. یکی از این افراد بدون شک حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی یکی از اعضای باسابقه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین یکی از اساتید با سابقه فلسفه در کشور است.

دکتر احمدی علاوه بر نقش بسزایی که در تأسیس دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور در مقاطع ارشد و دکترا داشته؛ به واسطه راه اندازی مؤسسه سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه یا همان سمت در پیشرفت آموزش آکادمیک علوم انسانی در کشور مؤثر عمل کرده است. به ویژه که این مؤسسه از زمان تأسیس خود تا کنون بیست و دو میلیون کتاب در اختیار دانشجویان رشته های مختلف علوم انسانی قرار داده است. جالب است که این مؤسسه به گفته خود دکتر احمدی با حمایت امام خمینی(س) به راه خود ادامه داده است. وی در گفت و گویی در این باره می گوید:« امام یک بار دیگر در جلسه‌ای فرمودند که این دانشگاه‌ها برای ما خیلی مهم است. جنگ دیر یا زود تمام می‌شود. ولی دانشگاه‌ها مهم هستند. شما مراقب دانشگاهها باشید. برای همین مسولا ن سازمان سمت سال ۱۳۶۴ با اعضای شورا خدمت ایشان رسیدیم. آن سال برای «سمت» امام خمینی یک میلیون تومان از سهم امام کمک کردند. ما «سمت» را با پول سهم امام تاسیس کردیم. این پول مایه برکت ما شد و از آن تاریخ تاکنون ما هیچ‌گاه محتاج نشده‌ایم.»

بد نیست کمی با زندگی حجت الاسلام و المسلمین احمدی آشنا شویم. او در سال ۱۳۱۲ در یکی از روستاهای ملایر به دنیا آمد و بعد از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت. پس از پنج سال به قم مهاجرت کرد و در حوزه علمیه قم در محضر اساتیدی چون علامه طباطبایی؛ آیت الله بروجردی؛ سلطانی؛ مشکینی؛ محقق داماد؛ نجفی مرعشی و امام خمینی(س) دروس فقه و اصول را فراگرفت. او همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران گرفت.

دکتر احمدی جزو سابقون شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در سال ۱۳۶۰ توسط امام خمینی به عضویت این شورا در آمد و از آن زمان تا کنون این شورا را ترک نکرده است. وی علاوه بر نقش محوری در تأسیس دانشگاه تربیت مدرس به مدت ۱۴ سال ریاست دانشکده علوم انسانی همین دانشگاه را برعهده داشته و علاوه بر این سازمان سمت را تأسیس کرده است. او همچنین از سال ۱۳۵۲ عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و سالهاست که به تدریس فلسفه اسلامی؛ فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی در مقطع دکتری مبادرت می ورزد.

از خدمات ویژه حجت الاسلام و المسلمین احمدی که بگذریم؛ خاطرات دست اول ایشان از امام خمینی(س) و علامه طباطبایی(ره) نکته ای است که نمی توان از آن عبور کرد. ایشان خود در گفت وگوی مبسوطی که با روزنامه جمهوری اسلامی انجام داده؛ به ارتباط دیرینه خود با این اساتید بزرگ فقه اسلامی می پردازد و می گوید:« امام خمینی را به خاطر انقلابی بودنش دوست داشتم. پای درسش هم بودم. اما ارتباط روحی ام با علامه طباطبایی بیش از دیگران بود.»

داستان آشنایی دکتر احمدی با امام نیز خالی از لطف نیست. او در این باره می گوید: «اولین ارتباط من با امام خمینی به گذشته‌ها برمی‌گردد. دوره حیات آقای بروجردی بود. من همراه با یکی از همدرسی هایم رفتیم پشت سرایشان نماز بخوانیم در خانه محله یخچال. قاضی توی حیاط‌شان اقامه نماز جماعت (می کردند). امام نمازشان را خیلی روان می‌خواندند. بدون اینکه اصرار بر مخرج حروف داشته باشند. خیلی غلیظ و شدید کلمات نماز را ادا نمی‌کردند. خیلی روان و طبیعی نماز خواند. از همان جا شیفته امام شدم. همان جا به آن رفیقم گفتم که ایشان واقعا آدم مخصوص است. بعد هم پای درسش رفتم. شاگردش شدم.»

دکتر احمدی به دلیل عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی چندین بار امام را دیدار کرده است. وی به خصوص در همین مصاحبه و در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا علامه طباطبایی پاسخ به برخی شبهات را منوط به ظهور امام زمان(عج) می دانستند؛ علاوه بر اشاره به مخالفت امام با چنین افکاری که در آن زمان در انجمن حجتیه رواج داشت؛ می گوید:« امام خمینی همان وقتها در جواب این افراد فرمودند: آمدیم امام زمان (عج) هزار سال دیگر ظهور نکرد. ما باید بگذاریم احکام اسلام روی زمین بماند؟ ما وظیفه‌مان چیست؟. ما وظیفه داریم احکام اسلام را اجرا کنیم. اسلام را نمی‌توان گذاشت غریب بماند.»

وی همچنین در ادامه به برخی سخنان محمود احمدی نژاد در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره می کند و با عوام بازی خواندن آنها می گوید:«جلسه‌ای که دو ساعت، دو ساعت و نیم بیشتر نبود و ما باید به مسائل مهم فرهنگی کشور می‌پرداختیم به ما می‌گفت بروید در کوچه‌ها بگردید و امام زمان را پیدا کنید … من درست یادم هست پنجاه سال پیش هم برخی عوام و برخی شیادها این حرفها را می‌زدند که بیائید دعا کنید تا امام زمان (عج) بیاید و کارها را درست کند. این‌ها حرفهای آدمهای نادان است.»

حجت الاسلام و المسلمین احمدی که همچنان در پیشه معلمی فعالیت می کند؛ در بازگشایی دانشگاه ها پس از انقلاب نیز نقش بسزایی داشته است. اوایل انقلاب برخی افراد مقدس نما خواستار تعطیلی دانشگاه ها به مدت ۴۰ سال بودند؛ اما امام(س) تأکید بر بازگشایی هر چه سریع تر دانشگاه ها داشتند. نباید از خدمات دکتر احمدی در این خصوص غافل شویم. او در آن سالها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کرد و تلاشی شبانه روزی برای محقق شدن فرمان امام(س) داشت. در همان روزها بود که برنامه های دانشگاه ها به سرعت نگاشته می شد تا تربیت نیروی انسانی روی زمین نماند.

لازم به ذکر است که تاکنون ۵۲ مجلد کتاب به قلم احمد احمدی منتشر شده است که عناوین برخی از آنها در ادامه ذکر می شود: بلای تقلید در ترجمه قرآن کریم؛ اساس اخلاق نزد غزالی؛ ماهیت و جعل از دیدگاه میرداماد؛ زمان از نظر صدرا و کانت و نقد نظر کانت؛ عقل و رابطه آن با دین و عرفان؛ ماهیت و وجود در ابن سینا و ابن رشد و نقد آن و …

Share