مرور روزنامه های صبح گیلان:

خطر نابودی ۱۷۵هکتار جنگل هیرکانی/سخنی ورزشی با رییس‌جمهور/گیلان آماده میزبانی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حمید جلالوندی با اشاره به احتمال مطرح شدن احداث سد شفا رود در سفر رییس جمهور به گیلان گفت: سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها و مراتع با احداث این سد با شرایط فعلی مخالف است و گزارش ارزیابی خود را به هیات دولت ارائه کرده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

خطر نابودی ۱۷۵ هکتار جنگل هیرکانی 
روزنامه نسیم نوشت: مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست از مخالفت این سازمان با ساخت سد شفا رود در گیلان به دلیل تخریب بیش از ۱۷۵ هکتار از جنگلهای هیرکانی خبر داد.

 به نقل پایگاه اطلاع رسانی دولت, حمید جلالوندی با اشاره به احتمال مطرح شدن احداث سد شفا رود در سفر رییس جمهور به گیلان گفت: سازمان محیط زیست و  سازمان جنگلها و مراتع با احداث این سد با شرایط فعلی مخالف است و گزارش ارزیابی خود را به هیات دولت ارائه کرده است.
به گفته وی، وزارت نیرو نیز در راستای توضیحات و مشکلاتی که این سد با شرایط فعلی برای عرصه های طبیعی و زیست محیطی منطقه ایجاد می کند اعلام آمادگی کرده تا امکان سنجی کرده و گزینه های فنی جدید برای اصلاح ساختار این سد را بررسی کند.
مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست اظهار داشت: از سوی دیگر مجریان این طرح به بهانه پیشرفت حدود ۱۷ درصدی آن که از حدود ۵۰ سال پیش آغاز شده بر ساخت آن اصرار دارند .
جلاوندی با بیان اینکه با ساخت این سد به شکل فعلی بیش از ۱۷۵ هکتار از جنگلهای ارزشمند هیرکانی نابود می شود تصریح کرد: لذا تجدید نظر در مورد ساختار این سد به نحوی که تنها ظرفیتی معادل تأمین آب شرب مورد نیاز منطقه برای آن در نظر گرفته شود ضروری است.
وی افزود: هدف گذاری از احداث سد شفارود با ساختار فعلی که صدمات جبران ناپذیری به عرصه های جنگلی بی نظیر این منطقه وارد می کند علاوه بر تأمین آب شرب، آب مورد نیاز برای کشاورزی و صنعت در منطقه است.
مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست تأکید کرد: در صورتی که تنها تأمین آب شرب و کشاورزی با ملاحظات زیست محیطی هدف احداث این سد باشد می توان با اصلاح ساختار آن میزان صدمات به عرصه های طبیعی را به حداقل ممکن رساند.
جلالوندی یاد آور شد: اما تأمین آب مورد نیاز برای صنعت آن هم نیروگاه در بالادست این سد به هیچ عنوان با موازین زیست محیطی در این منطقه سازگار نیست و نه تنها از محل ساخت این سد با ظرفیت بالا بلکه به خاطر ساخت خود نیروگاه برق سازمان محیط زیست مخالفت خود را اعلام کرده است.
پیش از این مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان نیز با اشاره به سفر ریاست جمهوری به گیلان گفت: مطمئنا در این سفر مساله سد شفارود مطرح خواهد شد اما در درجه اول باید ساختار آیتم های احداث سد اصلاح شود.
وی با بیان اینکه باید در مورد این سد تجدید نظر صورت گیرد گفت: برای این منظور باید تیم کارشناسی معتبری از دانشگاه گیلان، استانداری، محیط زیست، منابع طبیعی، آب منطقه ای و دیگر دستگاههای صاحب نظر تشکیل شود.
زارع  سطح اشغالی جنگل و مواد مصرفی پیش بینی شده برای سد شفارود را دست بالا توصیف کرد و افزود: اگر ارتفاع سد کاهش پیدا کند و سطح اشغال جنگل ها کم شود به نظر می رسد قابلیت اجرا شدن داشته باشد.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه با برنامه پیش بینی شده فعلی ۱۷۵ هکتار از جنگل های شفارود از بین خواهد رفت اظهار داشت: منابع طبیعی معتقد است اگر این مقدار به یک دوم برسد، میزان آب ذخیره شده می تواند برای تامین آب منطقه کفایت کند و همچنین سطح اشغال جنگل های شفارود نیز کاهش پیدا می کند.
سد شفارود بلندترین سد بتونی غلتکی ایران است که با ارتفاع ۱۳۷متر در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری غرب شهر رشت و بر روی رودخانه شفارود ساخته می شود.
۱۰۵۰۱

سخنی ورزشی با رییس جمهور محترم;گیلان از نظر امکانات و فضاهای ورزشی بسیار فقیر است

سید امیر فرحسینی در سوال جواب نوشت:رییس جمهور و کاروان تدبیر و امید سفری به یادماندنی به گیلان دارند تا علاوه بر شتاب بخشیدن به توسعه گیلان و حل شدن مشکلات و کمبودها، جلسات و نشست های مختلفی با مردم و مسوولین داشته باشند.
اما می خواهیم سخنی ورزشی با رییس جمهور محبوب کشورمان داشته باشیم. آقای رییس جمهور، استان گیلان با همه سرسبزی و خرمی اش، از نظر امکانات و فضاهای ورزشی یکی از فقیرترین استان ها است. اکثر ورزشگاه ها و سالن های ورزشی استان پیر و فرسوده اند و عمر مفیدشان به سرآمده که برای مرمت و بازسازی آنها باید صدها میلیون تومان هزینه کرد، تا بتوانند جوابگوی نیازهای جوانان این مرز و بوم باشند.
البته به لطف حضور گرم کاروان تدبیر و توسعه، مسوولین ما دست و رویی بر سر و صورت ورزشگاه شهید عضدی رشت کشیده اند تا آبروداری کنیم ولی باور بفرمایید که اوضاع و احوال سایر ورزشگاه های ما خوب نیست!
جناب روحانی در چند سال اخیر به لطف مسوولین، چندین فضای ورزشی در استان ما ساخته اند ولی بودجه قابل ملاحظه ای برای حفظ و نگه داری آنها وجود ندارد تا به امان خدا رها شده و با حداقل هزینه حفظ شوند. آقای رییس جمهور، دهها پروژه نیمه تمام ورزشی در استان ما وجود دارد که برای تکمیل آنها به سالها وقت نیاز است! یعنی با این بودجه دولتی باید سالها صبر و انتظار داشت. البته بعضی از این پروژه ها برای خودشان داستان ها دارد. مثل پیست دوچرخه سواری مجموعه ورزشی سردار جنگل که هنوز به بهره برداری نرسیده و به شکل سرباز قابل استفاده است!
جناب آقای دکتر روحانی در ورزش های آبی که استان گیلان دارای پتانسیل های بالایی است با حداقل امکانات کار می کنیم که گاه با حوادث تلخی مثل غرق شدن قایقران ما در حین تمرین همراه بوده است.
البته تعداد استخرهای استاندارد استان ما به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و لابد بعضی ها فکر می کردند که چون در استانی ساحلی هستیم به استخر سرپوشیده نیازی نیست!
آری رییس جمهور دوست داشتنی، ورزش کردن در استان ما خیلی گران شده و خانواده ها برای این که فرزندانشان ورزش کنند، باید مبلغ قابل توجه ای را هزینه نمایند.
یعنی استان ما در خیلی چیزها در کشور مقام اول تا سوم را دارد که یکی از آنها را گران بودن ورزش کردن می توان دانست.
خلاصه اینکه سرتان را درد نیاورم، در این سالها خیلی از ورزشکاران گیلانی به علت مشکلات مالی یا کمبود امکانات یا عطای ورزش قهرمانی را به لقایش بخشیده اند و یا به استان های دیگر مهاجرت کرده اند که ما اسمش را گذاشته ایم، لژیونرهای ورزش گیلان!
بهرحال امیدواریم که سفری خوبی در استان گیلان داشته باشید و به لطف حضورتان، حداقل چاله و چوله های ورزش استان پر شود.
soitled
گیلان آماده میزبانی
خزر در سرمقاله خود نوشت:استان گیلان این روزها خود را برای یک رویداد مهم آماده می کند. گیلان آماده سفر ریاست جمهوری ایران می شود. این اولین سفر دکتر روحانی به گیلان پس از حدود ۱۹ ماهی است که از آغاز ریاست جمهوری وی می گذرد.
سفر رئیس جمهور برای هر استانی یک امتیاز بزرگ و فرصتی گرانبها تلقی می شود که طی آن باید تمامی تلاش ها را بکار بست تا نقاط قوت و ضعف خود را به بالاترین مقام اجرایی کشور و شخص دوم مملکت معرفی کرد. نقاط ضعف برای جبران شدن و نقاط قوت برای جلب سرمایه گذاری.
اکنون با توجه به تدبیری که در دولت روحانی وجود دارد، امید می رود تا تصمیمات و مصوبات اتخاذ شده برای گیلان در جریان سفر پیش رو کارشناسی شده و براساس نیازهای ضروری و واقعی گیلان بوده و در نتیجه اجرایی شوند. موضوعی که می تواند آینده بهتری برای استان ما رقم بزند.
Pag1pdf5 goitled ۱۸_۰۰۱

Share