مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان:

کتابخانه‌های عمومی در گسترش دانش و آگاهی جامعه نقش اساسی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان سوق دادن جامعه به سمت مطالعه برای پیشگیری از آسیب‌ها و معضلات اخلاقی، رهایی از پوچ‌گرایی، بالا بردن سطح سواد و وضعیت فرهنگی خانواده‌ها، جبران عقب‌ماندگی‌ها و رسیدن به خودباوری را مهم خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان صبح امروز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود با اشاره به اینکه آیین آسمانی ما پرچمدار کتاب و کتابخوانی است، افزود: مطالعه کتاب در انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ارزش‌های دینی و تاریخی بDSC_0124سیار موثر است.
به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان سوق دادن جامعه به سمت مطالعه برای پیشگیری از آسیب‌ها و معضلات اخلاقی، رهایی از پوچ‌گرایی، بالا بردن سطح سواد و وضعیت فرهنگی خانواده‌ها، جبران عقب‌ماندگی‌ها و رسیدن به خودباوری را مهم خواند.
وی با اشاره به گفت: کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در بالندگی و شکوفایی استعدادهای فردی در راستای تولید اندیشه، علم و غنای فرهنگ جامعه کمک کند.ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
محمدپور با اشاره به اینکه اکنون فضای کتابخانه‌های عمومی در لنگرود یک‌هزار و ۹۱۸ متر مربع است، تصریح کرد: به ازای هر ۱۰۰ لنگرودی ۱.۳ دهم متر مربع فضای کتابخانه وجود دارد.محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد
وی از افزایش فضای کتابخانه‌های عمومی لنگرود به شش هزار و ۶۹۲ متر مربع تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: در سال ۹۴ به ازای هر ۱۰۰ لنگرودی ۴.۵۷ صدم درصد متر مربع و در چشم‌انداز ۱۴۰۴ حدود هشت متر مربع فضای کتابخانه‌ای پیش‌بینی شده است.
این مسئول لنگرود را به لحاظ فضای سرانه کتابخانه‌های عمومی در سطح استان رتبه نهم اعلام کرد و متذکر شد: اکنون ۴۵ هزار و ۱۶۷ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان موجود است.مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی
DSC_0119وی با اشاره به اینکه دو هزار و ۲۳۴ نفر عضو کتابخانه‌های لنگرود هستند، افزود: اکنون ۱.۷ دهم از جمعیت این شهرستان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،
محمدپور به پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ها به حساب کتابخانه‌های عمومی را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: هر هزینه‌ای که شهرداری‌ها پرداخت کنند ما برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه همان شهر هزینه خواهیم کرد.
وی با اشاره به احداث کتابخانه‌های عمومی روستایی، متذکر شد: فضای مناسب برای احداث ساختمان کتابخانه حدود ۱۵۰ متر مربع است که برای تجهیز آن ۷۰ میلیون تومان می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان به راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در سطح شهرها و روستاها برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و متذکر شد: استفاده از ظرفیت خیران کتابخانه‌ساز در توسعه فضای کتابخوانی بسیار مهم است، اما تاکنون در گیلان این انجمن تشکیل نشده و باید فعال شود. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین با اشاره به اینکه امروز کتابخانه های عمومی برای کودکان برنامه هایی مدون دارد گفت: بخش ویژه و مستقل کودک در بیشتر کتابخانه های عمومی استان ایجاد شده و کودکان عضو کتابخانه های عمومی سراسر استان می توانند از امکانات ویژه این بخش بهره برداری کنند.
وی در ادامه افزود: باید اجازه دهیم کتاب نیز مانند یک اسباب بازی مورد علاقه مونس بچه ها باشد اولین گامی که والدین و حتی خود کودکان برای ورود به دنیای ادبیات و کتاب بر می دارند بازی با کتاب در کنار اسباب بازی است. برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان باید کتابخوانی را با بازی و سرگرمی درآمیخت تا بچه ها از کتاب لذت ببرند و عادت به مطالعه در آنها نهادینه می شود.
DSC_0055
امیرمحمدپور در ادامه با اشاره به ویژگیهای فرهنگی و تاریخی شهرستان لنگرود اذعان داشت: پیشینه غنی و وجود شخصیتهای فرهنگی و علمی و نیز علمای بنام شهرستان لنگرود نام آن را در تارک گیلان به ثبت رسانده و وظیفه ما را حوزه ترویج فرهنگ مطالعه در دوچندان می نماید.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین کاستیهای موجود در سرانه شاخصهای مطالعه در این شهرستان را در شان مردم فرهیخته لنگرود ندانست و حل مشکلات موجود در حوزه کتابخانه های عمومی را نیازمند تصمیم مبتنی بر درایت عنوان کرد.
وی ایجاد کتابخانه استاندارد در شهرستان لنگرود و نیز رسیدگی به وضعیت نابسامان دو پروژه درحال احداث شهر چاف و چمخاله و نیز کتابخانه شلمان را از مهمترین موضوعات قابل بحث در حوزه کتابخانه های عمومی دانست و از مسئولین شهرستان لنگرود خواست تصمیمات موثری در این حوزه برداشته شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین اظهار امیدواری کرد عملیات توسعه کتابخانه عمومی حجه الاسلام و المسلمین جعفر شمس گیلانی با اعتبار شهرستانی و محل نیم درصد شهرداری لنگرود تا تیرماه سال ۹۴ به اتمام برسد.
گفتنی است پیش از این جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با حجت الاسلام و المسلمین صدیق امام جمعه شهرستان لنگرود دیدار و در خصوص نقش مهم علما و روحانیون در حمایت از کتابخانه های عمومی و گسترش فرهنگ مطالعه گفتگو کرد.
در این دیدار امام جمعه شهرستان لنگرود احیای سنت وقف کتاب را از جمله موارد مهم در توسعه و غنای کتابخانه های عمومی دانست و بر حمایت از کتابخانه های عمومی تاکید کرد.
محمدپور همچنین ضمن حضور در منزل خانواده شهید فرهاد خوشه بر با پدر و مادر و نیز همسر این شهید دیدار کرد. وی در این دیدار از شهید خوشه بر به عنوان نمادی از شور و اشتیاق جوانان گیلانی و شهرستان لنگرود به امام و انقلاب و آرمانهای اسلام عزیز یاد کرد.

دیدار با امام جمعه لنگرود

دیدار با امام جمعه لنگرود

حضور در منزل شهید مدافع حرم فرهاد خوشه بر

حضور در منزل شهید مدافع حرم فرهاد خوشه بر

حضور در منزل شهید مدافع حرم فرهاد خوشه بر

حضور در منزل شهید مدافع حرم فرهاد خوشه بر

Share