مرور روزنامه های صبح گیلان:

مگه پول کثیف هم داریم؟!/گیلان،مرکز تولید ماهی قرمز /داماش در راه شموشک و برق

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این روزها اوضاع داماش بسیار اسفناک شده و این تیم قدیمی رشت در حال پیوستن به جرگه تیم هایی همانند برق شیراز، شموشک و بهمن است. تیم هایی که بازیکنان ملی پوش داشتند اما دیگر اثری از آنها نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مروز مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

مگه پول کثیف هم داریم؟!
رضا صبوری در صفحه آخر سوال جواب و ستون بی منظور نوشت:
ننه جانمان می فرمایند: این روزها بحث پول های کثیف خیلی سر و صدا کرده و گفته شده بعضی ها با تکیه بر همین پولها می خواهند در انتخابات سال آینده شرکت کنند و آقای «تابان» سال جدید را سال افشاگری خواندند و فرمودند هر جا احتیاج باشد افشاگری خواهند کرد.
در سنوات گذشته که بحث افشاگری داغ بود، سیاستمداری پای به عرصه سیاست نهاده بود که پس از چندی کاشف به عمل آمد که نه تنها مدارک تحصیلیش مشکل دار بوده بلکه مشق هایش را هم می داده تا بغل دستیش بنویسد و حالا که حرف افشاگری به میان آمده یادش را گرامی می داریم.
در ادامه ننه جان می فرمایند: ما هم در مورد افشاگری نظرمان با آقای «تابان» یکی است و اعتقاد داریم افشاگری خوبه و خیلی هم خوبه، به شرطی که ابزار آن فراهم باشد، زمانش زمان مناسبی باشد. اگر مناظره باشد که چه بهتر، نزدیک انتخابات باشد بهترتر.
در همان زمان دوباره بساط «بگم بگم» راه می افتد و البته خدا نکند اسم مفسدین دوباره توی آستر کتی گیر بکند و یا توی جیب کسی جا بماند و یکراست برود داخل ماشین لباس شویی!
حالا این پول کثیف چه جور پولی هست؟ پولی که از توی جوب آب پیدا شده عین زرجوب و گوهر رود؟ یا گرد و غبار هوای آلوده تهران احاطه اش کرده؟ در هر حال همین پول کثیف را همینطوری نشسته تحویل ما بدهند قبول داریم؛ مایه اش یک قوطی تمیز کننده و سفید کننده هست که مدام دارند تبلیغاتش را به خورد ما می دهند. تازه یک امتحانی هم از کیفیت شوینده ها به عمل می آید و احتمالا یک «ایزو» دیگر به «ایزو» های آن اضافه خواهد شد و ما هم قول می دهیم با آن پول در انتخابات سال آینده شرکت هم نکنیم!
تا شقایق هست افشا می کنیم/آنچه افشا کرده انشا می کنیم
بعد افشا، بعد انشا، کللهم/می بریم در جیب خود تا می کنیم
so-21

گیلان، مرکز تولید ماهی قرمز شب عید ایرانیان
نسیم نوشت:استان گیلان، مرکز تولید ماهیان قرمز کشور است؛ ماهیانی که نماد شادابی سفره هفت سین شب عید ایرانیان هستند.
با نزدیک شدن به ایام نوروز، بازار فروش ماهیان قرمز رونق می گیرد و استان گیلان با تولید بیش از ۲۰ میلیون قطعه ماهی قرمز، مقام اول تولید این ماهیان را در کشور به خود اختصاص داده است.
گلدفیش ، کالیکو، بلک مور، کله شیری ، شیشه ای و تلسکوپی ماهیان قرمز تولیدی را تشکیل می دهند که از دومین ماه فصل زمستان (بهمن) صید این ماهیان برای عرضه به بازار در گیلان آغاز می شود.
سابقه تولید این ماهیان در گیلان به حدود ۳۰ سال قبل می رسد و رونق آنها به سفره هفت سین ارتباط دارد که در فرهنگ ایرانی، ماهی در کنار سفره هفت سین قرار می گیرد و نماد زایش، تازگی، شادابی و سرزندگی است.
معاون تکثیر و پرورش اداره کل شیلات گیلان در خصوص تولید ماهیان قرمز به خبرنگار ایرنا گفت : استان گیلان با ۱۷۷هکتار استخر گرمابی، امسال ۲۳ میلیون قطعه از ماهیان قرمز را تولید و به بازار کشور عرضه کرده است.
احمد قناعت پرست افزود : گردش مالی این حجم از تولید یکصد میلیارد ریال برآورد می شود که در عرصه بازار این مبلغ به ۳۰۰میلیارد ریال افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد : پرورش هر ۵۰ هزار بچه ماهی قرمز، معادل یک فرصت شغلی مستقیم محسوب می شود که با این حجم تولید ماهی در گیلان، ۵۰۰ شغل مستقیم و بین چهار تا پنج هزار شغل به صورت غیرمستقیم با تولید ماهیان قرمز ایجاد می شود.دیارمیرزا
قناعت پرست اظهارداشت : استان گیلان در تولید ماهیان قرمز در کشور مقام اول و در تولید ماهیان زینتی با تولید دو و نیم میلیون قطعه، مقام سوم را دارد.
محمد حسین گیلانپور یکی از تولیدکنندگان ماهیان قرمز در شهر سنگر از توابع شهرستان رشت می گوید : امسال یک میلون قطعه ماهی قرمز از نوع گلدفیش ، کالیکو، بلک مور و کله شیری تولید کرده ام.
وی می افزاید : حدود ۹۰ درصد تولید ماهی قرمز شب عید کشور در گیلان تولید و وارد بازار می شود.
به گفته وی نیاز داخلی کشور ۶۰ میلیون بچه ماهی است که به دلیل تلفات باید دو برابر آن تولید شود.
این تولیدکننده ماهی قرمز ادامه داد: مشتریان عمده تولید ماهی قرمز ایام عید گیلان، استان های اصفهان، مازندران ، تهران ، کرمانشاه و اهواز هستند.
وی قیمت هر عدد از ماهیان قرمز را بین ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان ذکر کرد.
تیمور محمدی دیگر تولید کننده ماهیان قرمز می گوید: از ۲۰ فروردین هر سال با تخم گیری از مولدین پرورش این ماهیان، برای نوروز سال بعد آغاز می شود.
وی که ماهی های قرمز تلسکوپی ، گلد فیش، میناتوری ،شیشه ای و معمولی تولید می کند، افزود: امسال کشش بازار این ماهیان ضعیف است و با وجود اینکه غذای این ماهیان و هزینه امکانات آن ها افزایش یافته، قیمت ماهیان قرمز نصف قیمت سال قبل است.
وی ظرفیت مزرعه خود را یک میلیون قطعه بچه ماهی قرمز عنوان کرد و گفت: امسال ۷۰۰ هزار قطعه تولید کرده و غذای این ماهیان شامل آرد، سبوس گندم و پودرماهی می باشد که قیمت این مواد دو برابر افزایش یافته است.دیارمیرزا
به گفته وی قیمت سبوس گندم هرگونی ۴۰ کیلوگرمی هم اکنون چهار هزار تومان است که نسبت به دو سال قبل، دو برابر شده است.
مردم ایران، همه ساله و در ایام نوروز، خرید ماهیان قرمز برای زینت سفره هفت سین را از جمله اموری می دانند که به عنوان نماد زایش و زندگی باید انجام شود و گیلان نیز همچون سال های گذشته، میزبان خریدارانی از استان های مختلف است تا این نوع از ماهیان را برای سفره های هفت سین هم وطنان در اقصی نقاط کشور به ارمغان ببرند.
۱۵۷۶۱

داماش در راه شموشک و برق

گیلان امروز با اشاره به وضعیت بحرانی داماش نوشت:تنها واژه ای که این روزها در مورد داماش شنیده می‌شود، واژه باختن است. تیمی که در طی دو فصل اخیر به اندازه انگشت های یک دست برد نداشته است.

این روزها اوضاع داماش بسیار اسفناک شده و این تیم قدیمی رشت در حال پیوستن به جرگه تیم هایی همانند برق شیراز، شموشک و بهمن است. تیم هایی که بازیکنان ملی پوش داشتند اما دیگر اثری از آنها نیست.

پس از اتفاقات روی داده برای مجموعه داماش، عابدینی به عنوان مدیر عامل این تیم منصوب شد اما در روزهایی که عابدینی درگیری های فکری زیادی به جهت خریداری پرسپولیس دارد و مجال فکر کردن به داماش را ندارد این تیم پله پله به لیگ دسته دوم نزدیک می شود. تعیین و تکلیف نشدن اوضاع مدیریتی داماش یکی از مشکلات عمده این تیم است و مدیریت این تیم چشم به رفع پلمب شدن از اموال خسروی برای ایجاد یک منبع مالی را دارد و تا موقعه ای که این اتفاق روی ندهد اوضاع بر همین منوال است. در حالی که تیم هایی همانند استقلال صنعتی و راه آهن به آسانی واگذار و تعیین تکلیف شدند اما ۳ سال است که داماش در بلا تکلیفی به سر می برد.

داماش در گروه ب لیگ یک ۴ برد را کسب کرده و در رده هشتم این گروه ۱۱ تیمی قرار دارد. شرایط سخت در لیگ یک و سقوط کردن ۳ تیم به صورت مستقیم و رفتن یک تیم به مسابقات پلی اف شرایط را برای تمامی تیم ها حساس کرده است. داماش پس از برد در هفته پنجم برابر اتکا گلستان که از لیگ کنار کشید تا هفته ۱۷ فقط یک برد را کسب کرده اما شرایط هنگامی برای داماش هولناک تر می شود که تیم های در تعقیب داماش فقط ۱ امتیاز با این تیم اختلاف دارند و با یک برد تیم های رقیب و باخت یا تساوی داماش این تیم کاندیدای اصلی سقوط به لیگ دسته دوم کشور می شود.

شرایط ویژه داماش این موضوع رو مطالبه می کند که در این شرایط اسفناک حداقل شوکی به این تیم وارد شود. داماش در بازی های پیش رو باید برابر تیم هایی قرار بگیرد تیم های سهل تری نسبت به دیگر رقبا هستند که می توان با کمی تحول به ماندگاری این تیم امیدوار بود.
img_550090e6717ce Pag11pdf

Share