عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان

کیلکا در خزر وجود ندارد و ماهی که امروز به نام کیلکا وارد بازار می‌شود کیلکا نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی شجاع‌پور شامگاه پنجشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق گیلان با رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از وجود شانه‌دار دریای خزر و انقراض نسل کیلکا ماهیان ابراز نگرانی کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی شجاع‌پور شامگاه پنجشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق گیلان با رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از وجود شانه‌دار دریای خزر و انقراض نسل کیلکا ماهیان ابراز نگرانی کرد.

۱۳۹۳۰۸۱۷۰۰۰۰۱۱_PhotoAوی با بیان اینکه مبارزه با ژله‌ماهی شانه‌دار نتیجه‌ای در بر نداشته است، ادامه داد: از سال ۷۵ نامه‌ای از طریق سرپرستی کارشناسان آبزیان جهان برای شیلات کشور ارسال و ورود شانه‌دار دریای خزر اعلام شده بود که تصمیم گرفتند در این راستا با شانه‌دار دریای خزر مبارزه کنند.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با بیان اینکه مبارزه قاطعی با شانه‌دار دریای خزر صورت نگرفته است، تصریح کرد: از ابتدای سال ۸۰ بر اثر وجود ژله‌ماهی انقراض ماهی کیلکا آغاز شد.

وی نسل ماهی کیلکا در دریای خزر را به صورت کامل منقرض عنوان کرد و گفت: ماهی کیلکا در دریای خزر وجود ندارد و ماهی که امروز به نام کیلکا وارد بازار می‌شود کیلکا نیست بلکه «آلبانکه یا پارچ‌ کلاس» است در حالی که کیلکا دارای ۷۴ درصد پروتئین و این ماهی ۶۴ درصد پروتئین را دارد.

شجاع‌پور با اشاره به اینکه صید این ماهی کفاف پودر ماهی کارخانه را نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: این ماهی بر خلاف کیلکا در اعماق دریا زندگی می‌کند و زمانی که روی آب می‌آید، صید می‌شود.

وی از شیلات ایران خواست تا پاسخگوی وضعیت کنونی صید کیلکا باشد و یادآور شد: با وجود پولی که برای مبارزه با شانه‌دار دریای خزر دریافت شد اما هیچ دردی برای درمان این ماهی دوا نشد و وجود آن همچنان در دریای خزر نسل کیلکا را به انقراض رسانده است.

به گفته معاون انجمن تولیدکنندگان پودر ماهی گیلان، دریای خزر به دلیل بسته بودن و تلفیق آب شیرین قزاقستان و آب شور جنوب ایران بهترین وضعیت برای رشد و تولید این جانور مزاحم است.

وی هماهنگی پنج کشور حاشیه خزر برای مبارزه جدی با شانه‌دار دریای خزر را در از بین رفتن آن تاثیرگذار دانست و متذکر شد: مهاجم شانه‌دار «پلانکتون‌ها» غذای اصلی ماهی کیلکا و تمام بچه ماهی‌ها را می‌خورد و موجب انقراض این ماهی شده است.

گفتنی است، با توجه به اینکه کیلکا مهم‌ترین غذای ماهیان خاویاری، ماهی آزاد و فک دریای خزر است به دلیل رقابت غذایی با شانه‌دار کاهش جمعیت یافته و به این ترتیب تمام زنجیره غذایی دریای خزر با ورود «ژله‌ماهی» با اختلال مواجه شده است.

شرایط آب و هوایی کشورمان به دلیل سازگار بودن با مهاجم شانه‌دار دریای خزر بیشترین آسیب را متوجه آب‌های ایران کرده است.

/فارس

Share