ترکان در بازدید از روند احداث بزرگترین بندر شمال ایران اظهار کرد

هویت اصلی زیرساخت های حمل و نقل منطقه با افتتاح بندر کاسپین شکل می گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مهندس اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی، اوج فعالیتهای این منطقه را ساخت مجتمع بندری کاسپین اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مهندس اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی، اوج فعالیتهای این منطقه را ساخت مجتمع بندری کاسپین اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهای بالای مجتمع بندری کاسپین در تخلیه و بارگیری کالا، و اتصال قریب الوقوع آن به خط ریلی کشور، در آینده نزدیک علاوه بر بهره برداری از بزرگترین بندر ایران در شمال کشور، هویت اصلی زیرساخت های حمل و نقل نیز در این منطقه شکل می گیرد.

IMG_1846وی با بیان اینکه ظرفیت پیش بینی شده تخلیه و بارگیری مجتمع بندری کاسپین، دو برابر بندرگاه انزلی است اضافه کرد: این مجتمع بندری قادر است به یک نقطه قوت در توسعه ترانزیت بین المللی کشور تبدیل شود، چراکه با توجه به قرار گرفتن بندرگاه انزلی در محدوده شهری، امکان اتصال راه آهن به این بندرگاه دشوار بوده، در حالیکه این مهم به راحتی در مجتمع بندری کاسپین قابل تحقق است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی در توسعه روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: مناطق آزاد پایلوت فعالیت ها و همکاریهای اقتصادی، تجاری و صنعتی با کشورهای همسایه بوده و منطقه آزاد انزلی نیز به واسطه نزدیکی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز نقش موثری را در مبادلات تجاری ایران و کشورهای حاشیه خزر ایفا می کند.

ترکان با قدردانی از پیشنهاد ایجاد شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای دریای خزر و برگزاری اجلاس اتاقهای بازرگانی حوزه خزر در این منطقه از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، افزود: خوشبختانه سازمان منطقه آزاد انزلی راهبرد تقویت روابط با این کشورها را به جد دنبال می کند و برگزاری اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در اردیبهشت ماه سال آینده نیز در همین راستا می باشد، اجلاسی که می تواند موجب نقش آفرینی موثر این منطقه در گسترش ارتباطات تجاری با دولتهای فوق کمک نماید.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد باید نقطه پایلوت تولید، صادرات و فناوری کشور باشند، گفت : با توجه به سیاست های اصلی مناطق آزاد و تقویت راهکارهای اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری، کوشیده ایم مناطق آزاد به سمت تولید و صادرات سوق داده شوند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه سیاست راهبردی ما تبدیل مناطق آزاد به حلقه اتصال تجارت بین المللی ایران است اضافه نمود: بر این اساس مناطق آزاد اروند با عراق، ماکو با ترکیه، انزلی – ارس با قفقاز و همچنین انزلی با حوزه دریای خزر، چابهار با پاکستان، قشم و کیش با حوزه خلیج فارس در ارتباط هستند.

ترکان با اشاره به ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور گفت: مناطقی مانند جاسک، بوشهر و اینچه برون با موافقت رییس جمهور بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه آزاد تبدیل خواهد شد و مناطقی مانند سیستان و بانه و مریوان نیز در دست بررسی و مطالعه برای تبدیل به منطقه آزاد قرار دارند.

گفتنی مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور بهمراه اعضای شورای معاونین، مدیران و مشاورین این دبیرخانه، امروز از منطقه آزاد انزلی دیدار کرده و با توانمندیها، ظرفیتها و عملکرد این منطقه در بخش های مختلف، آشنا شدند.

Share