رسما اعلام شد

ملک عبدالله پادشاه عربستان درگذشت/نگاهی کوتاه به زندگی ملک عبدالله

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پادشاه عربستان که در بستر بیماری به سر می برد درگذشت. منابع رسانه ای از سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه و مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد خبر داده اند. ملک عبدالله ۹۰ ساله در هفته های اخیر به علت بیماری تحت مراقب بود و بامداد امروز جمعه درگذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پادشاه عربستان که در بستر بیماری به سر می برد درگذشت. منابع رسانه ای از سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه و مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد خبر داده اند. ملک عبدالله ۹۰ ساله در هفته های اخیر به علت بیماری تحت مراقب بود و بامداد امروز جمعه درگذشت.

نگاهی کوتاه به زندگی ملک عبدالله

۱۵-۱-۲۳-۸۴۳۰img12145302

عبدالله بن عبدالعزیز ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزند «عبدالعزیز آل سعود» بنیانگذار عربستان جدید بود.

فرمان وی برای تشکیل شورایی به نام شورای بیعت، از کارهای پادشاه عربستان برای حفظ سلطنت در خاندان حاکم بر این کشور بود تا جلوی جنگ بر سر قدرت را بگیرد.

عبد الله بن عبد العزیز اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی دستور تشکیل این شورا را داد تا پادشاه و ولیعهد را انتخاب کند.

وی در سال ۱۹۲۴متولد شد و از اول آگوست ۲۰۰۵ (۱۰مرداد ۱۳۸۴) به دنبال مرگ برادرش ملک «فهد بن عبدالعزیز»، به تخت سلطنت نشست و به طور رسمی به عنوان پادشاه عربستان معرفی شد.
وی‌‌‌ همان روز امیر «سلطان بن عبدالعزیز» برادر کوچک‌تر خود را به عنوان ولیعهد عربستان منصوب کرد.

بر سر زندگی ملک عبدالله حرف‌های ضد و نقیض بسیاری وجود دارد. گفته می‌شود پدرش عبدالعزیز با خانواده‌ای دشمنی داشت. در فرهنگ عرب اگر کسی با خانواده‌ای دشمنی داشته باشد، برای ابراز کینه و دشمنی‌اش به هر ترفندی دختر آن خانواده را می‌گیرد.

اعراب معتقدند با این کار، چشم آن خاندان را در آورده‌اند. عبدالعزیز نیز از آنجا که او پادشاه و حاکم مطلق بلاد حجاز بود، به ناچار خانواده مورد غضب مجبور شدند دخترشان را به او بدهند. عبدالله تا بزرگ شدنش در میان این خاندان سختی‌های زیادی را متحمل شد.

او تنها پسر مادرش بود و به سبب سابقه‌ای که داشت، خاندان سلطنتی او را از خود دور می‌کردند و سر ناسازگاری بسیاری با او داشتند. این امر باعث شد تا عبدالله از خاندان سلطنتی کینه‌ای به دل بگیرد و همیشه به فکر تلافی باشد. چند بار خانواده سلطنتی سعی کردند تا او را بکشند اما این مسئله راه به جایی نبرد تا اینکه او بعد از سه پادشاه به ولیعهدی و سپس به پادشاهی عربستان منصوب شد. اتفاقی که برای تمام خاندان سلطنتی تلخ و باورنکردنی تلقی می‌شد.

عبدالله از سال ۱۹۹۶به طور غیر رسمی و از سال ۱۹۹۸به طور رسمی زمامدار امور کشور شد و با تصویب قانونی در مجلس فرمایشی عربستان و با استفاده از نفوذ خود توانست بسیاری از اختیارات پادشاه اعم از ریاست کابینه را خود بر عهده بگیرد. این اتفاق برای بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی غیرقابل تحمل بود و هر از گاهی به مقابله با آن بر می‌خاستند.

عبدالله بر عکس دیگر اعضای خاندان سلطنتی و برادر متوفی‌اش فهد که گرایش بسیاری به ایالات متحده داشت، به شدت انگلیسی و ضد آمریکایی نشان می‌داد. با اینکه او از سیاست اقتصاد و فرهنگ باز حمایت می‌کند و بر عکس بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی تفکری ضد رادیکالیسم و ضد وهابی دارد، در میان مردم عربستان و فرهنگ افراطی حاکم بر آن محبوب است. مردم عربستان او را دوست دارند و اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی به محبوبیت او افزوده است. با استفاده از همین ابزار او توانست به صورت آرام و مسالمت آمیز با افراطیون وهابی مقابله کند و از نفوذ آن‌ها در کشور تا حدی بکاهد.

این سیاست تا بدان جا پیش رفت که او خود، برادرش و خاندان سلطنتی را غیر وهابی و حتی ضد وهابی معرفی کرد.

او با حفظ ظاهر ضد آمریکایی اجازه داد تا فرهنگ غربی به کشورش نفوذ کند و تا آنجا پیش رفت که مکان‌های اختصاصی برای گردشگران خارجی ایجاد شود. مکان‌هایی که به صورت غیر علنی به سعودی‌ها نیز اجازه می‌داد تا آن‌ها نیز از این مکان‌ها استفاده کنند. او برای گردشگری اهمیت بسیاری قائل است اما همیشه گفته است که با وجود فرهنگ افراطی و نفوذ آن در جامعه نمی‌توان برای گردشگری کشور کاری کرد. از سال ۱۹۹۸ او به صورتی بسیار آرام و نامحسوس اقدام به دنبال کردن پروژه‌ای در جهت باز کردن فرهنگ جامعه کرد. از سال ۲۰۰۰ نگاه او به گردشگری از حالتی صرفا مذهبی خارج شد و جای خود را به نگاهی کاملا اقتصادی داد.

وی سمتهای ریاست هیئت دولت، فرماندهی نیروهای مسلح، ولیعهدی را به عهده داشت و نام کاملش نیز ملک عبدالله بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود بود.

ابنا

Share