سیر نزولی داعش در عراق ; پیروزهای پیاپی رزمندگان اسلام

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شواهد و مستندات میدانی حاکی از تضعیف و افول قدرت داعش در سرزمین های عراق و سوریه است . با گذشت چهار سال از درگیریها و نبردهای ویران کننده ؛ داعش در ضعیف ترین حالت ممکن قرار دارد .

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شواهد و مستندات میدانی حاکی از تضعیف و افول قدرت داعش در سرزمین های عراق و سوریه است . با گذشت چهار سال از درگیریها و نبردهای ویران کننده ؛ داعش در ضعیف ترین حالت ممکن قرار دارد . به گونه ای که در دو ماه گذشته حتی قادر به تصرف یک روستای کوچک نیز نبوده و در عوض هزاران کیلومتر از تصرفات خود را که پس از تصرف موصل حاصل شده بود از دست داده است .

تضعیف داعش از آخرین ماه تابستان و با هجوم رزمندگان شیعه به منظور آزادسازی شهر محاصره شده ی آمرلی آغاز شد .

صلاح الدین

تروریست های تکفیری داعش از مدت ها پیش شیعیان این شهر را در تنگنای شدیدی قرار داده بودند و تصمیم داشتند مردم شهر را پس از اشغال آن، قتل عام کنند.

شیعیان ترکمن آمرلی ۷۰ روز با امکانات و تجهیزات بسیار کم و نابرابر در مقابل داعش مقاومت کرده و ایستادند و سرانجام مزد فداکاریهای خود را دریافت کردند. با شکستن محاصره ی آمرلی شکافی عمیق بین نیروهای داعش در عمق عراق شکل گرفت و ارتباط عقبه ی داعش با جلولا و سعدیه قطع شد .

هدف بعدی جلولا و سعدیه بود . تکفیریهایی که روزی آمرلی را محاصره و خود را در نزدیکی خانقین و مرزهای ایران میدیدند اکنون ورق معادلات برگشته و خود را گرفتار و محاصره شده میان نیروهای مردمی و ارتش عراق یافتند .

اما در کنار تحولات شمال ؛ پیروزی مهم دیگری در راه جنوب بود . جرف الصخر منطقه ای استراتژیک و حیاتی میان بغداد و کربلا .

امنیت زائران حسینی باید تامین می شد و کشور عراق این مهم را به خوبی درک کرده بود. شهر جرف الصخر که در شمال استان بابل و جنوب بغداد قرار دارد برای دولت عراق و دستگاه‌های امنیتی از اهمیت راهبردی برخوردار بود، به ویژه اینکه در آن زمان محل تردد صد‌ها هزار تن از شیعیان به استان‌های جنوبی به ویژه کربلای معلی در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) بود.

jorf copy

سوم آبان ماه نیروهای ارتش عراق با حمایت نیروهای مردمی و عشایر در یکی از بارزترین و بزرگ‌ترین عملیات نظامی خود توانستند به طور کامل بر شهر “جرف الصخر” و اطراف آن تسلط پیدا کنند و پرچم داعش را از ساختمان‌های شهر پایین بکشند. در این پیروزی تعداد زیادی از تکفیریهای داعش به هلاکت رسیدند ، این شکست به قدری دردناک بود که حتی ابوبکر بغدادی در پیامی صوتی به منظور تقویت روحیه نیروهای خود سخن گفت .

پیروزی معنا داری که با حضور سردار قاسم سلیمانی در کنار هادی العامری رئیس سازمان بدر عراق و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد طباطبائی جانشین دبیرکل گروه عصائب اهل الحق در جرف الصخر معنای بیشتری پیدا میکرد . منطقه ای که در زمان اشغال عراق توسط آمریکا همواره در دست بعثیون و تروریستها قرار داشت و آمریکا هرگز نتوانست این منطقه را پاکسازی کند ؛ حالا به دست شیرمردان شیعه و با فرماندهی ایرانی آزاد شده بود .

۳۵۲۶۰۵۳۱۹۰۷۷۵۵۷۷۰۷۶

ماه بعد نوبت ضربه ای دیگر بر پیکره ی داعش در شمال عراق بود . دقیقا پس از گذشت ۳۰ روز و در دوم آذر ماه ۹۳ با حمله ی همه جانبه ی نیروهای مردمی و ارتش عراق سعدیه و جلولا نیز فتح شد .

حملات به سعدیه از سه محور شرق ، غرب و جنوب آغاز شد و حملات به سمت جلولا نیز از محور خانقین صورت گرفت .البته لازم به ذکر است که شمال جلولا توسط نیروهای کرد پاکسازی شد.

جلولا و سعدیه منطقه ای راهبردی در شمال شرق بغداد بحساب می آمد .یکی از دلایل اهمیت از این جهت است که ورودی های منطقه اقلیم کردستان عراق از منطقه جنوب شرقی به شمار می‌آمدند و با آزاد شدن جلولاء مسیر معروف به بغداد-خانقین هم آزاد شد.

sadie-jaloola-2-copy-763x600

دو ماه گذشته عملیات بزرگی به منظور پاکسازی شهرها و مناطق شمالی بغداد آغاز شد تا آنجا که دامنه عملیات ها به استان صلاح الدین نیز کشیده شد.

مناطق و شهرها یکی پس از دیگری به دست رزمندگان شیعه و ارتش عراق آزاد شد. ارتش عراق با همراهی نیروهای داوطلب مردمی موفق شد ابتدا بلد و سپس روستای تل الذهب تابع ناحیه بلد در استان صلاح الدین را از لوث وجود دواعش پاکسازی کند.مناطق یثرب و عزیز بلد نیز در ادامه ی عملیاتها آزادشد .

قدم بعدی رزمندگان مقاومت ضلوعیه و معتصم بود ، با این عملیات نه تنها با برداشته شدن محاصره از شهر بلد و پایگاه هوایی بلد(بکر) ارتش عراق از موضع تدافعی خارج شد، بلکه با شروع این عملیات از فاز تدافعی به فاز تهاجمی تغییر حالت پیدا کرد .

۹۸۳۸۳۶-۱۵۵۳۳۲۱۲۶۱۵۷۲۲۴۲-۳۵۷۲۹۶۷۸۳۳۱۳۰۵۰۲۹۸۳-n

تروریستهای تکفیری داعش که شکست های متعدد و سنگینی را متحمل شده بودند بدون مقاومت خاصی از ضلوعیه و معتصم عقب نشینی کردند ؛ این شکستها به قدری فضاحت بار بود که صدای تمامی طرفداران داعش در فضای مجازی بلند شد و طرفدارانی که با دیدن فتوحات توخالی داعش هیچگاه چنین روزی را متصور نبودند.

۱۰۸۹۱۶۲۸_۱۵۵۴۷۰۳۴۱۴۷۶۷۳۶۰_۲۸۹۹۶۷۷۳۸۹۷۱۵۵۱۵۷۶۳_n

اعزام نیروها به ضلوعیه

تیر خلاص بر پیکره داعش و تکمیل شکستهای داعش در دیالی و صلاح الدین با پاکسازی مقدادیه در شمال بغداد صورت گرفت. عملیات پاکسازی مقدادیه را میتوان بعد از عملیات جرف الصخر دومین عملیات کاملا مستقل رزمندگان شیعه محسوب کرد که بدون کمک ائتلاف انجام شد.

در چند ماه گذشته تعداد زیادی از نیروهای داعش به هلاکت رسیدند ، تسلحیات فراوان و بسیار زیادی نابود شد ، راههای مواصلاتی بسیاری که داعش از آنها بعنوان  امداد و پشتیبانی نیروهای خود استفاده میکرد از دست رفته و قطع شد ؛ حدود ۳۰۰ نفر از فرماندهان برجسته میدانی داعش به هلاکت رسیدند و همه ی اینها در کنار قطع ارتباط داعش با سوریه در مناطق شمال غربی عراق و کوهای سنجار توسط پیشمرگه مزید بر علت شد تا داعش روز به روز به نابودی و ازمحلال نزدیک تر شود .

امروز میتوان به راحتی صدای خرد شدن استخوانهای تکفیر و تزویر را شنید .. رزوهای بهتر در راه عراق است .

/تحولات جهان اسلام

Share