قیمت نفت در بودجه سال ۲۰۱۵ عربستان

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دولت عربستان سعودی بودجه سال ۲۰۱۵ میلادی خود را با قیمت نفت بشکه ای ۷۵ دلار بست.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دولت عربستان سعودی بودجه سال ۲۰۱۵ میلادی خود را با قیمت نفت بشکه ای ۷۵ دلار بست.

به نظر می آید که فقط «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان به تنهایی درخصوص افزایش قیمت های نفت در سال آینده میلادی خوشبین نیست، بلکه به نظر می رسد همکارش “ابراهیم العساف” وزیر دارایی و سایر مسؤولان دولتی این کشور  نیز در این خوشبینی سهیم باشند؛ این درحالی است که نفت ارزش خود را در سال جاری میلادی به میزان ۵۰ درصد از دست داده است.
بهای نفت در دنیا اکنون شاهد بدترین کاهش قیمت از سال ۲۰۰۹ میلادی است.
به گفته دکتر “جان اسواکیناکیس” مشاور اقتصادی سابق وزارت دارایی، دولت عربستان اعلام کرده است در بودجه سال آینده حدود ۷۱۵ میلیارد ریال سعودی درآمد پیش بینی شده، درحالی که هزینه ها ۸۶۰ میلیارد ریال خواهد بود و این بدان معنا است که قیمت نفت برای هر بشکه ۷۵ دلار محاسبه شده است.

نکته مهم در بودجه سال ۲۰۱۵ عربستاناین قیمت بالاتر از بهای کنونی نفت یعنی حدود ۶۰ دلار در هر بشکه است.
وی در گفت وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفـت: این امر با توجه کاهش شدید قیمت نفت، غیرمنتظره به شمار می رود زیرا اکثرا پیش بینی می کردند که بودجه سال آینده عربستان روی ۶۰ دلار بسته شود.
اسواکیاناکیس که هم اکنون مدیر منطقه خاورمیانه گروه سرمایه گذاری انگلیسی «آشمور» است، تصریح کرد: عربستان با محاسبه قیمت نفت در محدوده نزدیک به ۷۵ دلار برای هر بشکه در سال آینده این پیام مهم را به بازار می رساند که انتظار دارد قیمت های نفت را در سال آینده در سطح بالا ببیند.
النعیمی هفته جاری در جمع خبرنگاران در جریان حضورش در دهمین کنفرانس انرژی عربی در ابوظبی گفت که به افزایش قیمت نفت در سال آینده خوشبین است؛ اما به زمان افزایش یا سطح احتمالی آن اشاره ای نکرد.
عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق نیز به روزنامه الشرق الاوسط گفت که بودجه کشورش روی قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه به جای قیمت ۹۰ دلار بسته خواهد شد. لایحه بودجه این کشور چند روز پیش تقدیم پارلمان شد.
عراق دومین تولید کننده نفت اوپک بعد از عربستان است.
چند تن از وزیران و اعضای پارلمان کویت نیز که سومین تولید کننده اوپک به شمار می رود، گفته اند که بودجه عمومی سال آینده کویت روی نفت بین ۵۵ تا ۶۵ دلار به جای ۷۵ دلار بسته خواهد شد.

کویت در سال مالی ۲۰۱۴-۲۰۱۵ قیمت نفت را در بودجه خود ۷۵ دلار بست.
اسواکیاناکیس گفت که ارزیابی او از قیمت نفت در بودجه براساس متوسط صادرات ۷ میلیون بشکه در روز برای عربستان در سال آینده است زیرا دشوار خواهد بود که عربستان با توجه به کندی اقتصاد جهانی و رقابت شدید در بازارها بین همه کشورهای تولید کننده، مقادیر بیشتری از این میزان صادر کند.
تولید نفت عربستان روزانه ۹.۶ میلیون بشکه و توان تولید آن حدود ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز است و حدود ۹۰ درصد در آمدش از فروش نفت است.

/العالم

Share