مرور روزنامه های صبح گیلان

ردپای زنجانی در رشت/برخورد با منتقدان کم‌آبی/اطلاع از رویدادهای فرهنگی با موبایل

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر اسبق کشاورزی با بیان این که کم‌آبی از حد بحرانی گذشته و معضل همه استان‌های کشور شده است، اظهار نظر منتقدانه در مورد کمبود آب در دولت قبل به برخورد نیروهای امنیتی منتج می شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این خبر به بررسی مهمترین موضوعات مطرح شده در روزنامه های گیلان می پردازیم.

سوال جواب: رد پای بابک زنجانی در رشت!
در ستون «دیوار موش داره»سوال جواب امروز می خوانیم: سینماهای رشت در تسخیر فیلمهای (ب-ز) (بخوانید بابک زنجانی)؛ فیلم سیزده که اخیرا در رشت روی پرده رفته به کارگردانی یک گیلانی به نام «هومن سیدی» و با سرمایه گذاری بابک زنجانی تهیه شده که البته هومن سیدی انتقادهایی به این قضیه داشته و آن اینکه چرا به خاطر اینکه بابک زنجانی تحریم است فیلم سیزده باید از جشنواره برلین کنار گذاشته شود؟! البته در مورد شخص بابک زنجانی و همکاری وی در ساخت این فیلم سیدی ابراز داشته که فکر میکرده وی در کار اسپری است!
قبل از این نیز فیلم «بیگانه» به کارگردانی بهرام توکلی که گفته میشد باز سرمایه گذار این فیلم بابک زنجانی بوده در رشت روی پرده رفت، هر چند که تهیه کننده این فیلم زیر بار نرفت!
فیلم بیگانه مانند فیلم قبلی توکلی «اینجا بدون من» اقتباس از آثار «ویلیام تنسی» بود که البته موفقیت فیلم قبل را نداشت و با استقبالی روبرو نشد!
ماجرای غلط املایی های دانشجویان!
باخبر شدیم که اینکه دانشجویان ما در انواع و اقسام دانشگاههای گیلان در حال اتمام امتحانات پایان ترم هستند و عده زیادی هم بسیار خسته و کوفته شده اند البته نه از بابت فشردگی امتحانات و سختی سوالات، بلکه به علت نوشتن غلط املایی های بسیار زیاد!
چند سال قبل یک دوست فرهنگی گله میکرد و احساس نگرانی که چطور دانش آموزان دوره راهنمایی ما در پاسخ سوالات غلط املایی دارند؟! اما این موضوع سال به سال ترقی کرد و به دانشجویان هم رسید! البته اگر همینطور ترقی کنیم زبانم لال، روم سیاه و رو به دیوار به استادان ما هم سرایت خواهد کرد!!
کاشکی یک خوشذوقی پیدا میشد و در این موضوع گزارش و تحقیقی تهیه می کرد! البته غلط املایی که عرض میکنم فکر نکنید در یک ورقه امتحانی یا یک جواب سوال یا غلط! فکر بکنید در هر سطر جواب چند غلط! باور نمی فرمایید؟!
کاهش سن توتو زنی در گیلان!
خبر رسیده که بعد از کاهش یافتن سن اعتیاد سن طلاق و خیلی کاهش سنهای دیگر اینبار نوبت به کاهش سن متقاضیان «توتو» رسیده، برگههای توتو حالا اسمش را هرچه می خواهیم بگذاریم، بخت آزمایی، لاتاری، یا اسمش را نبر (بخوانید قمار) اخیرا در بین دانش آموزان ما رواج یافته و حتی به دوره راهنمایی (ببخشید متوسطه اول) رسیده و عدهای به این قضیه اعتیاد پیدا کرده اند. وقتی فاصله طبقاتی از شکاف طبقاتی گذشته و به گسل طبقاتی رسیده باشد، نتیجه همین میشود که بچه های نابالغ ما هم می خواهند یک شبه ره صد ساله را بپیمایند! احتی اگر شده با پول مامان و بابا قمار بکنن… ببخشید توتو بزنند!

رضا صبوری در ستون B منظور نوشت:
بازی پارتی و پاسکاری
این که پارتی بازی چه نوع بازی هست و در گروه کدوم ورزش قرار داره جای سواله و سوال مهم تر این که ریشه این ورزش در کجا بوده که بین مورخین جای بحث دارد! عده ای ریشه این ورزش را در ایران و عده ای در کشورهای دیگر جستجو کرده اند.
همچنین در مورد واژه «پاسکاری» بین «ورزشیون» و «اداریون» اختلاف نظر عمیق وجود دارد. «ورزشیون» معتقدند که پاسکاری ابتدا در ورزش بوده و بعد به اداره ها رسوخ کرده و مثال می زنند از فوتبال و والیبال و …
که اگر پاسکاری نباشد انجام بسیاری از ورزش ها ناممکن می شود و «اداریون» هم همین استنتاج را در مورد این واژه در اداره ها دارند؛ البته «ننه جان» ما بین این دو موضع بیشتر گرایش به طرف «اداریون» دارد و می فرمایند که این عمل این قدر صحیح و نرمال در ادارات بدون استفاده از هیچ مربی انجام می شود که در ورزش با استخدام چندین مربی داخلی و خارجی و کره مریخی هم انجام نمی شود!
از برای «پاراف» یک نامه/ نه در اینجا، به ناکجا آباد
مشکلم حل نشد سه چهار ماهه/ ای فدایت، محـلل آزاد

اظهارات آیت الله قربانی در جلسه شورای آموزش و پرورش گیلان , سخنان عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در مورد نتایج مذاکرات , قابلیت های لاهیجان برای سرمایه گذاری در عرصه گردشگری از مهمترین موضوعات مطرح شده در سوال جواب امروز است.
soal-javab

نسیم:دولت قبل با منتقدان کم آبی برخورد مجرمانه می کرد

روزنامه نسیم در شماره امروز خود نوشت:وزیر اسبق کشاورزی با بیان این که کم‌آبی از حد بحرانی گذشته و معضل همه استان‌های کشور شده است، اظهار نظر منتقدانه در مورد کمبود آب در دولت قبل به برخورد نیروهای امنیتی منتج می شد.
عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز یک روز پس از اظهاراتش در دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی که در آن از “تاراج آب” طی هشت سال صدارت دولت های نهم و دهم خبر داده بود، در ششمین نشست آب خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخی از افراد در حاکمیت به منابع آب به دید ۳۵ سال پیش نگاه می‌کنند، در حالی که امروز وضعیت آب در کشور نگران کننده است.

وی افزود: هنوز برخی از سیاسیون ما به کمبود آب به شکل یک مشکل جدی نگاه نمی‌کنند، بلکه کشور را دارای پتانسیل‌های نهفته بسیاری می‌دانند و همه چیز را به بصیرت و توکل ربط می‌دهند.

وزیر کشاورزی دولت های پنجم و ششم ادامه داد: در حال حاضر در کشور حدود ۶۰۰ دریاچه رو زمینی و زیرزمینی در حال خشک شدن است، درحالی که در دولت قبل صحبت از کمبود آب جرم بود و هر که از خشکی دریاچه ارومیه حرف می‌زد با برخورد نیروهای امنیتی مواجه می‌شد.

سرمایه گذاری بانک های دولتی در صنایع کاغذسازی با استفاده از درختان جنگل های مازندران

نماینده مردم قائمشهر در مجلس٬ با تاکید بر ضرورت حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان٬ از بازدید برخی از اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران از جنگل‌های این استان با حضور مدیرعامل بانک ملی خبر داد.
کمال علیپور‌خنکداری با تاکید بر ضرورت حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان٬ از بازدید برخی از اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران با حضور ریاست بانک ملی از جنگل‌های استان جهت سرمایه‌گذاری این بانک در زمینه کاغذسازی به وسیله درختان کهن و فرسوده خبر داد.

نماینده مردم قائمشهر٬ سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی٬ با تاکید بر اینکه با سرمایه‌گذاری بانک ملی در زمینه استفاده از درختان کهن استان مازندران در زمینه کاغذسازی ثمرات مثبتی برای استان به همراه خواهد داشت٬ افزود: مسئولان این بانک متعهد شده‌اند در کنار قطع درختان فرسوده به کاشت نهال جهت حفظ محیط زیست اقدام کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ ادامه داد: با عملیاتی شدن کاشت نهال و قطع درختان مسن و فرسوده می‌توان به احیای جنگل‌های استان مازندران٬ کاهش صدمات سیل و حوادث این چنینی امیدوار بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: با سرمایه‌گذاری بانک ملی در کاغذسازی با استفاده از درختان فرسوده استان مازندارن شاهد رشد اشتغال و کاهش بیکاری نیز خواهیم بود.

در شماره امروز نسیم به نقل قول عاشوری نماینده فومن درخصوص تشدید مبارزه با زمین خواری در گیلان و تمهیدات لازم جهت میزبانی مناسب از مسافران نوروزی اشاره شده است.

nassim

گیلان امروز: از رویدادهای فرهنگی و هنری گیلان با موبایل مطلع شوید

سامانه اطلاع رسانی «خاتم‌آنلاین» با هدف اطلاع رسانی فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان گیلان رونمایی شد.

فیروز فاضلی در این مراسم گفت: با توجه به افزایش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در جامعه و حجم بالای کاربران شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه، از این فرصت برای اطلاع رسانی سریع و مناسب‌تر رویدادهای فرهنگی و هنری در سطح استان استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد:در همین راستا، سامانه اطلاع رسانی «خاتم‌آنلاین» نرم‌افزاری است که برای گوشی‌هایی با پلات فرم اندروید طراحی شده است.

به گفته فاضلی، کاربران می‌توانند با نصب رایگان این نرم‌افزار بر روی گوشی خود و با اتصال به اینترنت، به آسانی به کلیه رویدادهای فرهنگی و هنری گیلان در گروه بندی‌های متنوع دسترسی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: در این سامانه، آخرین پوستر‌ها و اطلاعات از رویدادهای فرهنگی و هنری سطح استان شامل تئا‌تر، کنسرت موسیقی، جشنواره، همایش، برنامه اکران سینما‌ها و… قرار دارد.

وی ادامه داد: از طریق این سامانه، تمامی برگزار کنندگان رویدادهای فرهنگی و هنری می‌توانند بدون صرف هزینه‌های پیام کوتاه، نصب بنر و غیره به راحتی و بدون صرف هزینه به مخاطبین ویژه خود اطلاع رسانی کنند.

فاضلی افزود: این سامانه توسط متخصصین جوان مجتمع فرهنگی دیجتال خاتم الانبیاء (ص) اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان طراحی و ساخته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ابراز امیدواری کرد: بزودی این نرم‌افزار در قالب «آی او اس» طراحی شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا افرادی که گوشی‌هایی با این سیستم عامل دارند نیز بتوانند از این امکانات استفاده نمایند.

این مسئول اضافه کرد: همچنین در آینده نزدیک، نرم افزار اندروید پرتال اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز طراحی و منتشر خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: علاقمندان جهت دریافت نرم افزار «خاتم آنلاین» می‌توانند به پرتال اطلاع رسانی ارشاد گیلان به آدرس الکترونیکی gilan. farhang. gov. ir و یا سایت اختصاصی خاتم آنلاین به آدرس khatamonline.ir و یا لینک موجود در سایت کافه بازار مراجعه نمایند.

today-gilan

در شماره امروز روزنامه «گلچین امروز»به اظهارات آیت الله قربانی در جلسه شورای آموزش و پرورش گیلان,اهدا لوح تندیس غرفه برتر جشنواره توانمندی های بهره برداری صنعت آب و فاضلاب کشور به مهندس لطفی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان , قدرانی استاندار گیلان از مدیرعامل بانک صادرات بدلیل پاسخ شایسته به انتقادات و…, اشاره شده است.

golchin

Share