واکنش مهربان به انتقادات صورت گرفته

لجام گسیختگی موجود،فردی غیربومی می طلبید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهربان با اشاره به اینکه فردی یا گروهی از بیرون هیچ چیز را به ما دیکته نکرد افزود: ما اجازه نمی دهیم در عزل و نصب ها،شخصی و عزیزی برای ما تعیین تکلیف کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ابراهیم مهربان در گفتگویی با بیان اینکه مسائلی طی چند روز اخیر درباره انتخاب شهردار در رسانه ها مطرح شده که صحت نداردگفت: انتخاب شهردار به هیچ وجه فرمایشی نبوده و روندی داشته تا برای همه این فرصت را قائل شویم که برنامه و رزومه ارائه کنند و در این ماراتن شرکت کنند.

**قبل از انتخاب«سعید آگشته» نشست های زیر زمینی نداشتیم
مهربانمهربان در ادامه با بیان اینکه شورای شهر،قبل از انتخاب نه با فردی رایزنی کرد و نه یکی از اعضای خانواده ما با یکی از شهرداران شهرهای اطراف رایزنی کرد و نه نشست های زیرزمینی و نه فشار آوردیم که حتما باید فلانی شهردار شود افزود: ما قبل از انتخاب «سعیدآگشته»هیچ موقع روی شخصی به اجماع نرسیدیم.

ابراهیم مهربان در ادامه با بیان اینکه آقای آگشته باید شروع فعالیت کند و آن موقع مورد حمایت و نقد شورای شهر قرار گیرد و اگر از چارچوب خارج شد،اعضای شورای شهر به وظایف قانونی خود عمل می کنند گفت:بهتر بود اجازه دهیم که مرور زمان مشخص کند این شهردار خوب است یا نه.

**لجام گسیختگی های شهرداری،فردی غیربومی را می طلبید
وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرالوند صد و خورده ای هزار جمعیت دارد و از نظر رتبه بندی شهرداری با لاهیجان در یک تراز قرار دارد و هر دو دارای درجه ۹ کشوری می باشد گفت: هرچند لاهیجان قابلیت های زیادی دارد و از نظر فرهنگی با خیلی از شهرهای ایران قابل مقایسه نیست.

ابراهیم مهربان با اشاره به مشکلات موجود در شهرداری لاهیجان با بیان اینکه لجام گسیختگی اداری،لجام گسیختی مالی، قراردادها با پیمانکاران ، تعویق حقوق ، بدهی به سازمان هایی مثل تامین اجتماعی و دارایی بخشی از مشکلات شهرداری لاهیجان است افزود :مشکلات حقوقی،خالی بودن بانک زمین و رعایت نکردن خیلی از مسائل ابتدایی شهرداری مستلزم این بود که فردی با تجربه و اتفاقا غیربومی که تحت تاثیر نباشد و بتواند شهرداری رابا توجه به علم مدیریت شهری اداره کند نیاز داشتیم .

**قرار بود که نظراتی به ما دیکته شود که نگذاشتیم
وی با اشاره به اینکه فردی یا گروهی از بیرون هیچ چیز را به ما دیکته نکرد برخلاف آنچه که قرار بود به ما دیکته شود و ما جلوی این کار را گرفتیم افزود: ما اجازه نمی دهیم در عزل و نصب ها،شخصی و عزیزی برای ما تعیین تکلیف کند.

رئیس شورای اسلامی لاهیجان با اشاره به اینکه به جای این هجمه ها و پیش داوری ها صبرکنید ببینید نتیجه کار چه می شود گفت: رئیس جمهوری انتخاب می شود و باید همه به این رای مردم تمکین کنیم،شما می توانید بگوئید چون ما دارای تجربه هستیم پس نباید این فرد رئیس جمهور باشد.

وی افزود: قوانین شورا می گوید شورای شهر باید شهردار را انتخاب کند و رای بیشتر هم شهردار را انتخاب می کند.

مهربان گفت: من انتظارم از دوستان این است که احساسی عمل نکنند و بگذارند روند طبیعی طی شود.

**شورای دوره چهارم لاهیجان که جزو املاک شخصی من نیست
ابراهیم مهربان در ادامه با اشاره به نقد یکی از اعضای شورای شهر درباره شورای دور چهارم با بیان اینکه نقدی بر شورای دوره چهارم شده که انگار شورای دوره چهارم شورای شخص بنده و یا شخص خاصی است افزود:همه این عزیزان عضو شورای دوره چهارم هستند،اگر موفقیتی حاصل شود برای همه دوستان است و اگر مشکلی پیش بیاید باز همه دوستان در آن سهیم هستند.

وی افزود: باتوجه به عدم تعاملی که بین شهردار وقت و شورای شهر وجود داشت علیرغم فرصت های زیادی که به وی داده شد نتوانست در ۱۵ماه گذشته عملکرد مثبتی داشته باشد و ما ایشان را استیضاح کردیم.

مهربان در ادامه با بیان اینکه افرادی در جلسات انتخاب شهردار شرکت کردند ما آنها را رصد کردیم ، ممیزی کردیم و در واقع آقای آگشته به عنوان شهردار انتخاب شدند.

وی با انتقاد از اعضای شورای شهر با اشاره به اینکه برخی دوستان بعضی مسائل را مطرح می کنند که عجیب است گفت: مثلا می گویند فلانی چون تحت یک گروه سیاسی است نبایدباشد،که این حرف ها زشت است و در شان شورای شهر نیست.

**عملکرد شهردار جدید بهترین توجیه برای مخالفان است
مهربان با انتقاد از دو عضو غائب در جلسه انتخاب شهردار گفت:تمام شهروندان چشم به جلسه انتخاب شهردار دارند،آن وقت من در این جلسه شرکت نکنم،پس برای چه مردم به من رای دادند.

رئیس شورای شهر لاهیجان در پاسخ به این سوال خبرنگار «لاهیجان» که یکی از مخالفین و غائبین در جلسه گفته بود که اعضای شورای شهر می توانستند دو نفر مخالف را توجیه کنند گفت:این حرف منطقی نمی تواند باشد،چون عملکرد شهردار در آینده توجیه کننده عمل شورای امروز ماست،مگر شهردار تهران که انتخاب شد آن شانزده نفر، پانزده نفر مخالف را توجیه کردند.

**شما نخواستید که توجیه شوید
وی افزود: وقتی که می گویند حتما آقای فلانی باید شهردار شود،حال چه شد. فلانی که بومی نبود.نگذارید من حرفها را واضح تر از این بیان کنم.این مطالب جایش داخل شورا است و نباید رسانه ای شود.

ابراهیم مهربان در پاسخ به اعضای شورای شهر با بیان اینکه شما نخواستید که توجیه شوید و گرنه ما چندین ساعت باهم نشست داشتیم و شما ترک جلسه کردیدافزود: من فکر می کنم چون شما ۲ نفر نتوانستید ما ۷ نفر را توجیه کنید،ما گناه کار شده ایم.

وی افزود: ما از رسانه ها انتظار داریم که منصفانه تر به این قضیه نگاه کنند.

**کحالی،برهانی و مسیح بومی بودند؟
رئیس شورای شهر لاهیجان با بیان اینکه از تاسیس شهرداری لاهیجان تا به امروز ما چند شهردار بومی داشتیم گفت:۳ شهردار بومی داشتیم و البته آنهایی که کارنامه موفقی مثل برهانی،کحالی و مسیح داشتند اهل لاهیجان نبوده و غیربومی بودند.

وی با بیان اینکه من از خدا می خواهم که یک بومی شهردار لاهیجان شود اما با این تنگ نظری ها اجازه رشد به کسی ندادیم گفت: گناه خود را به گردن دیگران نیندازیم، اجازه دهید مدیریت شهری به جلو برود.

مهربان موفقیت دوره سوم شورای شهر را مرهون تغییر و تحول شورا دانست که شورا از ۴ سال به شش سال افزایش یافت و گفت: شما در آن ۴سال چه کارنامه ای داشتید که الان در بوق و کرنا می کنید.

مهربان گفت که سوال من از دوستان این است که کجا نوشته شده شهردار حتما باید بومی باشد.وی کحالی و قالیباف را دو شهردار غیربومی و موفق دانست.

**به طرح جامع شهری خیانت بزرگی شد
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با محاسن شهردار بومی نسبت به غیر بومی گفت:پس من عضو شورا چه کاره هستم،من عضو شورا باید شهردار را راهنمایی کنم.

مهربان گفت : شما می دانید چه خیانتی در طرح جامع لاهیجان روی داده است.چه اهمال و کوتاهی شده است.

وی نگفت این خیانت توسط چه افرادی انجام گرفته است.

رئیس شورای شهر معتقد بود که برخی می خواهند آرامش را از شورای شهر لاهیجان بگیرند،به همین خاطر گفت:باید صبوری کنیم تا آرامش ما به مردم انتقال پیدا کند نه عدم ثبات ما.

**اجازه نمی دهم از بیرون برای ما تصمیم گیری شود
وی با گلایه و ناراحتی از برخی همکاران خود با اشاره به حوادث و حواشی قبل از انتخابات شهردار گفت:اینکه ما بگوئیم فلانی و اگر فلانی شهردار نباشد همه چیز باید به هم بخورد چه معنی دارد.

ابراهیم مهربان با اشاره به اینکه از هیچکس واهمه نداشته و هیچ گونه وابستگی به فردی ندارم و اجازه نمی دهم از بیرون کسی برای من تصمیم گیری کند و مرا تطمیع کند گفت: در زندگی چیزی ندارم ولی قابل تطمیع نیستم.

وی با اشاره به اینکه وقتی صراحتا اعلام می کنم یا فلانی یا همه چیز را به هم می ریزم باید به من شک کنید افزود:وقتی یکی از بستگان من سنگ یکی را به سینه می زند شما باید به من شک کنید.

مهربان نگفت که این فرد چه خواسته ای از شورا داشته و چه هدفی را دنبال می کرده.

**آقای آگشته را هیچ فردی به ما تحمیل نکرد
وی یکی از کاندیدای تصدی شهرداری را فردی بسیار ضعیف دانست و گفت:تا دیروز یکی از بیرون زنگ می زد و می گفت فلانی باشد،ولی همان فلانی حتی نیامد تا اعلام برنامه کند مگر ما گفتیم شما در جلسه نباش.

مهربان گفت:وقتی کاندیدای مدنظر شما خودش حضور پیدا نمی کند و شما به یک باره تغییر مسیر می دهید و مخالف همیشگی خود را به عنوان شهردار انتخاب می کنید باید شک کنیم.

رئیس شورای شهر گفت: هیچ فردی آقای آگشته را به ما تحمیل نکرد.

**بومی بودن در شرایط برابر دارای امتیاز است
وی گذشته اخلاقی،اداری و اقتصادی آگشته را روشن دانست و گفت: می توانید گذشته وی را شخم بزنید و اگر مشکلی وجود دارد رسانه ای کنید،اما این گونه با احساسات مردم بازی نکنید.

مهربان امتیاز بومی بودن شهردار را در شرایط مساوی تاثیرگذار دانست و گفت:در شرایط برابر ما حق را به فرد بومی می دهیم ولی وقتی تفاوت بسیار زیاداست ما نمی توانیم ریسک کنیم.

مهربان در ادامه با انتقاد از غائبین انتخاب شهردار با بیان اینکه اصل ورود به تشکل شورایی به نام شورای اسلامی شهر این است که به عقل و خرد جمعی احترام بگذاریم افزود: برخی دوستان تفکر جمعی ندارند و علیرغم اینکه آقای فرماندار به یکی از دوستان تاکید کرد که در جلسه انتخاب شهردار شرکت کنید ولی وی حضور نیافت.

**تفکر باید شورایی باشد و تصمیم گیری براساس خرد جمعی باشد
وی جمله معروف این روزهای شهر را که به یکی از مخالفین انتخاب شهردار گفته شده بود که شما یک رای دارید را منتسب به خود دانست و گفت: وقتی وارد سیستمی شدید که اساس آن دموکراسی و احترام به عقیده یکدیگر است، تفکر هم باید شورایی باشد و تصمیم گیری باید براساس خرد جمعی باشد.

وی گفت: اگر اینگونه نباشد هرفردی برای خود دارای سلیقه است و تمایل دارد نظر خود را غالب کند.

مهربان گفت: با بیان اینکه چون ارتباطات شخصی در شورای شهر وجود ندارد خط قرمز ما را مردم مشخص می کنند.

وی گفت من میدانم مردم از این انتخاب دلواپس هستند.اما اطمینان می دهم شورای شهر در شرایط موجودبهترین انتخاب را داشت.

**اصولگرایی و غیربومی نبودن شهردار موج سواری است
مهربان در پایان با گریزی به دلایل مخالفت دو تن از اعضای شورای شهر با سعیدآگشته با بیان اینکه یکی از این مخالفین اعتقاد داشت که «سعید آگشته» اصول گراست و به همین دلیل نباید شهردار شودگفت:پس چرا پس از چند روز گردش ۱۸۰ درجه ای داشتید.

وی گفت من میدانم که این گردش شما بخاطر سوارشدن بر موج بومی و غیر بومی بود.
/لاهیجان
ا

Share