مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان

شغل خبرنگاری در کشور به رسمیت شناخته نشده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان گفت: در وزارت کار و تامین اجتماعی شغلی به نام خبرنگاری و روزنامه‌نگاری وجود ندارد و قوه مقننه باید به این مسئله توجه کند، به رسمیت شناختن شغل خبرنگاران از دغدغه عمومی همه روزنامه‌نگاران می‌کاهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان گفت: در وزارت کار و تامین اجتماعی شغلی به نام خبرنگاری و روزنامه‌نگاری وجود ندارد و قوه مقننه باید به این مسئله توجه کند، به رسمیت شناختن شغل خبرنگاران از دغ139309061524558184170463دغه عمومی همه روزنامه‌نگاران می‌کاهد.

حسین داداشی در همایش یک‌روزه آسیب‌شناسی و هم‌اندیشی نقش اجتماعی مطبوعات گیلان با حضور مدیران اتحادیه مطبوعات محلی در پژوهشکده آموزش و پرورش، با بیان اینکه مطبوعات گیلان بعد از تهران، فارس و اصفهان بیشترین نشریه را در کشور دارد و افتخار آن محسوب می‌شود، اظهار کرد: این نشریات از نظر کمی و کیفی از افتخار استان است.

وی با بیان اینکه ۱۶۴ نشریه در استان منتشر می‌شود، افزود: این نشریه‌ها شامل ۹ روزنامه، ۴۴ هفته‌نامه، ماهنامه‌ها، دو ماهنامه‌ها، دو فصل‌نامه‌ها است و یک سوم مربوط به دستگاه‌های اجرایی با کیفیت بالا و تخصصی منتشر می‌شوند و در بخش دانشگاهی یکی از پرسابقه‌ترین انتظار دهنده مطبوعات در کشور هستیم.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان گفت: ایجاد اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور را به فال نیک می‌گیریم البته معتقدیم کار موازی هست در کنار سایر تشکل‌های مطبوعات اما ایجاد تشکل‌های حمایتی از مطبوعات می‌تواند به حل چالش‌ها و مشکلات آنها کمک کند و به صورت منسجم اقداماتی را به نفع مطبوعات کشور انجام دهد.

داداشی با بیان اینکه دغدغه مطبوعات محلی شرایط فعلی و نگرشی است که مردم نسبت به مطبوعات دارند، تصریح کرد: با توجه به شبکه‌های مختلف صدا و سیما، ماهواره‌ها و سایت‌های اینترنتی، گرایش مردم به رسانه‌های مکتبوب و کتب کمتر شده است.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی نیز در خرید روزنامه و مطبوعات نقظ مهمی ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: خرید روزنامه در سبد خانوار حذف و یا در آخرین مرحله قرار دارد و این به دلیل شرایط اقتصادی است.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان اینکه باید راهکارهایی را در ان زمینه مطرح شود، گفت: از طریق خانه مطبوعات به دنبال این مهم هستیم تا بخشی از دغدغه‌های این بخش را برطرف کنیم تا با حفظ استقلال مطبوعات مشکلات آنها را برطرف کنیم.

داداشی یکی از دغدغه نشریات را انتشار ویژه‌نامه استانی توسط روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور بیان کرد و افزود: این نشریه‌ها رایگان در استان‌ها منتشر می‌شود که معضلات فراوانی را برای نشریات محلی به دنبال دارد.

وی با اشاره به قوانین و آئین نامه‌های وزارت ارشاد در زمینه چاپ ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های کثیرالانتشار، خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد در این قوانین حدی را برای ویژه‌نامه تعیین کرده واین طور نیست که هر روز ضمیمه کشوری شود و چارچوب دارد اما کنترل و نظارت در این زمینه نادیده گرفته شده است.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان تاکید کرد: مقرر شد از طریق خانه مطبوعات این مسائل و مشکلات به صورت مکتوب به اداره کل ارشاد و وزارت ارشاد اعلام شود که نتایج آن به اطلاع رسانه‌ها می‌رسد، باید چاره‌اندیشی در این زمینه انجام و دغدغه مطبوعات محلی برطرف شود.

داداشی با اشاره به دغدغه‌های شغل خبرنگاری، اظهار کرد: در حوزه وزارت کار و تامین اجتماعی شغلی به نام خبرنگاری و روزنامه‌نگاری وجود ندارد و این ضعف قانون است و باید قوه مقننه به این مسئله توجه کند و این مهم را در قانون ببنید، به رسمیت شناختن شغل خبرنگاران از دغدغه عمومی همه روزنامه‌نگاران می‌کاهد.

وی درباره بیمه خبرنگاران،‌گفت: معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد مسئولیت بیمه خبرنگاران را به دوش مدیران نشریات گذاشته به طوری که برای روزنامه‌ها ۱۵ نفر، هفته‌نامه‌ها ۱۰ نفر و دو هفته‌نامه‌ها هشت نفر و  این سئوال برای مدیران نشریه‌ها به وجود آمده که  آیا وزارت ارشاد در تحقق قول خودش در پرداخت یارانه‌ها و تسهیلاتی که باید در اختیار مدیران قرار دهد عمل می‌کند یا خیر که هنوز این مسئله تعریف نشده و وضعیت مشخصی ندارد./تسنیم

Share