فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد

سهم ایران از دریای خزر براساس روش های مختلف چقدر است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرمانده ناوگان شمال در همایش اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران اذعان داشت : اگر دانشگاه ها ، پژوهشکده ها نبودند محال بود ما به علم صنایع ساخت ناوشکن دست پیدا کنیم.

hadad_0152اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرمانده ناوگان شمال در همایش اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران اذعان داشت : اگر دانشگاه ها ، پژوهشکده ها نبودند و اگر بر روی اطلاعات پایه کار تحقیقاتی انجام نمی شد محال بود ما به علم صنایع ساخت ناوشکن دست پیدا کنیم و این خود دلیلی شد که سه ناوشکن ساخت داخل عرضه شود و در چند روز آینده نیز چهارمین ناوشکن با عنوان ناوشکن دماوند آماده الحاق به ناوگان دریایی شمال است .
امیر دریادار دوم افشین رضایی حداد در جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه گیلان به تمرین نظامی با کشور روسیه نیز اشاره نمود و افزود : چند ماه گذشته با حضور ناوگروه روسی در بندرانزلی ما برای اولین بار در دریایی که اجازه دریانوردی نظامی نداشتیم بعد از آمدن روس ها به ایران و دو کشور تمرین نظامی انجام دادند و این در تاریخ ایران بی سابقه بوده است و این بدان معناست که در مقابل اقتدار کشور ما تسلیم شده اند.
امیر افشین رضایی حداد همچنین به مشخصات ناوشکن دماوند نیز اشاره نمو و اظهار کرد : ناوشکن دماوند کلاس جماران و با امکانات بسیار به روزتر ساخته شده است و از نظر دفاع هوایی و موشک های استفاده شده کاملا به روز بوده و از نظر دفاع سطحی و زیر آبی از بهترین دفاع و بهترین تجهیزات برخوردار و برای اولین بار در دریای خزر امکان حمل بالگرد را نیز داراست و با یک حساب جمعی ، این ناوجنگی از یک میلیون و دویست هزار قطعه فنی مرکب ساخته شده است
IMG_0115
وی با توضیحی در خصوص ناوگانهای شمال و جنوب کشور و قوانین در دریا تصریح کرد: در دنیا ، دریاها به سه دسته بین المللی و بسته و نیمه بسته تقسیم بندی می شوند و کره زمین از ۷۹ درصد آب و ۲۱ درصد خشکی تشکیل می گردد که با این امتیاز حمل و نقل از دریا برای کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه هر کجا احساس شود برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی ایران باید اقدامی صورت گیرد نیرو دریایی وارد عمل میشود عنوان کرد : دریا به منظور اعمال قدرت و اراده ملی و استفاده از دریا به منظور حضوری مقتدرانه و همچنین به منظور سیانت از منافع راهبردی کشور ، ایجاد امنیت و توسعه روابط با دیگر کشور های حاشیه برای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار میگیرد.
رضایی حداد در ادامه با اشاره به این موضوع که کمترین پیشرفت را در بخش های بندری خود داریم خاطر نشان کرد : کشورهایی که از امتیاز دریا برخوردارند عموما بهترین شهرهای خود را در کنار دریا می سازند اما متاسفانه در جنوب کشور ما شاهد این توسعه نبودیم
وی که دریای خزر را دریایی با امکانات بسیار خوب می داسنت اذعان داشت : صنعت آبزیان که به آن بی توجه ای شده و استفاده از معادن و انرژی پاک بستر دریا چون گاز از بزرگترین امتیازات دریای خزر بر شمرده میشود.
فرمانده ناوگان شمال با بیان اینکه ۹۳ درصد از واردات و صادرات کشور به وسیله دریا انجام میشود تاکید کرد : مقام معظم رهبری با به دلیل اینکه ۳۱ درصد از مرزهای کشور را مرز دریایی تشکیل می دهد کشور ایران را کشوری دریایی میدانند و باید در نظر گرفت که اگر روزی دریا بسته شود چه خطرهایی کشور را تهدید میکند و این کاری بود که ما در شصت و هفتم جنگ با نیروهای عراقی کردیم و راه دریا را برای آنان بستیم و نیروی دریایی این کشور بعثی به کلی منهدم شد .
IMG_0158
دریادار دوم افشین رضایی حداد در ادامه سخنان خود به مناطق دریایی نیز اشاره نمود و تصریح کرد : از سطح ساحل (خط مبدا) به فاصله ۱۲ مایل (برابر با ۱۸۵۳ متر ) دریای سرزمینی ، از خط مبدا تا ۲۴ مایل دریایی منطقه نظارت منطقه ای و ادامه دریا با نام فلات قاره شناخته میشود که با دیگر کشور منابع مشترک به حساب می آید و یک خط مرزی نامیده میشود .
وی همچنین اذعان داشت : وسعت دریاچه خزر ۵۴ درصد است و این در حالی است که وسعت تمام دریاچه های دنیا به روی هم ۵۶ درصد می باشد.
IMG_0164
فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در در بخشی دیگر از سخنان خود به روش های تقسیم بندی دریا خزر نیز اشاره نمود و خاطر نشان کرد : روش استفاده از خط میانی ( سهم ایران ۱۳.۵ درصد ) ، روش رگرسیون ( سهم ایران ۱۸.۰۸ درصد ) ، روش تقسیم بر اساس پلیگون محدب ( سهم ایران ۲۰.۰۱ درصد ) و روش پیشنهادی ایران با عنوان طرح عادلانه ( سهم ایران ۱۹.۶ الی ۲۰.۰۱ درصد ) است که متاسفانه هیچ کدام از این ۴ طرح پیشنهادی مورد تصویب ۵ کشور حاشیه دریای خزر نرسیده است .
به گزارش خبرنگار دیارمیرزا افشین رضایی حداد در سخنان پایانی خود تاکید کرد : انتظار ما از شما دانشجویان این است که نباید از علم روز فاصله بگیرید و ایران باید به فراتر از مرز دانش حرکت کند و دیگر در حد جمهوری اسلامی نیست که کپی کاری داشته باشد و نباید به چیزی که دیگران می سازند فکر کنیم و باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری فرهنگی دریا را در بین جامعه گسترس دهیم .
گفتنی است فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران همچنین درجلسه ی پرسش و پاسخی نیز به سوالات دانشجویان این واحد دانشگاهی نیز پاسخ داد .

Share