مدیر مرکز ملی تحقیقات دریای خزر

تراز آب دریای خزر در ۱۹ سال اخیر یک متر پایین رفت!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر مرکز ملی تحقیقات دریای خزر افزود: کاهش یک متری تراز آب دریای خزر در ۱۹ سال اخیر، ناشی از افت و خیز معمولی دریا نبوده و احتمال ادامه کاهش تراز آب به عنوان دور جدیدی از ویژگی‏‌های نوسانی دریای خزر نباید از نظر دور باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر مرکز ملی تحقیقات دریای خزر افزود: کاهش یک متری تراز آب دریای خزر در ۱۹ سالIMAGE635092344565929642 اخیر، ناشی از افت و خیز معمولی دریا نبوده و احتمال ادامه کاهش تراز آب به عنوان دور جدیدی از ویژگی‏‌های نوسانی دریای خزر نباید از نظر دور باشد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت نوسانات و میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی (۹۳-۱۳۹۲) بیان کرد:‌ براساس تحلیل داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های ترازسنجی مستقر در بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر امیرآباد و بندرترکمن (آشوراده)، میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی (۹۳-۱۳۹۲) برابر ۲۶/۶۷- متر است که نسبت به سال آبی قبل ۸ سانتیمتر و نسبت به چهار سال قبل ۴۲ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد.

ملک ادامه داد: از جمله دلایل کاهش تراز آب را می‌توان ادامه تأثیر خشکسالی سال‌های قبل در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آب‌دهی رودخانه‏‌های منتهی به دریای خزر به ویژه رودخانه ولگا دانست. وی اضافه کرد: دبی رودخانه ولگا در مجموع سال‏های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میلادی حدود ۸۰ درصد میانگین درازمدت این رودخانه بوده و در سال ۲۰۱۳ میلادی، آب‌دهی رودخانه ولگا هفت درصد بالاتر از حد نرمال گزارش شده است. اما در بهار سال ۲۰۱۴ میلادی و در دوره پرآبی، آب‌دهی رودخانه ولگا ۷۰ درصد دبی نرمال در این دوره گزارش شده است.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با تاکید بر لزوم تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر اظهار داشت: با توجه به اعلام حد بستر دریای خزر تراز ۲۴/۷- متر از سوی وزارت نیرو و لزوم حفظ و حراست آن از سوی سازمان‌های مسئول در استان‌های شمالی کشور، لازم است پروژه تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر و علامت‏گذاری سواحل با جدیت اجرا شود زیرا به دلیل کاهش تراز آب دریا تجاوزات به حریم دریا افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان ساخت: ضروری است کلیه طرح‌ها و برنامه‏‌های استراتژیک دولت در سواحل جنوبی دریای خزر با توجه به ویژگی‌های نوسانی دریای خزر و روند کاهش تراز آب در سال‌های اخیر، مهندسی و عملیاتی شوند./نسیم

Share