مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت

به هیچ وجه نباید از یک دودکش شاخص برای خروج تمام گازها استفاده شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت: به هیچ وجه نباید در ساختار ساختمان ها از یک دودکش شاخص برای خروج تمام گازهای حاصل از وسائل گاز سوز استفاده شود.

به هیچ وجه نباید در ساختار ساختمان ها از یک دودکش شاخص برای خروج تمام گازها استفاده شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت: به هبه هیچ وجه نباید در ساختار ساختمان ها از یک دودکش شاخص برای خروج تمام گازها استفاده شودیچ وجه نباید در ساختار ساختمان ها از یک دودکش شاخص برای خروج تمام گازهای حاصل از وسائل گاز سوز استفاده شود.

علی مقصودی افزود:  متاسفانه در برخی از ساختمان مشاهده می شود برای تخلیه دود های حاصل احتراق وسائل گرمایشی یک دودکش بزرگ در داخل ساختمان تعبیه شده و از هرطبقه هم یک انشعاب به این دودکش بزرگ متصل شده اند که این کار فوق العاده خطر ناک بوده و کل ساختمان را نا ایمن کرده و موجب گاز گرفتگی همه ساکنان را فراهم می کند.

وی همچنین اظهارداشت: یکی از اصول اولیه دودکش ها این است که هر دودکش باید مستقل از دودکش های دیگر باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت در خصوص رویکرد و اقدامات پیشگیرانه این سازمان برای جلوگیری و یا کاهش حوادث گازگرفتگی گفت: گاز منوکسید کربن یکی از گازهای بسیار خطرناک و سمی است، سیستم عصبی بدن انسان را فلج و باعث مرگ افراد می شود.

وی در ادامه به مولفه اساسی گازگرفتگی ( منوکسید کربن) اشاره کرد و  افزود: یکی از مواردی که در شهرها بسیار رایج است، تغییر دکوراسیون داخلی منازل است.

مقصودی تصریح کرد: متاسفانه در این تغییر دکوراسیون برخی از پارامترها مثل محل نصب دودکش ها به خوبی رعایت نمی شود.

وی استفاده دودکش های مشترک در ساختمان ها را از دیگر  عوامل دانست و گفت: به هیچ وجه نباید در ساختار ساختمان ها از یک دودکش شاخص برای خروج تمام گازهای حاصل از وسائل گاز سوز استفاده شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت  اذعان داشت: استفاده از بخاری های غیر استاندارد ، بخاری های بدون دودکش و غیره از دیگر مولفه های گازگرفتگی ( منوکسید کربن) است.

وی تاکید کرد: در تمامی بخاری های نفتی ، گازی و دیگر وسائل گرمایشی استفاده از سیستم دودکش مناسب برای تخلیه گاز منوکسید کربن امری اجتناب ناپذیر است.

مقصودی در ادامه پیشگیری را مهمترین پارامتر در مواجه با گاز منوکسید کربن  دانست و گفت: با شروع فصل سرما تعداد حوادثی که مرتبط با استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف است، افزایش می‌ یابد.

وی افزود: با اطلاع رسانی صحیح و به موقع و رشد آگاهی شهروندان از بروز بخشی از حوادثی که در این خصوص روی می‌ دهد می توان جلوگیری کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت یادآورشد: غیر استاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسایل ایمنی در ساختمان‌ ها، نقص در دود کش ها و غیره تاثیر قابل توجهی در بروز این گونه حوادث دارند./مهر

Share