آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه شورای روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور

برخی دادستان‌ها حرفی می‌زنند که موجب وهن دستگاه قضاست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت وجود عزم در مدیران برای مقابله با فساد گفت که این عزم را در برخی از مدیران سابق نمی‌دیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت وجود عزم در مدیران برای مقابله با فساد گفت که این عزم را در برخی از مدیران سابق نمی‌دیده است، چنانکه برخی از فسادها در کنار گوش آنها انجام می‌گرفته اما احساسی نداشتند.larijani44954_PhotoL

 آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در جلسه شورای روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور اظهار کرد:‌ اگر مدیران دستگاه‌ها مصمم باشند تحولات عظیمی خواهیم داشت.

وی با بیان این که برخورد با جرایم خشن برای کشور امنیت می‌آورد افزود:‌ البته همه امور نسبی هستند، اما عزم قضات شریف در برخورد با خشونت‌ها، شرارت‌ها، اعمال منافی عفت و قاچاق مواد مخدر آثار خود را در جهت ایجاد آرامش در جامعه خواهد گذشت.

 وی با تاکید بر وجود عزم در مدیران برای مقابله با فساد گفت: من واقعا در برخی از مدیران سابق این عزم را نمی‌دیدم و دلیلش هم این است که برخی از فسادها در بغل گوش آن‌ها انجام می‌گرفت و هیچ احساسی نداشتند.

 وی گفت:‌ واقعا یکی از امیدواری‌های من مسئولان و مدیرانی هستند که در حال حاضر در خدمتشان هستیم؛ چرا که در چهره‌ها و روش و منش آنها این عزم دیده می‌شود.

 آملی ‌لاریجانی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت ایجاد تحول در دستگاه قضایی به تحول در فهم قوانین به عنوان یکی از ملزومات این امر اشاره کرد و گفت:‌ گاهی نگاه قضات نگاه زندان زدایانه است که در این صورت با همین قوانین موجود می‌توانند حبس زدایی کنند، ولی گاهی ممکن است عکس این امر اتفاق بیافتد.

 وی با بیان این که نوع نگاه به قوانین در تحول دستگاه قضایی موثر است، گفت: به طور مثال راجع به قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بحث‌های زیادی شد و ما دیدیم که نمی‌شود اصل را بر عدم اعسار گذاشت، بلکه اصل بر اعسار است و لذا ما نمی‌توانیم کسی را که مظنون است ابتدائا زندانی کنیم.

 آملی‌لاریجانی افزود: ما از قوانین اهدافی را دنبال می‌کنیم. غایت قوانین عدالت است. گاهی اوقات قوانین تاثیرگذار نیستند و فکر می کنم باید به دنبال ایجاد تحول در قوانین نیز باشیم و ببینیم که چرا در برخی از زمینه ها با وجود قوانین سخت گیرانه موفق نبوده‌ایم. ما باید ببینیم قوانینی که داشته‌ایم کارآمد بوده‌اند یا نه و اگر کارآمدی ندارند در آنها بازنگری کنیم.

 رئیس قوه قضاییه اظهار کرد:‌ برخورد با مفاسد اقتصادی حتما لازم است اما گاهی اوقات عوارضی دارد. گاهی اوقات نیز برخورد ضعیف است. مثلا یک نفر به چهار هزار تومان محکوم می‌شود که حتی به نظر من گفتن این امر، لغو است.

 وی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در کل دستگاه قضایی تاکید کرد که دستگاه قضایی در راستای انجام وظایف سنگین خود نباید تسلیم فشار رسانه‌ای غرب شود.

 آملی لاریجانی ادامه داد: البته در این زمینه باید توجه داشت که نگاه مردم به دستگاه قضایی نیز مهم است، یعنی اگر دستگاه قضایی مرجع تظلم خواهی است پس مردم باید به آن اعتماد داشته باشند.

 وی با تاکید بر اینکه باید به این نوع نگاه مردم توجه داشت، گفت: گاهی برخی از دادستان‌ها و قضات ما صحبت‌هایی می‌کنند یا آرایی صادر می‌کنند که وهن دستگاه قضایی است. قاضی باید طبق قانون حکم صادر کند ولی باید به نگاه مردم و عکس‌العمل ساحت اجتماعی نیز توجه کنند.

 رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: برخی از دوستانی که در جلسات حضور دارند از برخوردهایی که با قضات می‌شود گله داشتند و حق هم دارند، البته امیدوارم نسبت به تکریم قضات اصرار شود.

 وی ادامه داد:‌ در چند سال اخیر ببینید که چه تلاش‌هایی شد تا به نحوی نسبت به قوه قضاییه و استقلال آن دست اندزای شود. همین بحث‌های اخیر راجع‌ به طرح‌ها و لوایحی که پیش آمد که یک دفعه نصف قوه قضاییه را منتزع کند از همان سنخ است. ما باید نسبت به استقلال و توانایی و اقتدار دستگاه قضایی حساسیت داشته باشیم تا بتوانیم اهداف دستگاه قضایی را اجرایی کنیم.

 آملی لاریجانی تصریح کرد: گاهی قضات شریف ما از این غفلت می‌کنند که در یک نظام اسلامی با ساختار خاص خود هستند. چنانکه در جریان فتنه گاهی می‌دیدیم که اشخاصی نسبت به اینها تعلل هایی دارند که البته این امر نه از سر تعمد بلکه از سر بی‌توجهی به این بود که نظام قضایی ما نظامی در چارچوب نظام سیاسی است که البته این امر در همه‌ی دنیا همین طور است. یعنی نمی‌شود که دستگاه قضایی ما از یک ساختار سیاسی برخواسته باشد اما طوری دیگر عمل نماید. لذا بی‌توجهی به اهداف نظام خطرات و آفات خود را خواهد داشت.

 وی افزود:‌ بنای نظام اسلامی فقرزدایی و رعایت مساوات است و اینها باید در قوه قضاییه متجلی باشند، یعنی به یک فقیر همانطور نگاه شود که به یک ثروتمند نگاه می‌شود.

 رییس قوه قضاییه با اشاره به بحث‌های حقوق بشر گفت: جمله اول اعلامیه جهانی حقوق بشر این است که ما برای انسان کرامت قائلیم، اما انسان را تعریف نمی‌کنند. حال آن که باید پرسید بدون شناخت انسان چگونه حقوق آن را می‌شناسید؟ ما از هزار و ۴۰۰ سال پیش انسان را ” کریم” می‌شناختیم چون نگاه ما به انسان یک نگاهی الهی است.

 آملی لاریجانی تصریح کرد: حقوق بشر را علمی کردند و دائما زیر آن علیه جمهوری اسلامی سینه می‌زنند. ما متهم به عدم رعایت حقوق بشر هستیم اما کشوری مانند آمریکا نحوه‌ کارش چگونه است؟ ببینید با سیاه پوست بیچاره‌ای که دست‌های خود را به علامت تسلیم بالا برده بود چگونه برخورد کردند.

 وی ادامه داد: اگر چنین کاری در کشور ما صورت می‌گرفت چه الم شنگه‌ای راه می انداختند، البته مردم آمریکا این را می‌فهمند لکن به لحاظ سطح سیاسی کسی اعتراضی نمی‌کند، چون حقوق بشر را فقط برای سفیدها می‌دانند.

 آملی لاریجانی با بیان اینکه تحول در اجرا و مدیریت ملموس ترین سطح تحول است، تصریح کرد: در این زمینه باید توجه داشت که صرف جابجایی کافی نیست، بلکه باید روش‌های مدیریتی تحول پیدا کنند و یکی از مهمترین امور در این راستا عزم و اراده است./ایسنا

Share