در مراسم تکریم مقام کتابداران

وزیر ارشاد درد را می‌داند/دفاع از کتاب‌دار، دفاع از فضلیت‌ها است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: هر قدر به این کتابداران خدمت شود کم است این افراد مردم را با کتاب انس می‌دهند و موجب عادت کردن مردم به کتاب می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس دفتر مقام معظم رهبری بعد از سخنان وزیر ارشاد در ارتباط با مشکلات کتاب‌داران گفت: حالا که آقای وزیر درد کتاب‌داران را می‌داند، حتماً درمان آن را نیز می‌داند.13930827000409_PhotoL

 مراسم بیست و دومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی و یادبود ارتحال علامه طباطبایی صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی ریاست دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدرضا صالحی امیری و جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و کتاب در تالار وحدت برگزار شد.

ماجرای کتاب‌های پاره‌سنگی از زبان حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم گفت: اصل مسئله کتاب آن قدر مهم است که در آیات قرآن بارها از آن نام برده شده است و این بزرگداشت‌ها ریشه قرآنی دارد و جالب است کتاب در دنیا و هم در آخرت بسیار کاربرد دارد. کتاب کار یک کیفرخواست را در قیامت انجام می‌دهد، مجرمی را که احضار می‌کنند در قیامت برای اینکه تفهیم جرم شود خداوند می‌فرماید کتاب خودت را بخوان تا بفهمی جرمت چیست. در روز قیامت به تعبیر قرآن کتاب، یک نشانه و شاخص است کسی که کتابش را در دست راست بدهند سعادت‌مند است و کسی که کتابش را به دست چپ وی می‌دهند مادرش جهنم است.

 وی افزود: در طول تاریخ کشور، بیشترین صدمه را به کتاب و کتابخانه‌ها قوم مغول زده است و این وسیله انتقال فرهنگ را ویران و نابود کرده است. مرحوم آیت‌الله صفایی خوانساری کتابخانه پر محتوایی داشت و به کسی هم اجازه نمی‌داد که کتابهایش را ببیند یک مرتبه از طرف رهبر انقلاب برای احوالپرسی پیش ایشان رفتند که فرمودند یک سری کتاب دارم که به آنها می‌گویم کتاب‌های پاره‌سنگی قضیه این کتاب‌ها این است که بعد از حمله اشرف افغان به ایران و اصفهان کتاب‌ها را مانند کاغذ باطله می‌فروختند در حمله به خوانسار آنها وقتی با مقاومت مردم روبرو شدند در پشت دروازه‌های این شهر و در معرض سرما راضی شدند که هموزن مقداری کتاب گندم بگیرند که علما با این کار موافقت کردند و آن کتاب‌ها به کتاب‌های پاره‌سنگی معروف شدند. افغان‌ها و مغول‌ها فرهنگ ما را نابود کردند اما بعد از آن عده‌ای کمر همت بستند تا این فرهنگ را احیا کنند که گل سرسبد آنها علامه مجلسی است.

کتاب شمشیر دو لبه است

محمدی گلپایگانی در ادامه گفت: امروز جز به وسیله کتاب که از گذشتگان به دست ما رسیده است آیا راهی برای برقراری ارتباط با فرهنگ گذشته داریم همین کتاب شریف نهج‌البلاغه که توسط شیخ رضی جمع‌آوری شده منشور سعادت بشریت است و فقه ما و سایر علوم به وسیله کتاب حرف‌هایشان به امروز رسیده است. البته کتاب یک شمشیر دو لبه است. کتاب مفید بسیار است اما کتاب‌های سمی که توسط قلم‌های مسموم نوشته می‌شود نیز دارای ضرر بسیار و غیر قابل جبران است.13930827000413_PhotoL

وی ادامه داد: کتاب‌های مفید به برکت انقلاب اسلامی بسیار است حتماً‌ کتاب «دا» و یا «من زنده‌ام» را خوانده‌اید و بسیاری از این موارد کتاب‌های مفیدی است که بعد از انقلاب منتشر شده بود. مقام معظم رهبری بزرگترین مروج کتابخوانی است ایشان به من می‌گفت شبی را بدون مطالعه به بستر نمی‌روم ایشان با شوق و ذوق مطالعه می‌کنند و کتاب را به دیگران توصیه می‌کنند و گاهی به من می‌فرمایند من ۲۴ ساعت کم می‌آورم.

 وزیر ارشاد درد را می‌داند، درمان را هم می‌داند!

گلپایگانی گفت: هر قدر به این کتابداران خدمت شود کم است این افراد مردم را با کتاب انس می‌دهند و موجب عادت کردن مردم به کتاب می‌شوند و اگر کسی به کتاب‌خواندن عادت  کند دیگر نمی‌توان آن را رها کند و ما اعتیادهای بد نیز داریم ولی کتاب‌خواندن بهترین اعتیاد است. حالا که آقای وزیر درد کتابداران را می‌داند حتما درمان آن را نیز می‌دانند.

کتاب‌داران سکوت پیشه کرده‌اند

در ادامه این مراسم سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی گفت: ما به عنوان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید نگرشی مجدد در ساختار حقوق و مزایای فعالان کتاب داشته باشیم این حق این افراد است و امکانات موجود در شان آنان نیست .

وی افزود:‌ دولت تدبیر و امید گفتمان اعتدال را تابلو بزرگ حرکت خود انتخاب کرده و ما به این مسئله امیدوار هستیم نمی‌توان از کتاب تقدیس کرد و از کتابدار سخن نگفت. مجموعه کتابداران مجموعه انسان‌هایی هستند که خاموش ولی فهیم و سکوت پیشه کرده‌اند. نباید در سیستم کارکنان اداری عده‌ای از همه چیز برخوردار باشند و عده‌ای بی‌بهره .

دفاع از کتاب‌دار، دفاع از فضلیت‌ها است

رئیس کتابخانه ملی گفت‌: اساساً الگوی زیست ایرانی دستخوش تغییر گردیده است شکل بنیادی ما آن چیزی نبود که در کلیپ‌ها نمایش داده شد، در جامعه ما از چیپس و سوخت هدفمند صحبت می‌کنند ولی از زیست محیطی سخنی نمی‌گویند با نشست‌ها و حرف و درددل کار پیش نمی‌رود. فساد ریشه‌اش در فقدان بی‌فضیلتی است باید از قبل از مدرسه از طریق یادگیری به زیست فرهنگی برسیم اگر از کتابدار دفاع می‌کنیم دفاع از ارزش‌ها و فضیلت فرهنگی جامعه است به جای تلاش برای تولید مواد مصرفی باید مصرف فرهنگی خود را بالا ببریم.

وی در پایان گفت: ایران اسلامی زمانی به تعالی می‌رسد که سه مفهوم  ارزشمند تولید، مصرف و توسعه فرهنگی در رأس کار قرار گیرد.

 در پایان این مراسم از از محمدعلی هدایت از استان اصفهان، محمد پورمهدی کاج آباد از استان تهران و پروین خیاط منصور از استان زنجان به عنوان «کتابداران پیشکسوت نمونه کشور» تجلیل و تقدیر به عمل آمد. همچنین سکینه علی‌پورمحمدی از مازندران، مجید درخشانی از یزد، زیبا محمدی از ایلام، نرگس نیکخواه منفرد از تهران، رضا شمس‌الهی از همدان، سعید قاسمیان قطب‌آبادی از کرمان، فاطمه حقی از اردبیل و مرضیه منافی قولنجی از آذربایجان غربی نیز در بخش «کتابخوانان نمونه کشور» مورد تقدیر قرار گرفتند./فارس

Share