پس از صحبت های نماينده مردم نور و محمودآباد در مجلس

واکنش سازمان محیط‌ زیست به سرطان‌زا بودن آب دریای خزر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون دریایی سازمان محیط‌زیست گفت:منکر آلوده بودن آب دریای خزر نیستیم اما هنوز هیچ مطالعه علمی‌ای که ارتباط مستقیم میزان شیوع سرطان در مازندران با آلودگی دریای خزر را ثابت کند انجام نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون دریایی سازمان محیط‌زیست با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر سرطان‌زا بودن آب دریای خزر گفت: منکر آلوده بودن آب دریای خزر نیستیم اما هنوز هیچ مطالعه علمی‌ای که ارتباط مستقیم میزان شیوع سرطان در مازندران با آلودگی دریای خزر را ثابت کند انجام نشده است.

14-10-1-826227-5
پروین فرشچی با بیان این مطلب گفت سازمان محیط‌زیست بارها در مورد آلودگی میکروبی دریای خزر هشدار داده و کانون‌ها و منشأ این آلودگی را نیز مشخص کرده است.

به گفته وی، سازمان محیط‌ زیست همچنین بارها در مورد آلودگی ناشی از ورود پساب‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی در شهرهای ساحلی به دریای خزر هشدار داده است.

معاون دریایی سازمان محیط‌ زیست با اشاره به اینکه دریای خزر علاوه بر پساب‌ها و فاضلاب‌ها در مواردی به منابع نفتی نیز آلوده می‌شود تصریح کرد: مطالعه‌ای که میزان آلودگی دریای خزر را در آبزیان و نوع این آلودگی را دقیقا در هر یک از انواع ماهی‌ها مشخص کند انجام نشده و این وظیفه دامپزشکی و شیلات است که در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهند. همچنین مطالعه دقیقی که تأثیر این آلودگی‌ها را روی سلامت انسان به‌ طور مستقیم نشان دهد به غیراز بررسی‌های محدودی که روی «سزیم ۱۳۷» در بافت ماهی انجام شده انجام نشده است.

فرشچی درباره تعهد وزارت نیرو مبنی بر تصفیه پساب‌هایی که بدون هیچ مانعی به خزر می‌ریزد هم گفت: کماکان پیگیر اجرای این تعهد وزارت نیرو هستیم اما هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. این در حالی است که وزارت نیرو به جای معطوف کردن تلاش خود بر ساماندهی پساب‌های شهرهای ساحلی که از چندی پیش نسبت به تصفیه آنها متعهد شده روی مسائلی که هیچ‌گونه ارزیابی زیست‌محیطی ندارند و سازمان محیط‌زیست با آنها مخالف است، یعنی انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی کشور، متمرکز شده است.

دوشنبه گذشته نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با انتقاد از آلودگی بیش از حد دریای خزر و سمی شدن آبزیان از تدوین طرحی از سوی نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس برای مقابله با این بحران خبر داد. عبدالوحید فیاضی، با بیان اینکه در ضرورت تسریع در سالم‌‌سازی دریا تردیدی نیست، افزود: رسیدگی به وضعیت دریای خزر و مقابله با آلودگی‌های آن بارها محل مناقشه نمایندگان با مسئولان بوده اما متأسفانه تاکنون دراین زمینه اقدامی صورت نگرفته است./مهر

Share