نایب رئیس کمیسیون شوراها از طرح جدید مجلس می گوید

استیضاح شهردار با تایید شورای حل اختلاف استان امکان‌پذیر می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نایب رئیس کمیسیون شوراها گفت:قرار است نمایندگان با ارایه طرحی، استیضاح شهردار را از سوی شورا تنها در صورت تایید شورای حل اختلاف استان امکان‌پذیر کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، با بیان اینکه بر اساس قانون نمی‌توان انتخاب شهردار را به دست مردم سپرد، گفت:‌ بر این اساس قرار است نمایندگان با ارایه طرحی، استیضاح شهردار را از سوی شورا تنها در صورت تایید شورای حل اختلاف استان امکان‌پذیر کند.

52972_thumمحمدجواد کولیوند ،‌ با یادآوری لایحه مدیریت شهری که بر اساس آن شهردار تهران با رای مردم انتخاب می شود، افزود: انتخابات جدید برای کشور بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی مغایرت دارد زیرا در این اصل تنها ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا مجاز به برگزاری انتخابات هستند لذا بعید به نظر می‌رسد شورای نگهبان این لایحه را بپذیرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: شهردار، در کشورهایی از سوی مردم انتخاب می‌شود که در آن کشور شورا وجود نداشته باشد در غیر این صورت اگر شهردار از سوی مردم انتخاب شود و بعد از مدتی شورا تصمیم به استیضاح شهردار بگیرد بار دیگر مردم ناچار به انتخاب شهردار می‌شوند و ممکن است این روند همچنان ادامه یابد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با بیان اینکه اکنون وزارت کشور اعلام کرده که درصدد تهیه لایحه دیگری برای تعیین تکلیف انتخاب شهرداران است،‌ تصریح کرد: جدای از این لایحه مجلس نیز به دنبال طرحی است که بر اساس آن شورای حل اختلاف استان سه نفر را برای انتخاب شهردار به شورا معرفی کند که البته این طرح نیز دارای ایراد است زیرا شورای حل اختلاف استان ناظر است و نمی‌تواند گزینه معرفی کند.

کولیوند با تاکید بر ضرورت انتخاب شهردار از سوی شوراها،‌ یادآور شد: بدون‌شک انتخاب شهردار از سوی شورا باید صورت گیرد اما اگر بخواهیم تغییری در روند آن ایجاد کنیم می‌توان نحوه استیضاح یا حذف شهردار را سخت‌تر کنیم تا شورا نتواند یک شهردار خوب را به راحتی از کار برکنار کند.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، گفت: شورا باید شهردار را انتخاب کند و اگر این از شورا گرفته شود قدرت اجرایی از شورا گرفته می‌شود اما برکناری شهردار نباید به آسانی صورت گیرد لذا درصدد هستیم تا با ارایه طرح دیگری استیضاح شهردار از سوی شورا را تنها در صورت تایید شورای حل اختلاف استان امکان‌پذیر کنیم./خانه ملت

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share