رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت

سرنوشت ما در برخورد با ابولا مثل آفریقایی ها نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مردم حق دارند نگران انتقال ابولا به کشورمان باشند وقتی می شنوند که تا کنون ۸ هزار مورد از این بیماری در ۷ کشور جهان ثبت شده است و بیش از ۴ هزار نفر از مبتلایان به آن، جانشان را از دست داده‌اند و هم اکنون مواردی از آن در کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا نیز گزارش شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مردم حق دارند نگران انتقال ابولا به کشورمان باشند وقتی می شنوند که تا کنون ۸ هزار مورد از این بیماری در ۷ کشور جهان ثبت شده است و بیش از ۴ هزار نفر از مبتلایان به آن، جانشان را از دست داده‌اند و هم اکنون مواردی از آن در کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا نیز گزارش شده است.

635488844307611522

نگرانی ها حالا به حدی رسیده است که مردم با انواع نرم افزارهای ارتباطی مانند وایبر درباره راه های انتقال بیماری هشدار می دهند و گاهی شایعاتی درباره مشاهده مواردی از بیماری را در کشور برای هم ارسال می کنند.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: به مردم اطمینان می دهد که سرنوشت ما در برخورد با ابولا مثل آفریقایی ها نیست.

این متخصص ، تأکید می کند که وزارت بهداشت ایران برای مقابله با این بیماری آمادگی کامل دارد و در صورت مشاهده مواردی از ابتلا به آن با واکنش سریع و قوی، می تواند جلوی همه گیر شدنش را بگیرد.

وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرد مردم ایران نباید نگران ابولا باشند اما با توجه به این که ابولا هم اکنون به کشورهای اروپایی هم رسیده است به نظرتان دیگر وقتش نیست که ایران هم تدابیر ویژه ای برای پیشگیری از شیوع این بیماری اتخاذ کند؟

وزیر نگفت بیماری وارد ایران نمی شود احتمال این که بیماری وارد کشور ما شود همیشه وجود دارد امکان دارد مسافری مبتلا به این بیماری به ایران هم سفر کند اما توجه داشته باشید که مسافرت های ایرانیان به کشورهای غرب آفریقا یعنی کشورهای آلوده به ابولا، بسیار محدود است و تعداد مسافرانی که از این کشورها می آیند نیز کم است پس امکان انتقال بیماری به کشورمان ناچیز است. بنابراین منظور وزیر این بوده است که ما برای پیشگیری از بیماری و برخورد با آن کاملاً آماده هستیم و البته هنوز در ایران هیچ نمونه ای از ابتلا به ابولا دیده نشده است.

اشاره کردید که به هر حال امکان دارد یکی از همان تعداد کم مسافران ورودی به ایران مبتلا به ابولا باشد. از سفر مبتلایان به کشورمان چگونه پیشگیری می کنید؟

با هماهنگی هایی که با وزارت امور خارجه داشته ایم اطلاعات هر مسافری که قصد داشته باشد از کشورهای آلوده به ابولا به ایران سفر کند ، پیش از صدور ویزا بررسی می شود و ما هدفش از سفر، زمان ورودش به ایران و وضعیت سلامتش را می سنجیم تا از سلامتش مطمئن شوم.

ما به ایرانی هایی که به قصد کار می روند مثلا کارمندان سفارتخانه ها نیز توضیح داده ایم که چگونه از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند و توصیه کرده ایم اگر کارشان در آن کشورها واجب نیست، نروند.

آمادگی وزارت بهداشت در صورت مشاهده موردی از ابولا در چه حد است ؟

همه امکانات لازم برای نگهداری چنین بیمارانی فراهم است . اگر توانایی سیستم بهداشتی یک کشور بالا باشد، در همان ابتدای امر، بیماری را کنترل می کند و اجازه شیوعش را نمی دهد.

ابولا در چه مرحله ای قابل انتقال است؟

این بیماری فقط وقتی قابل انتقال است که علائمش در بیمار ظاهر شده باشد.

مگر شرایط سرایت بیماری های واگیردار دیگر اینگونه نیست؟

نه. بسیاری از بیماری ها به این گونه منتقل نمی شود برای نمونه ویروس سرخک که واگیرترین بیماری عفونی دنیاست ، ۴ یا ۵ روز پیش از آن که علائم بیماری ظاهر شود در حلق بیمار وجود دارد و قابل انتقال است.

ابولا از طریق تنفس هم منتقل می شود؟

این بیماری فقط از طریق ترشحات بدنی ، خون و مدفوع بیمار قابل انتقال است.

پیشگیری از تماس با خون ، مدفوع و ترشحات بیمار کار دشواری نیست پس چرا سرعت شیوع بیماری در آفریقا انقدر بالاست و چند هزار قربانی در غرب آفریقا داشته است؟

علت، رفتار غیربهداشتی مردم این کشورهاست. آنها به بیمارستان ها اعتماد ندارند و بیمارهای شان را در خانه نگه می دارند که امکان سرایت بیماری را بسیار بالا می برد.

خیلی ها هم وقتی بیمارشان می میرد، جسد را در خیابان رها می کنند در حالی که ویروس این بیماری از جسد هم قابل انتقال است و اگر اصول بهداشتی هنگام شستشو و دفن جسد رعایت نشود ممکن است خیلی ها از این طریق بیمار شوند. از سوی دیگر تجهیزات و تخت بستری کافی هم در بیمارستان ها وجود ندارد.

برخی مردم نگرانند ویروس ابولا از طریق حجاجی که به عربستان رفته اند، وارد کشور شود. چقدر این احتمال وجود دارد ؟

حتی یک مورد ابولا هم در عربستان مشاهده نشده است و این کشورامسال، زائران کشورهای آلوده به ابولا را نپذیرفته است.

علاوه بر این هم اکنون گروه های تخصصی پزشکی ما در عربستان مستقر هستند و هر نوع مشکل در سلامت زائران را در همان کشور بررسی می کنند و اگر مسأله خطرناکی تشخیص دهند بلافاصله به ما گزارش می دهند.

پس چرا وزارت بهداشت هر از گاه هشدار می دهد زائران در صورت مشاهده علایم مشکوک سریعاً به پزشک مراجعه کنند یا ارتباط با کسانی که برگشته اند دستکم در هفته های اول محدودتر باشد؟

هشدارهای ما برای پیشگیری از بیماری کروناست . هنوز هم تاکید می کنم که اگر زائری پس از ورود به کشور ، علائم بیماری تنفسی یا تب دارد باید به پزشک مراجعه کند و تا دو هفته از دیده بوسی و ولیمه دادن پرهیز کند تا علائم بیماری از بین برود.

تا کنون زائر ایرانی به کرونا مبتلا شده است ؟

خوشبختانه امسال هیچ موردی از ابتلا به کرونا نداشته ایم.

اما معمولا زائرانی که به کشور بر می گردند عفونت شدید تنفسی دارند.

در سال های گذشته تا حدی بیماری های تنفسی در زائرانی که بر می گشتند گزارش می شد اما امسال بیماری های تنفسی هم کمتر مشاهده شده است .

مایلم باز هم درباره ابولا صحبت کنیم . چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند ؟

کسانی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند که یا سابقه مسافرت به کشورهای آلوده به ابولا یا تماس با خون یا مدفوع یا ترشحات فرد مبتلا به این بیماری یا شامپازه یا خفاش یا خوک را داشته باشند.

بیماری چه نشانه هایی دارد ؟

بیمار ابتدا دچار تبی شدید می شود. سپس بدن دردی سخت می گیرد و خونریزی در همه جای بدنش از جمله دستگاه گوارش و ادراری آغاز می شود. بعد، دچار نارسایی کبد و کلیه می شود و معمولا با شوکی شدید جانش را از دست می دهد البته در ۷۰ درصد موارد مبتلایان فوت می کنند اما ۳۰ درصد هم زنده می مانند.

ایران تاکنون نیروی متخصص درمانی به این کشورها اعزام کرده است؟

تاکنون اعزام نیرو نداشته ایم . اما به تازگی شنیدم که هلال احمر اعلام آمادگی کرده که در صورت لزوم می تواند نیروی درمان به این کشورها بفرستد.

از دیدگاه شما اعزام نیرو به این کشورها خطرناک نیست ؟

اگر نیروهای متخصص و آموزش دیده اعزام شوند، خطری وجود ندارد. اما به هرحال باید مراقب باشند حتی پوشیدن لباس ایمنی که در این مناطق استفاده می شود هم اصولی دارد که اگر در آن اشتباه کنند، امکان دارد ویروس به بدنشان منتقل شود./جام جم آنلاین

Share