رئیس انجمن جامعه جراحان ایران

ایران رتبه نخست جراحی زیبایی جهان را دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ایرج فاضل ظهر امروز در حاشیه ششمین کنگره میان‌دوره‌ای جامعه جراحان ایران شاخه گیلان در دانشگاه گیلان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ نفر عضو انجمن جامعه جراحان کشور هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ایرج فاضل،رئیس انجمن جامعه جراحان ایران ظهر امروز در حاشیه ششمین کنگره میان‌دوره‌ای جامعه جراحان ایران شاخه گیلان در دانشگاه گیلان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ نفر عضو انجمن جامعه جراحان کشور هستند.

901827_PhotoA

وی با بیان اینکه جراحی ایران به حد عالی رسیده است، افزود: از نظر پزشکی به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم و دیگر لازم نیست که یک ایرانی برای جراحی به خارج از کشور برود.

رئیس انجمن جامعه جراحان ایران با اشاره به اینکه این انجمن دارای جایگاه مهمی است، گفت: بسیاری از کشورها اینگونه نیستند.

وی گیلان را یکی از شاخه‌های بسیار موفق جامعه جراحان عنوان کرد و یادآور شد: در گیلان خدمات خوب جراحی ارائه می‌شود.

فاضل با اشاره به اینکه جراحی‌های ما در تمام بخش‌ها است، خاطرنشان کرد: جراحی تروما و تصادفات بخش مهمی از جراحی‌ها را تشکیل می‌دهند و قابل پیشگیری است.

وی انجام جراحی‌های عمومی را طبق ماهیت آنها بیشتر از دیگر جراحی‌ها عنوان کرد و ادامه داد: ایران رتبه نخست جراحی‌هایی مانند جراحی زیبایی دارد.

رئیس انجمن جامعه جراحان ایران درباره پیوند اعضا گفت: در زمینه پیوند اعضا به ویژه کلیه وضعیت رضایت‌بخش است.

وی با بیان اینکه درباره پیوند دیگر اعضا مانند کبد وضعیت در حال بهتر شدن است، تصریح کرد: روی پیوند دیگر اعضای بدن سال‌هاست در حال تلاش هستیم تا بتوانیم از اعضای بدن قربانیان مرگ مغزی استفاده کنیم.

فاضل پیوند اعضا را یک روش پیشرفته خواند و خاطرنشان کرد: از نظر شرعی و دینی فتوای این کار از امام خمینی (ره) گرفته شد و ایشان نخستین فقیه شیعه بود که فتوای مرگ مغزی را صادر کردند.

رئیس جامعه جراحان ایران درباره قانون مرگ مغزی اظهار کرد: به دلیل اینکه دادگاه‌ها با فتوا حکم صادر نمی‌کنند و ماده قانونی می‌خواهند  تلاش بسیار بزرگی انجام شد تا بتوانیم این قانون را وارد مجلس کنیم و دوبار به دلیل سوءتفاهم‌هایی که نمایندگان نسبت به این موضوع داشتند، رد شد اما در نهایت موضوع به تصویب رسید و قانونی شد.

وی در تشریح مرگ مغزی افزود: اگر در حادثه‌ای فردی مغزش از بین برود و قلبش کار کند، مرده است و از نظر شرعی و قانونی اعضای جسد به جای اینکه پوسیده شوند برداشته می‌شود و با طراوت در بدن انسانی دیگر که زندگی او وابسته به این عضو است گذاشته شده و جان چند نفر نجات می‌یابد.

فاضلی با بیان اینکه هر سال تعداد بیشتری از اعضای پیوندی در اختیار ما قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مردم بسیار کریمانه اجازه می‌دهند تا حداقل بهترین ره‌توشه برای قربانی مرگ مغزی باشد و جان چند نفر را نجات دهد و هر سال وضعیت ما در زمینه پیوند اعضا ناشی از مرگ مغزی بهتر می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: امیدواریم روزی برسد که پیوند از دهنده زنده در کشور نداشته باشیم و خرید و فروش کلیه که پدیده بسیار زشتی است از بین برود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی ما برای پیوند اعضا بر اساس تیم‌های جدید است، یادآور شد: این برنامه‌ریزی بر اساس ایجاد امکانات بیشتر است و هنوز تعدادی بیمار کبدی داریم که نیاز به پیوند دارند.

فاضل با بیان اینکه به دلیل کمبود عضو کبد پیوند انجام نمی‌شود، متذکر شد: در پیوند کلیه و پانکراس و تمام پیوندها روند رو به پیشرفت داریم و در تمام زمینه‌ها باید به موازات یکدیگر کار کنیم تا موفق شویم./فارس

Share