عدم تخلیه روستا علی رغم هشدارها

آبگیری سد آیت الله بهجت،موجب قطع راه ارتباطی اهالی منطقه شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آبگیری و بسته شدن دریچه های سد آیت الله بهجت (شهربیجار) موجب پسروی و برگشت آب به منازل خانوارهایی که هنوز از منطقه کوچ نکرده اند، شد و راه ارتباطی اهالی این منطقه را مسدود کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آبگیری و بسته شدن دریچه های سد آیت الله بهجت (شهربیجار) موجب پسروی و برگشت آب به منازل خانوارهایی که هنوز از منطقه کوچ نکرده اند، شد و راه ارتباطی اهالی این منطقه را مسدود کرد.

13930220000198_PhotoAهم اینک اثاثیه و وسایل زندگی تعدادی از ساکنان این منطقه زیر آب رفته و این خطر وجود دارد که اسباب منزل برخی خانوارهای روستای دیلمده نیز در کام آب فرو رود.

بارش مداوم باران و بالاآمدن آب سد آیت الله بهجت، همچنین موجب قطع راه ارتباطی اهالی بالادست که ساکن حوزه آبگیری این سد هستند، شده است.

بسته شدن دریچه های سد موجب افزوده شدن حجم آب پشت سد شده و در صورت تداوم بارش های جوی، آب سد پسروی کرده است.

در حالیکه اداره آب منطقه ای استان گیلان پرداخت پول مربوط به خرید اراضی و املاک حدود ۲۰ خانوار ساکن باقی مانده در حوزه آبگیری سد آیت الله بهجت را از هفته گذشته آغاز کرده، تعدادی از این خانوارها که هنوز مبلغی دریافت نکرده اند، محل را تخلیه نکرده و دچار این مشکل شده اند.

مسوولان آب منطقه ای گیلان می گویند قبلاً به افراد ساکن منطقه هشدارهای لازم داده شده بود ولی آنها اعتنایی نکردند.

در همین راستا، ساکنان منطقه از مسوولان استان خواسته اند که با احداث جاده دسترسی جدید، به آن ها فرصت کافی برای تخلیه و جابجایی داده شود.

یکی از ساکنان پشت سد بیان کرد: بالا آمدن آب، منزل و انباری و اثاثیه ام را فرا گرفته و امکان خطر جانی نیز وجود دارد.

«بختیار رنجبر» افزود: آب دریاچه پشت سد همچنان بالا می آید و در حال فراگیری خانه و وسایل چند خانواده دیگر از جمله در روستای دیلمده است.

بیش از ۹۰ درصد خانوارهای پشت سدمخزنی آیت الله بهجت تاکنون محل را تخلیه کرده اند ولی پرداخت پول مربوط به اراضی و املاک حدود ۲۰ خانوار باقی مانده در حوزه آبگیری سد، از دو هفته قبل آغاز شده است.

تکلیف حدود ۴۵ خانوار نیز که در سه روستای دولیه سرا، الوکله و چانه سرا در مناطق بالای محدوده مخزن سد زندگی می کنند و اکثر آنها دامدار هستند نیز هنوز مشخص نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در این باره گفت: آبگیری سد آیت الله بهجت از دو هفته قبل آغاز شده و تاکنون ۵/۵میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شده است .

«سیف الله آقابیگی»خاطرنشان کرد: بمنظور تامین آب شرب استان گیلان تا پایان اسفندماه سال جاری باید حدود یکصد میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شود.

وی اظهار داشت: قبلا تذکرات و هشدارهای لازم به ساکنان پشت سد داده شده بود ولی آنان به این هشدارها توجهی نکردند.

وی تصریح کرد: با افزایش بارندگی های چند روز اخیر، جمع شدن آب در پشت سد ادامه دارد و جاده دسترسی نیز بیش از یک و نیم متر زیر آب قرار گرفته و دکل های برق که از داخل مخزن سد عبور می کردند نیز قبلاً قطع شده است.

آقابیگی یادآور شد: آبگیری سد برای تامین آب بیش از دو میلیون نفر جمعیت گیلان در سال آینده انجام می شود و این آبگیری تا اسفند ماه باید کامل شود.

وی خاطرنشان کرد: امکان گشوده شدن دریچه های سد و تخلیه آب از پشت سد وجود ندارد و روستاییان بالادست باید محل را تخلیه کنند.

به گفته وی تاکنون املاک و اراضی بیش از ۳۰۰ خانوار ساکن پشت سد مخزنی آیت الله بهجت (شهربیجار) که شامل واحد مسکونی، طویله، انباری، باغ و شالیزار می شوند؛ خریداری و نسبت به کوچ آنها اقدام شده است.

آقابیگی اضافه کرد: از ۲۰ خانوار باقی مانده که اقدام به سندزدن زمین به نام آب منطقه ای استان کرده اند، مبلغ مورد نظر به حسابشان واریز و پول اراضی کسانیکه هنوز نسبت به نرخ تعیین شده، اعتراض دارند؛ به صندوق دادگستری شهرستان رودبار واریز شده است.

سد بزرگ مخزنی آیت الله بهجت فومنی به عنوان تأمین کننده آتی آب شرب بیش از ۷۰ درصد مردم شهرهای مرکزی استان گیلان، در هشت کیلومتری امامزاده هاشم واقع در ۳۵ کیلومتری شهر رشت در منطقه ای به نام دوآبان بر روی رودخانه زیلکی که از دامنه های قله درفک سرچشمه می گیرد، احداث شده است .

این سد تأمین کننده سالیانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب آب شرب مورد نیاز شهرهای عمده استان از جمله رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود و بندر انزلی می باشد.

این سد مهم در استان گیلان علاوه بر تأمین آب شرب، آب مورد نیاز ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست و تولید ۲۴ گیگاوات ساعت انرژی برقابی در سال توسط سه دستگاه توربین را نیز تأمین می کند.

سد آیت الله بهجت فومنی (شهر بیجار) تنها سد مخزنی است که پس از انقلاب اسلامی در استان گیلان احداث شده و بهره برداری رسمی از آن نیز تاکنون انجام نگرفته است.

براساس نظر کارشناسان آب منطقه ای گیلان آب سدمخزنی شهربیجار که از ارتفاعات جنگلی قله درفک سرچشمه می گیرد با کیفی ترین آب گیلان تشخیص داده شده است.
/ایرنا

Share