رییس کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت

عملکرد یک ساله کمیسیون ترافیک شورای شهر رشت ارائه شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیل اورنگ، یکسال از عمر شورای شهر رشت گذشت. هر یک از کمیسیون های شش گانه شورای شهر رشت در این مدت تلاش کردند تا بتوانند علاوه بر عملکرد مثبت، مشکلات شهر را در حوزه تخصصی کمیسیون کاهش دهند. یکی از این کمیسون های شش گانه کمیسیون ترافیک […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیل اورنگ، یکسال از عمر شورای شهر رشت گذشت. هر یک از کمیسیون های شش گانه شورای شهر رشت در این مدت تلاش کردند تا بتوانند علاوه بر عملکرد مثبت، مشکلات شهر را در حوزه تخصصی کمیسیون کاهش دهند.

o_bdcec2dیکی از این کمیسون های شش گانه کمیسیون ترافیک شورای اسلامی کلانشهر رشت بوده که ریاست آن بر عهده رضا رسولی کارشناس ارشد ترافیک دانشگاه علم و صنعت تهران می باشد. رسولی که به زودی تحصیلات خود را در مقطع دکتری آغاز می کند، یکی از جوانان متعهد، دلسوز و پر تلاش شوراست که از وی خواهش کردیم که عملکرد یکساله خود و همکارانش را در کمیسیون ترافیک جهت آگاهی شهروندان ارایه کند.

وی پیش از هر چیز از تلاش ها و حمایت های یکساله همکارانش در کمیسیون و همچنین اعتماد همه اعضا محترم شورا در طول یکسال گذشته تشکر نمود.رسولی در ادامه همچنین از استاندار محترم، معاونت محترم عمرانی استاندار، مدیریت محترم حوزه حمل و نقل استانداری، فرماندار محترم، معاونت محترم عمرانی فرماندار، معاونت و مدیران محترم حوزه ترافیک شهرداری، مشاورین محترم کمیسیون و کلیه کسانی که در طول این یکسال به یاری شورای شهر و کمیسیون تخصصی ترافیک در راستای سیاست گذاری و مرتفع نمودن مشکلات ترافیکی شهر شتافتند تقدیر به عمل آورد.
وی با اشاره به اینکه چون معمولا در ارایه گزارشات به کلی گویی پرداخته می شود و گاها خروجی عملی کار مشخص نمی شود، ابتدا به فهرستی از خروجی های مشخص اجرایی طرح ها و لوایح مطرح شده در سال گذشته که به مرحله اجرا رسیده اند اشاره می نماید:

۱- زیرگذر شهید رجایی که امکان سنجی ترافیکی آن در کنار کمیسیون عمران، توسط کمیسیون ترافیک صورت گرفت و هم اکنون در حال اجرا می باشد.
۲- ترمینال غرب که مراسم کلنگ زنی آن انجام شده و در حال حاضر در حال اجرا می باشد.
۳- مرکز کنترل ترافیک که مراحل مطالعاتی آن تکمیل و مناقصه آن برگزار گردیده و در حال عقد قرارداد می باشد.
۴- اجرای ۲۲ عدد پل عابر پیاده مکانیزه که مناقصه آن برگزار شده، ۱۶ عدد آن که مجهز به آسانسور می باشد به پیمانکار واگذار گردیده و درحالعقدقراردادمیباشد و مابقی که مجهز به پله برقی است حد اکثر ظرف ۲ هفته واگذار می گردد.
۵- اجرای تابلو های پیام متغیر (VMT ) که مناقصه آن بر گزار گردیده و در حال عقد قرارداد می باشد.
۶- اجرای خط ویژه اتوبوسرانی خیابان امام خمینی (ره) که به تصویب شورای شهر و شورای ترافیک شهرستان و استان رسیده و در حال تکمیل اسناد مناقصه می باشد.
۷- اجرای ۴۰ عدد ایستگاه اتوبوس که به تایید و تصویب کمیسیون و شورای شهر رسیده و درحال تکمیل اسناد مناقصه می باشد.
۸- جذب ۶۰ راننده پایه یک برای اتوبوسرانی که پس از تاییدوتصویب کمیسیون،شورای شهر و فرمانداری محترم در حال انجام است و سبب ارتقا سریع کمی و کیفی سیستم اتوبوسرانی می شود.
۹- اجرای پارکومتر جهت توزیع بهینه امکان پارک حاشیه ای که بهتاییدوتصویبکمیسیونوشورایشهر و شورای ترافیک شهرستان رسیده و پس از تصویب در شورای ترافیک استان به مناقصه گذاشته می شود.
۱۰- اعمال محدودیت های ترافیکی در رینگ هسته مرکزی شهر که مراحل تصویب آن در شورای ترافیک شهرستان و استان انجام شده و همزمان با اجرای خط ویژه لازم الاجرا خواهد بود.
۱۱- تصویب احداث پارکینگ و کارواش، و همچنین واگذاری تبلیغات محیطی در ترمینال جنوب که در شرف برگزاری مناقصه می باشد.
۱۲- تعیین مشاور معین ترافیکی که در شرف برگزاری مناقصه می باشد.
۱۳- کمیسیون ماشین آلات که در حال حاضر در حال تشکیل جلسات در راستای اهداف کمیسیون می باشد.

سپس وی در ادامه این گزارش عملکرد،به تبیین سیاست های کلی کمیسیون پرداخته و به سیاست های بلند مدت اشاره نمود و پیگیری روند تصویب مطالعات جامع حمل و نقل شهر رشت، ارزیابی و اولویت سنجی باز گشایی مسیر های مصوب،پیگیری تصویب و اجرای رینگ خارجی شهر رشت از وزارت راه و شهرسازی را از سیاست های بلند مدت کمیسون عنوان کرد.

وی همچنین از سیاستهای میان مدت و کوتاه مدت، ارتقاء کمی و کیفی سیستم های حمل و نقل همگانی، ایجاد محدودیت ترافیکی در رینگ هسته مرکزی شهر رشت، استفاده از سیستم های هوشمند در جهت ارتقاء بهره وری سیستم حمل و نقل، افزایش جذابیت سفر برای مد پیاده، ایجاد تحول در چارچوب مطالعات خرد نگر با بکارگیری از مشاور معین ترافیکی را نام برد.

وی گزارش کمیسیون ترافیک را درباره ارتقای کمی و کیفی سیستم های حمل و نقل به شرح زیر اعلام داشت:

بررسی سازوکارهای بهسازی ونوسازی ناوگان مینی بوسرانی، ون وتاکسی بااستفاده ازظرفیت منحصربه فرد منطقه آزادانزلی
بررسی اجرای خط ویژه اتوبوسرانی در امتداد بلوار امام خمینی (ره) به عنوان پایلوت که در کارگروه ترافیک شهرداری و شورای ترافیک شهرستان و استان تصویب و برای برگزاری مناقصه به معاونت عمرانی ارجاع شد.
بررسی بکار گیری کارت شهروندی در راستای ارتقاء جذابیت سیستم که در حال بررسی شرح خدمات مشاوره دانشگاه صنعتی شریف است.
پیگیری انتقال رانندگان پایه یک به سازمان در راستای استفاده بهینه از ناوگان.
بررسی و تصویب استخدام ۶۰ راننده در راستای استفاده حداکثری از ناوگان.
تصویب بودجه مناسب برای بهسازی و نوسازی ناوگان موجود در بودجه سال ۹۳٫
تصویب بودجه جهت خرید ناوگان از منطقه آزاد انزلی.
به جریان انداختن مجددد ریافت۲۰۰اتوبوس مصوب سفراستانی رییس جمهور پیشین پس ازدیدار حضوری واخذ دستور مساعد دکترنوبخت
نظارت و بررسی مطالعات ساماندهی خطوط اتوبوسرانی.

رسولی درباره سایر اقدامات در راستای ارتقای کمی و کیفی حمل ونقل همگانی به موارد زیر اشاره نمود:
بررسی استفاده از سیستم ریلی سبک (تراموا) در کوریدور بلوار پروفسور سمیعی و تصویب و ارجاع آن به دفتر سرمایه گذاری
بررسی ساز و کارهای بهسازی و نوسازی ناوگان مینی بوس رانی، ون و تاکسی با استفاده از ظرفیت منحصر به فرد منطقه آزاد انزلی
وی افزود: در این خصوص طی جلسه ای با معاونت محترم راهبردی رییس جمهور، دکتر نوبخت ، دستور مساعد برای بهسازی ناوگان تاکسیرانی از منطقه آزاد گرفته شده و دوشنبه ۹۳/۶/۳۱ جلسه ای با اهتمام مهندس کوچکی نژاد با معاونت محترم عمرانی وزارت کشور، آقای مهندس خندان دل در این خصوص تنظیم شده است.

رییس کمیسیون ترافیک شورا به ایجاد تحول در چارچوب مطالعات خرد نگر با بکارگیری از مشاور معین ترافیکی اشاره نمود و افزود: شرح خدمات این پروژه آماده است و به زودی فراخوان انجام خواهد شد.

یکپارچه سازی مطالعات و پرهیز از اتخاذ تصمیم به صورت جزیره ای، انجام مطالعات به صورت علمی و جلوگیری از اتخاذ تصمیم به صورت سلیقه ای، جبران کمبود مطلق شهرداری از نظر متخصصین ترافیک، افزایش سرعت و چابکی عملکرد، صرفه جویی اقتصادی قابل ملاحظه از مزایای این طرح است.

این عضو شورا،ایجاد محدودیت ترافیکی در رینگ هسته مرکزی رشت را قسمتی از سناریوی برگزیده در مطالعات جامع ترافیک عنوان کرد و افزود:این پروژه در کارگروه ترافیک شهرداری و شورای ترافیک شهرستان و استان تصویب و همزمان با اجرای خط ویژه لازم الاجرا می باشد.

ایجاد محدودیت ترافیکی در رینگ هسته مرکزی رشت شرح زیر است:

-ورود خودرو از میدان بسیج به سمت میدان شهدای ذهاب به خودرو های حمل و نقل همگانی محدود می شود.
-ورود خودرو در امتداد خیابان امام(ره) حد فاصل خیابان انقلاب به سمت میدان شهدای ذهاب به خودرو های حمل و نقل همگانی محدود می شود.

رضا رسولی گزارش کمیسیون را درباره استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند به شرح زیر اعلام نمود:

تشکیل کارگروه ITS شهرداری رشت.
انجام مطالعات مرکز کنترل ترافیک (فاز اول شبکه فیبر نوری و تجهیزات) و برگزاری مناقصه در چارچوب بودجه مصوب در محل موقت.
پیگیری مطالعات اجرای محل دایم مرکز کنترل ترافیک در چارچوب بودجه مصوب.
انجام مطالعات اولیه اجرای پروژه بزرگ کارت شهروندی در چارچوب بودجه مصوب و انتخاب مدیر طرح.
آغاز مذاکرات اجرای پروژه عظیم FTTH با شرکت ایرانیان نت وابسته به اپراتور چهارم در آستانه انتخاب مشاور.
مطالعه و تصویب لایحه استفاده از تابلو های پیام متغیر (VMT) با مشارکت بخش خصوصی و برگزاری مناقصه و واگذاری کار به پیمانکار.
مطالعه و تصویب استفاده از پارکومتر در راستای مدیریت پارک حاشیه ای و تصویب آن در شورای ترافیک شهرستان رشت.

وی فعالیت کمیسیون را درباره افزایش جذابیت سفر برای مد پیاده را به شرح زیر اعلام کرد:
بررسی و تصویب اجرای ۲۲ پل عابر پیاده در فاز اول از ۴۸ نقطه با مشارکت بخش خصوصی و انجام فراخوان و واگذاری ۱۶ پل به پیمانکار.
بررسی و تصویب استفاده از تکنیک های آرام سازی ترافیک در مناطق مسکونی و انتخاب خیابان های بلوار گیلان و بلوار شهید حمیدیان
برای اجرای طرح به صورت پایلوت که در دست مطالعه می باشد.
پروژه در دست اجرای مناسب سازی معابر برای سالمندان، جانبازان و معلولین که در دست تهیه طرح برای ارایه و تصویب در کمیسیون ماده ۵ و ابلاغ به عنوان قانون است.

این عضو شورای شهر رشت تصمیمات ساختاری و عملکردی کمیسیون را به شرح زیر عنوان کرد:

مطالعه و تصویب احیای سازمان خدمات موتوری شهرداری رشت.
مطالعه و تصویب الزام شهرداری به تشکیل کمیسیون ماشین آلات با ساختاری کارآمد
بررسی و تصویب مدیریت تاکسی بی سیم ۱۳۳ توسط سازمان تاکسی رانی.
بررسی و تصویب اجرای باند کندرو بلوار خرمشهر بر اساس طرح تفصیلی موجود.
مطالعه، بررسی و تصویب ترمینال غرب که کلنگ زنی شده و در حال اجرا است.
ارزیابی و بررسی اولویت ترافیکی و تصویب زیر گذر شهید رجایی
اتخاذ تصمیماتی در راستای درآمد زایی سازمان های زیر مجموعه حوزه ترافیک.
پیگیری احداث پمپ CNG جدید از سهمیه منطقه ای در جاده جیرده.
تشکیل کارگروه قطار شهری
تشکیل اتاق فکر ترافیک شهر رشت و تشکیل جلسات مداوم در راستای تبدیل آن به انجمن متخصصین ترافیک.

رضا رسولی، دیگر طرح ها و پروژه های در دست تهیه و پیگیری را به شرح زیر اعلام نمود:

تهیه طرح سامانه مدیریت متمرکز بار پایانه ای
تهیه طرح تاسیس شرکت توسعه و بهره برداری زیرساخت های شهری توسط شهرداری رشت
تهیه طرح تجمیع دکل های BTS
تهیه طرح تاسیس شرکت مرکز کنترل ترافیک توسط شهرداری رشت.
تهیه طرح سیستم دوچرخه سواری تحویل-سوار در سطح شهر.
تهیه طرح ساماندهی معبر بازارچه خود اشتغالی تختی به عنوان یک کریدور کلیدی ترافیکی
تهیه طرح احداث گذر هنر در معبر حد واسط خانه فرهنگ شهرداری رشت و مجتمع فرهنگی خاتم الانبیاء (ص)
امکان سنجی طرح اخذ عوارض مربوط به استهلاک مسیرهای شهری تحت عبور و مرور ماشین های سنگین منطقه آزاد در فقدان رینگ خارجی شهر
وی اذعان نمود، درخصوص رینگ شهری جلسه ای در معیت آقای شهردار در تاریخ ۹۳/۶/۲۵ در خدمت جناب آقای مهندس علیزاده، معاونت محترم وزارت راه و شهرسازی مدیریت محترم سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی کشور بر گزار گردید و مورد استقبال شدید و عنایت ویژه ایشان قرار گرفت.
وی همچنین تاکید کرد ادامه کار های انجام گرفته در سال ۹۳ ، از جمله توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی، توسعه پایانه های شهری و بین شهری مانند ترمینال شرق و شمال و … می بایست در بودجه ۱۳۹۴ متبلور گردد.
وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل پروژه های آغاز شده در حوزه ترافیک در میان مدت، مردم بزرگوار رشت شاهد بهبود و ارتقا محسوس در شرایط ترافیکی شهر خواهند بود./

Share