معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان

ساخت و سازهای غیرمجاز بزرگترین چالش استان‌های ساحلی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ساخت‌ و سازهای غیرمجاز بزرگترین چالش استان‌های ساحلی به ویژه گیلان بوده و به همین دلیل دولت دستور ممانعت از احاث اینگونه از بناها را صادر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ساخت‌ و سازهای غیرمجاز بزرگترین چالش استان‌های ساحلی به ویژه گیلان بوده و به همین دلیل دولت دستور ممانعت از احاث اینگونه از بناها را صادر کرده است.
darya3به نقل از امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان ، حمید آذرپور پیش از ظهر امروز در همایش کمیته راهبردی گردشگری دریایی منطقه ۲ شهرستان‌های ساحلی گیلان مساحت ساحل این استان را حدود ۲۸۸ کیلومتر عنوان کرد که این مقدار ساحل نشانه ظرفیت گردشگری گیلان است.
وی افزود: در فصل‌های مختلف شاهد حضور علاقه‌مندان و حتی ورزش‌های دریایی در استفاده از این موهبت الهی هستیم.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان یکی از مهمترین وظایف این اداره کل را حفظ و صیانت از دریا ذکر کرد و افزود: باید با حفظ این دریا آن را به نسل‌های آینده انتقال بدهیم.
وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته حفاظت از دریا به درستی اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: امروز به همین دلیل مشکلات زیادی گریبان استان‌های شمالی از جمله گیلان و مازندران را فرا گرفته است.
آذرپور ساخت ‌و سازهای بدون مجوز و غیرقانونی در سواحل را از جمله مشکلات و چالش بزرگ خواند و گفت: این ساخت ‌و سازهای بی‌رویه و غیرمجاز دسترسی مردم به ساحل را محدود کرده تا جایی که دولت تصمیم به تخریب بناهای غیرمجاز در استان‌های ساحلی گرفته است.
وی با تأکید بر ضرورت توسعه و پیشرفت گیلان یادآور شد: استفاده بهینه از سواحل موجب اشتغالزایی و توسعه پایدار در گیلان می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه استعدادهای زیادی در گیلان وجود دارد، خاطرنشان کرد: استفاده درست از این استعدادها می‌تواند اهداف گردشگری استان را محقق کند.
وی گردشگری را محصول مشترک تمام دستگاه‌های اجرایی بیان کرد و در تعریف گردشگری دریایی متذکر شد: تمام فعالیت‌هایی که توسط گردشگر با اهداف تفریحی، گردشگری، مسافری در محیط‌های مربوط با آب شامل رودخانه، دریاچه، سد، تالاب، دریا، سواحل و فراساحلی انجام می‌گیرد را گردشگری دریایی می‌نامند.
آذرپور گردشگری دریایی را شامل مجموعه‌ای از خدمات مانند خدمات مدیریتی، آموزشی، بازاریابی،‌ گردشگری، حمل‌ و نقل و … برشمرد.
در ادامه طالب بزرگی‌نژاد با بیان اینکه این کمیته جزو ۹ کمیته‌ای است که در دستور کمیته‌های سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، اظهار کرد: بحث گردشگری دریایی باید در اولویت توجه این کمیته باشد.
وی تشکیل این کمیته را ستادی خواند و تصریح کرد: برای تشکیل کمیته مذکور در ۹ شهرستان ساحلی گیلان رایزنی صورت گرفته است و به صورت مستمر گزارش‌های کمیته باید به تهران ارسال شود.
دبیر کمیته راهبردی گردشگری دریایی منطقه دو شهرستان‌های ساحلی گیلان یکی از چالش‌های بزرگ را وجود ویلاهای غیرمجاز و مسافر کاشانه‌های غیرقانونی در سواحل استان عنوان کرد و افزود: وجود این ویلاها و مسافر کاشانه‌های غیرقانونی به تأسیسات گردشگری گیلان آسیب می‌‌رساند و موجب بلااستفاده هتل‌هایی می‌شود که میلیون‌ها تومان برای آن‌ها هزینه شده است.
وی با تصریح بر اینکه در گذشته ۲۵۰ مورد مسافر کاشانه در گیلان بود خاطرنشان کرد: امروزه ۵ هزار مسافر کاشانه در گیلان فعالیت می‌کند که وجود آن‌ها آسیب بزرگی برای فعالیت تأسیسات گردشگری استان است.
بزرگی‌نژاد با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه باید برخورد قضایی در این زمینه صورت گیرد یادآور شد: مسافر کاشانه‌ها موظف به اخذ کد و پروانه فعالیت هستند در غیر این صورت هر گونه فعالیت گردشگری بدون مجوز جرم محسوب می‌شود.
وی گفت: امیدواریم با تعامل تمام دستگاه‌ها بتوانیم پاکسازی ساخت‌وسازهای ناهمگون و گردشگری و مسافر کاشانه‌های غیرمجاز را انجام دهیم.
وی جلوگیری از فعالیت افراد سودجو که به قصد نفع شخصی اقدام به تصرف اراضی ساحلی می‌کنند را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در این زمینه باید برخورد لازم صورت گیرد.
بزرگی‌نژاد حریم دریا را ۶۰ متر عنوان کرد و متذکر شد: این حریم باید رعایت شود و با تصرف‌ها برخورد لازم صورت گیرد.
وی درباره موارد استفاده از دریا برای مقاصد گردشگری افزود: استفاده از دریا برای راه‌اندازی کشتی‌های بیمارستانی در ارتقای سطح سلامت و نیز ساخت مجتمع‌های آب درمانی در کنار سواحل زیر نظر متخصصان طب دریا می‌تواند مورد استفاده از دریا قرار گیرد.
کارشناس مسئول نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری گیلان ایجاد ورزش‌های آبی و تفریحات مربوطه و طراحی تورهای گردشگری دریایی را از جمله موارد استفاده از دریا برای مقاصد گردشگری ذکر کرد.
معاون فرماندار بندر انزلی نیز در همایش مذکور به بحث تحول‌گری در نوار ساحلی اشاره کرد و گفت: در دولت‌های گذشته بحث تحول‌گری‌های متعدد در نوار ساحلی مطرح شد که باید متولی خاصی برای آن در نظر گرفته شود تا مدیریت لازم صورت گیرد.
غلامرضا رحیمی با بیان اینکه اقدام‌های اجرایی در نوارهای ساحلی صورت نگرفته است، تصریح کرد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی در هر شهرستان باید انجام شود تا نوارهای ساحلی سازماندهی صورت گیرد.
وی تدوین برخی راهکارها و ضوابط و مقررات را ضرورت دانست و یادآور شد: برای ایجاد سرمایه‌گذاری راحت در بحث گردشگری دریایی باید کارگروه‌های تخصصی در این زمینه تشکیل شود.

Share