نشستي براي رسيدن به توسعه پايدار

نشست دبیر کمیسیون ملی یونسکو با مدیران شهری برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهر رشت دارای تنوع و غنای فرهنگی منحصر به فردی است که می تواند با توجه و پاسداشت و همکاری و هم افزایی کلیه دستگاه های اجرایی، تقویت گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست دبیر کمیسیون ملی یونسکو با مدیران شهری برگزار شد.
در این نشست که با حضور دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، شهردار رشت، ریاست شورای اسلامی شهرستان رشت، اعضای DSC04385شورای اسلامی شهر و جمعی از مدیران استانی و شهری برگزار شد ، اسماعیل حاجی پور، ریاست شورای اسلامی شهرستان رشت ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان، با اشاره به ظرفیت و طبیعت خدادادی شهر رشت گفت: طبیعت زیبای این شهر در برخی مواقع مانع مشاهده محرومیت ها و نقاط ضعف موجود گردیده است.
وی در ادامه به آلودگی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب اشاره کرد و اظهار داشت: رودخانه هایی که می توانست برای شهر ما فرصتی جهت رشد و توسعه و منشاء خیر و برکت باشد، متاسفانه به دلیل بی توجهی، به یک خطر زیست محیطی تبدیل گشته که سیمای شهری و طبیعی منطقه را مخدوش و نا زیبا ساخته است. ایشان با استقبال از بازگشایی دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو در رشت این اقدام را مثبت ارزیابی کرد و عنوان داشت: خواست و اراده مردم و نمایندگان آنها در شورای اسلامی شهر این است که مشکل آلودگی فزاینده این دو رودخانه، بحرانی جهانی قلمداد شده و همت کلیه مدیران ملی، استانی و کشوری جهت احیای این دو رودخانه مضاعف گردد.

DSC04401محمد ابراهیم خلیلی، شهردار رشت نیز حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران را فرصتی طلایی خواند و با اشاره به حوزه فعالیت های یونسکو گفت: یکی از اهداف سازمان جهانی یونسکو ایجاد زمینه هایی است که می تواند جوامع مختلف دنیا را زمانی که درهای سیاسی دولت ها بسته است، از روزنه فرهنگی و مشاهیر و مفاخر به یکدیگر مرتبط سازد.

شهردار رشت در ادامه افزود: استضعاف فرهنگی به عنوان یکی از چالش های زندگی شهری، می تواند از طریق همکاری و هم افزایی با سایر اقوام و در سایه تعامل سازنده، مرتفع گردد. شهردار رشت با بیان این مطلب که دنیای امروز دنیایی است که زندگی مطلوب در آن، نیازمند مسلح بودن به علم و فرهنگ است عنوان داشت: پتانسیل فرهنگی شهر رشت نشانگر تمدن فرهنگی این شهر در ادوار گذشته و اشتیاق شهروندان به تداوم امورات فرهنگی است. وی اظهار امیدواری کرد با بهره مندی از فرصت ایجاد شده گامهایی مستحکم در راستای اغنای فرهنگی هر چه بیشتر برداشته شود.

DSC04474امیر حسین علوی عضو شورای اسلامی رشت و ریاست کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه این نشست تاثیر فعالیتهای یونسکو در اقصی نقاط جهان را ملموس و رو به جلو خواند و گفت: بارها و بارها از مشاهیر و مفاخر شهر یاد شده است اما نکته حائز اهمیت این است که نباید در این روند تنها به گذشته اتکا کرد.
وی با یادآوری نامهای مفاخر معاصر شهر رشت اساتید دانشگاه ها را از اصلی ترین ظرفیت ها و فرصت های شهر رشت دانست و افزود: تلاش و عزم کلیه اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر رشت جهت احیای دو رودخانه شهر رشت و در این روند نگاه این مجموعه به سمت ایجاد زمینه های گردشگری و توسعه پایدار می باشد.

رضا رسولی دیگر عضو و ریاست کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای اسلامی شهر رشت حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در جمع مدیران شهری را از دوحیث فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت دانست و عنوان داشت: رشت شهر فرهنگ است و آسمان هنر و فرهنگ این مرز و بوم همواره پر از ستاره های این شهر بوده.
وی ادامه داد: از منظر جایگاه اجتماعی نیز شهر رشت دروازه اروپا نامیده می شد و حضور سازمان های بین المللی و تعامل با آنان می تواند رتبه و شانیت شهر را احیا نماید. رسولی ضمن اشاره به پتاسیل های اجتماعی شهر گفت: باید بتوانیم از سبقه شهر رشت در توسعه فرهنگی و اجتماعی بهره برده و رشد و بالندگی را از این دریچه برای مردم شهر به ارمغان آوریم. رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر با تاکید بر شرایط آب و هوایی و وضعیت موجود، به عدم وجود زیر ساخت های مناسب در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت: شهر پایدار و سالم که هدف و انگیزه همه مدیران شهری مستلزم ایجاد زمینه ها و بستر مناسب است تا بار دیگر بتوانیم با نگاهی زیباتر و بهتر بتوانیم روزی دوباره آسمان آبی و بدون آلودگی شهر را رویت کنیم. IMG_0171
موسوی روزان دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز برگزاری این نشست را مثبت ارزیابی کرده و ضمن تاکید بر بهره مندی از حضور هیئت کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: فعال نمودن دفتر نمایندگی این کمیسیون باید از اهداف اصلی این نشست ها قرار گرفته و قصد و عزم جدی در این مسیر زمینه ساز عملکرد مطلوب باشد.
فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت تکثر گرایی را یکی از اهداف اصلی سازمان جهانی یونسکو خواند و تصریح کرد: تکثر گرایی در مفهوم گفتگو و تعامل انسانها از همه ادیان، آیین ها ، مذاهب، و رنگ و نژاد می تواند از طریق دفتر نمایندگی یونسکو و فعالیت های مدون این دفتر تحقق یابد. وی اظهار امیدواری کرد در آینده با برگزاری نشست های تخصصی تر و هدف گذاری های بارز و شفاف شاهد بالندگی و رشد شهرمان باشیم.

فاطمه قدیمی رییس ستاد توسعه پایدار شهر رشت با اشاره به گذشته تاریخی شهر رشت اظهار امیدواری کرد با نگاه مثبت مدیریتی ، همکاری رسانه ها و مشارکت سازمان های مردم نهاد وشهروندان گامهایی محکم تر در توسعه پایدار شهر برداشته شود. وی افزود: همکاری و هم افزایی به وجود آمده در بدنه مدیریت شهری و تعامل با شهروندان، دریایی است از شور و نشاط که می تواند با برنامه ریزی درست در مسیر صحیح قرار گیرد.

DSC04551دکتر سعید آبادی دبیر کمیسیون ملی یونسکو ضمن تشکر از مجموعه مدیریت شهری جهت برگزاری این نشست، نظم و آرامش موجود در شهر را نشان دهنده وجود ساختار لازم برای انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانست و با اشاره به بحران های زیست محیطی موجود، امیدواری را گام اول در حل تمامی مسائل و معضلات را برشمرد و گفت: اصل اول در رفع مشکلات امید و امیدواری است وی ادامه داد: اصل دوم این روند هم افزایی است چرا که همه ما به خوبی آگاهیم که انجام کارهای بزرگ و موثر نیازمند کارگروهی و بین بخشی بوده و تعاملات و همکاری ها نیروی محرکه پیشبرد عمده فعالیت ها می باشد.
دبیر کمیسیون ملی یونسکو، الویت بندی و تعیین نقشه راه را اصل سوم در حل مشکلات دانست و گفت: برای پیشبرد کلیه اهداف نیازمند نظام مند بودن و تعیین اولویت ها می باشیم. دکتر سعید آبادی مسئولیت پذیری و پاسخگویی و مشارکت های مردمی را از سایر ارکان تحقق اهداف در حل مشکلات خواند و عنوان کرد: حکمرانی و مدیریت مناسب یعنی مدیران و مسئولین باید عاملانه و معطوف به هدف تصمیم گیری نمایند. وی تاکید کرد با جلب مشارکت های مردمی، برگزاری کارگاههای آموزشی و تخصصی، چه در حوزه های اجتماعی و آسیب شناسی و چه در حوزه های تحقیقاتی با تکیه بر توان موسسات پژوهشی مانند جهاد دانشگاهی می توان بستر بین المللی برای دستیابی به اولویت ها را ، فراهم نمود.
دکتر سعید آبادی در ادامه به مشکل آلودگی رودخانه های شهر رشت اشاره کرد و گفت: یقیناً برای احیای این رودخانه ها راهکار های علمی و عملی وجود دارد و این امر در سایه تبادل تجربیات، آگاه سازی مردم، ظرفیت و فرهنگ سازی، کارهای میدانی، واقع بینی و بررسی دقیق تاثیرات بهداشتی و اجتماعی آلودگی، مسیر خواهد شد.
وی همچنین در حوزه میراث فرهنگی، با بیان اینکه باید به میراث معنوی شهر رشت توجه بیشتری نمود تصریح کرد: شهر رشت دارای تنوع و غنای فرهنگی منحصر به فردی است که میتواند با توجه و پاسداشت و همکاری و هم افزایی کلیه دستگاه های اجرایی، تقویت گردد.
در خاتمه این جلسه لوح سپاس و هدایایی به رسم یادبود به دبیر کل و هئیت کمیسیون ملی یونسکو از سوی شهرداری رشت اهدا گردید.
IMG_0263 IMG_0234

Share