مديرعامل شركت سهامي جنگل هاي شفارود در جمع خبرنگاران

اگر حق صیانت ندهند و مجوز برداشت را نیز سلب نمایند شرکت جنگل های شفارود ورشکسته می شود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فیض الله حسینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر دولت حق صیانت ندهد و مجوز برداشت را نیز سلب نماید شرکت شفارود ورشکسته و باقیماندهی جنگل های شمال مورد تاراج قرار می گیرد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فیض الله حسینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر دولت حق صیانت ندهد و مجوز برداشت را نیز سلب نماید شرکت شفارود ورشکسته و باقیماندهی جنگل های شمال مورد تاراج قرار می گیرد.

hosseini۸۱۲_۱۱۱۸۳۷ (1)مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود خبرنگاران را بهترین معاونین مدیران دانست و گفت:اصحاب رسانه می توانند برای جامعه و مدیریت به مثابه آینه باشند.
فیض الله حسینی در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه از عمر شرکت شرکت سهامی جنگل های شفارود حدود ۵۰ سال می گذرد اظهار داشت:زیربنای این شرکت در قبل از انقلاب اسلامی و با مشارکت گروه کانادایی پایه گذاری شد و بعد از انقلاب زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی به کار خود ادامه داد.

کشاورزی و صنعت لازم و ملزوم یکدیگرند
در دوره ای به دلیل ضرورت عرصه جنگل ,تولید چوب و صنعت در کنار یکدیگر به عنوان بسته مشترک دیده شد اما متاسفانه با گذر زمان و پاره ای از تصمیمات بخش صنعت و کشاورزی از هم جدا شدند .امروزه در عرصه تولید نیاز به صنعت داریم و صنعت که همان شرکت چوکا باشد به تولید چوب نیازمند است و این دو مجموعه لازم و ملزوم یکدیگرند.

۱۳۰هزار هکتار از اراضی جنگلی غرب استان در اختیار شرکت سهامی شفارود است
فیض الله حسینی از در اختیار داشتن یک چهارم مساحت جنگلی استان گیلان در حوزه ی مدیریتی شرکت سهامی جنگل های شفارود خبرداد و افزود:در استان گیلان حدود ۵۰۰ هزار متر مربع جنگل وجود دارد و ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان از نزدیکی آستارا تا منطقه ی سراوان رشت در اختیار شرکت سهامی شفارود قرار دارد.
وی با بیان اینکه هنگام سفر به استان های شمالی متوجه خواهیم شد که جنگل های شمال با آسیب جدی مواجه شده اند تصریح کرد:به خاطر مدیریت صحیح اعمال شده در حالیکه در سایر نقاط ایران جنگل تراشی شده اما می بینیم علی رغم نیم قرن بهره برداری از جنگل های شفارود امروزه بهترین جنگل های ایران در حوزه ی شفارود قرار دارند.
مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود تراکم بیش از حد عرصه ی جنگلی و دیرزیستی و کهنسالی برخی مناطق جنگلی را دو مشکل اصلی جنگل های شفارود دانست.

مدیریت بخش دولتی به جنگل ها آسیب رسانده یا مدیریت بخش خصوصی؟!
حسینی با بیان اینکه به دلیل خطر نابودی جنگل ها در کشور پیشنهاد تنفس ۱۰ساله به جنگل های شمال که توسط خانم دکتر معصومه ابتکار داده شده بود به تصویب رسید, اظهار داشت: اصل استراحت به جنگل ها اقدام درستی است و مورد قبول ما است اما بر این اعتقادیم که در این مقطع زمانی باید آسیب شناسی شود که چرا به جنگل های کشور آسیب رسیده است.آیا مدیریت بخش دولتی به جنگل ها آسیب رسانده یا مدیریت بخش خصوصی؟! دوستان کارشناس و اهل فن بیایند و داوری کنند که آیا در استان گیلان بخش آسیب دیده در حوزه ی مدیریت جنگل های شفارود است یا بخش عمده در اختیار منابع طبیعی و یا بخش اندک تحت حفاظت اداره کل محیط زیست؟!

درختی برداشت نمی کنیم مگر اینکه جای آن نهالی کاشته شود

hosseini۸۱۲_۱۱۱۸۳۷ (2)مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود بهترین نهالستان های ایران را در حوزه ی مدیریتی این شرکت دانست و گفت:در نهالستان های شرکت شفارود در جوکندان و شاندرمن بیش از ۱.۵ میلیون اصله نهال وجود دارد و ممکن نیست درختی برداشت شود اما جای آن نهالی کاشته نشود.نهالستان ها گنج های با ارزش شرکت شفارود هستند.در سال قبل نهالی برای کاشت وجود نداشت و مجبور شدیم خریداری نماییم اما امسال برای اسفند ۹۳ نه تنها نهال کافی وجود دارد بلکه قادریم به اندازه ی ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار اصله نهال بفروشیم.
حسینی سود سرشار موجود در عرصه ی درخت و جنگل را بهانه ای برای ورود قاچاقچیان و غارت گران جنگل دانست و عنوان کرد:قاچاقچیان چوب برای ورود به این عرصه از کسی اجازه نمی گیرند بنابراین باید با اهرم قانونی با آنها برخورد نماییم و به دلیل حراست و حفاظت از جنگل های شفارود حدود ۲۰۰ نیروی قرق بان استخدام شده است در حالیکه منابع طبیعی با انکه چهار برابر عرصه ی جنگلی استان را نسبت به شرکت شفارود در اختیار دارد تعداد نیروهای غرق بان اش کمتر یا مساوی با شرکت شفارود است.
سود سرشار فروش چوب عاملی برای تجاوز به جنگل
حسینی با تاکید بر اینکه بهترین راشستان دنیا در حوزه ی ناو اسالم قرار دارد تصریح کرد:هر درخت راش بین ۱۰ الی ۱۴ مترمکعب چوب دارد و قیمت هر مترمکعب چوب در حدود یک میلیون و صد هزار تومان است و سود سرشار فروش چوب باعث شده که غارت گران وارد این عرصه شوند و به جنگل ها تجاوز کنندالبته یگان حفاظت شرکت همواره آماده بوده و با متجاوزین برخورد کرده و آنها را به دادگاه معرفی کرده است.
ممنوعیت برداشت از جنگل ها مبتنی بر علم جنگل شناسی نیست

وی میانگین برداشت چوب در حوزه ی جنگل های شفارود در طول ۵۰ سال گذشته را سالیانه در حدود ۵۰ هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود:معتقدیم مصوبه ی دولت در خصوص ممنوعیت برداشت از جنگل ها مبتنی بر علم جنگل شناسی نیست و نکات علمی در آن رعایت نشده است.و در این خصوص بنده با دکتر نوبخت و مشاورین ایشان و همچنین مدیران وزارت خانه های مربوطه جلساتی برگزار کرده ام و خوشبختانه بعد از این اطللاع رسانی این عزیزان حساس شده اند.
برداشت درخت ایستاده ممنوع شده است
دولت محترم در ۱۶/۱۰/۹۲ مصب کرده است که از این پس برداشت درخت از محل درختان ریشه کن ,شکسته ,افتاده و یا عملیات پرورشی مجاز است و برداشت درخت ایستاد ممنوع می باشد و درتبصره یک ماده ۲ این مصوبه اعلام کرده است که وزارت جهاد کشاورزی موظف است به اتفاق وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت راهبردی ریاست جمهوری ستادی را تشکیل دهد و راهکارهای اجرایی این مصوبه را ظرف مدت یکسال تدوین نماید.از لحاظ قوانین کشور یک سال برای تدوین اجرای این مصوبه و تدوین آیین نامه زمان داده شده و بعد از یک سال این مصوبه تبدیل به قانون می شود اما شاهد بوده ایم که به محض ابلاغ مصوبه, دوستان اعلام کردند که باید اجرایی شود.
وی در ادامه افزود:با مسئولان مربوطه مذاکراتی انجام دادیم و به آنها گفتیم که یک سال پس از این مصوبه باید ان را اجرایی کنیم و خوشبختانه اخیرا جناب دکتر نوبخت ستادی تشکیل داده اند و راهکارهای اجرای این مصوبه در آن ستاد درحال تدوین است .

اگر حق صیانت ندهند و مجوز برداشت را نیز سلب نمایند شرکت شفارود ورشکسته می شود
مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود با بیان اینکه تنها با فروش چوب درختان افتاده نمی توان جنگل ها را حفظ نمود و به ۲۰۰ قرق بان حقوق پرداخت کرد; گفت: این مصوبه یعنی اینکه زنگ خطر جدی برای جنگل های شمال به صدا در امده است.اگر قرار است برداشت ممنوع شود باید به شرکت حق صیانت و نگهبانی داده شود تا بتواند حقوق جنگل بان ها را پرداخت نماید و یا اینکه باید به جنگل اجازه ی برداشت داده شود و علم جنگل شناسی نیز می گوید که برداشت مجاز است.در دولت آقای احمدی نژاد ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای صیانت از جنگلهای شفارود اختصاص داده شد و این اعتبار در تجدید نظر به ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید اما در تبعیضی آشکار در نهایت حتی یک ریال هم پرداخت نشد.اگر حق صیانت ندهند و مجوز برداشت را نیز سلب نمایند شرکت شفارود ورشکسته و باقیماندهی جنگل های شمال مورد تاراج قرار می گیرد.

درخت دیرزیست آلوده کننده محیط زیست است
hosseini۸۱۲_۱۱۱۸۳۷حسینی ارزش درختان را به دلیل اکسیژنی که به محیط تحویل می دهند عنوان کرد و گفت:۹۵ درصد اسکلت یک درخت کربن است و درختان کربن هوا را می گیرند و اکسیژن تحویل می دهند و به همین دلیل از انها به عنوان ریه های زمین نام می برند.
باید بدانیم که درختی که به سن بهره برداری رسیده و مورد برداشت قرار نگرفته است دیگر جذب کربن نمی کند و از درون شروع به توخالی شدن و پکیدن می کند و حتی از خود کربن متساعد می کند و درخت دیرزیست آلوده کننده محیط زیست است و مسئولان محیط زیست باید به این نکته ی علمی توجه نمایند.
مسئولین باید بدانند که درختان ناموس ما محسوب می شوند و کارشناسان شرکت نسبت به درختی که غیرموقع برداشت شود حساس هستند و همانند فرزندان خود با درختان رفتار می کنند.

علاقه مند به قطع درختان نیستیم
حسینی با اعلام اینکه به هیچ وجه علاقه مند به قطع درختان نیستیم اظهار داشت:پروژه سد شفارود یک طرح ملی است و مدیریت استان در این خصوص تصمیم گیر است و شرکت سهامی شفارود نیز به اندازه ی کافی درخت کهنسال در اختیار دارد که به دنبال برداشت درختان محدوده ی سد شفارود نباشد.

به مردم قول می دهم که به اندازه ی یک کارخانه فولاد شغل ایجاد کنم
مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود جنگل ها را سرمایه ی ملی کشور و استان دانست و گفت:نباید بگذاریم سرمایه های استان از بین بروند.شرکت جنگل های شفارود می تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند و بر اقتصاد استان گیلان تاثیر مثبت بگذارد.
وی تولید تک محصولی را مورد تائید خود نداست و افزود:یکی از شروط بنده برای قبولی مدیریت شرکت جنگل های شفارود این بوده که شرکت از اقتصاد تک محصولی خارج شود و صنایع تبدیل در آن شروع به فعالیت کنند.هم اکنون ۲۶ سوله در اختیار شرکت است و اگر در هر سوله ۱۰ نفر مشغول کار شوند برای ۲۶۰ نفر شغل ایجاد شده است.

حسینی با بیان اینکه برای احداث یک کارخانه فولاد ۴۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه می شود تا نهایتا برای ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد شود; اظهار داشت:شرکت جنگل های شفارود برای ایجاد اشتغال نیازمند هیچگونه تسهیلاتی نیست و فقط می خواهیم که مجوز برداشت درختان کهنسال را داشته باشیم. و به مردم قول می دهم که به اندازه ی یک شرکت فولاد شغل ایجاد کنم.
امکانات خوبی برای اطفای حریق در اختیار داریم
مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا درخصوص تجهزات و امکانات شرکت برای اطفای حریق در جنگل ها اظهار داشت:امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در اختیار داریم و در زمان حریق با تمامی امکانات و با هر نوع ابزاری سعی می کنیم در کمترین زمان ممکن حریق را کنترل و خاموش نماییم و در این زمینه مشکلی نداریم.

رابطه چوکا و شفارود بسیار خوب و تنگاتنگ است

وی از وجود یک رابطه ی بسیار تیره بین شرکت چوکا و شرکت سهامی جنگل های شفارود در گذشته خبر داد و گفت:از زمانی که بنده در شرکت جنگل های شفارود و آقای گلریز در چوکا مشغول فعالیت شده ایم روابط دو شرکت بسیار نزدیک و تنگاتنگ است و بخشی از چوب شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران(چوکا)توسط شرکت سهامی جنگل های شفارود تامین می شود.
با اجرای مصوبه محیط زیست شرکت سهامی جنگل های شفارود نیز به زودی ورشکسته می شود
دولت توان و ابزار لازم را برای حفاظت از جنگل ها در اختیار ندارد
حسینی با بیان اینکه اگر خواستار حفظ جنگل ها هستیم باید بدانیم که دولت توان و ابزار لازم را برای حفاظت از جنگل ها در اختیار ندارد, گفت:می توان جنگل ها را در قالب تعاونی های کوچک ساماندهی کرد و حفاظت از جنگل ها را به انها واگذار نمود.
وی درخصوص اینکه آیا شرکت سهامی جنگل های شفارود امادگی پذیرش عرصه های جدید جنگلی را دارد, گفت:اگر مجوزهای لازم صادر شود امادگی پذیرش را داریم اما با مصوبه ی جدید محیط زیست نه تنها قادر به پذیرش عرصه های جدید نیستیم بلکه به صراحت می گویم شرکت سهامی جنگل های شفارود نیز به زودی ورشکسته خواهد شد.

راه اندازی واحد آب معدنی و پالت چوبی
حسینی کمترین مجوز برداشت چوب در طول ۵۰ سال گذشته را مربوط به سال ۱۳۹۲ دانست و گفت:در این سال تنها مجوز برداشت ۳۲ هزار تن چوب داده شد اما با پیگیری های صورت گرفته و تلاش شبانه روزی از محل درختان شکسته و همچنین زراعت چوب در مناطق جلگه ای در چهارماه نخست سال جاری ۳۰ هزار مترمکعب برداشت داشته ایم و شرکت را ازخطر ورشکستگی نجات دادیم.و اگر در سال جاری به اندازی سال ۹۱ یعنی برابر با ۹۴ هزارتن مجوز برداشت چوب به شرکت داده شود نه تنها شرکت جنگل های شفارود ورشکسته نخواهد شد بلکه از مازاد درآمد قادر هستیم صنایع تبدیلی را راه اندازی نماییم.
وی از راه اندازی واحد آب معدنی و همچنین پالت چوبی در آینده ای نزدیک خبر داد.
حسینی با بیان اینکه مشکلی برای واردات چوب نداریم گفت:به اندازه ی کافی ماشین آلات صنعتی در اختیار داریم و به دلیلفاصله ی کمی که با بندر داریم قادر هستیم چوب وارد کنیم و با قیمت پایین تر در بازار عرضه نماییم.

خبرنگار:سینا هوشمند

Share