لافند باز شفتی :

از کودکی راه رفتن را از روی طناب آموختم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پهلوان لافندباز شفتی می‌گوید از دوران کودکی مشغول به لافندبازی شده و بر عکس همه نوزادها راه رفتن را روی طناب یاد گرفته است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  پهلوان لافندباز شفتی می‌گوید از دوران کودکی مشغول به لافندبازی شده و بر عکس همه نوزادها راه رفتن را روی طناب یاد گرفته است.

لافندبازی «بندبازی» از جمله نمایش‌های سنتی گیلان است که بیشتر در جشن‌هایی مانند عروسی، عید نوروز و یا در بازارهای هفتگی اجرا می‌شود.

imagesنمایش لافندبازی روی طنابی که از روی دو میله فلزی و چوبی محکم و به صورت ضرب‌دری است و در دو طرف مهار شده، انجام می‌شود.

اصلی‌ترین فرد نمایش «پهلوان» نام دارد که روی طناب‌ها با پای برهنه راه می‌رود و برای تعادل خود چوب بزرگی به نام «لنگر» در دست می‌گیرد و گاهی پهلوان با ایستادن داخل تشت و یا قابلمه یا دوچرخه‌ای که لاستیک ندارد، روی طناب راه می‌رود و نمایش اجرا می‌کند و هر قدر تسلط پهلوان بر طناب بیشتر و عملیات او متنوع‌تر باشد محبوبیتش نیز افزایش می‌یابد.

برای آشنایی بیشتر با این نمایش سخت و هیجان‌انگیز سنتی گیلان گفت‌وگوی تفصیلی با «جمشید حسین‌زاده» پهلوان معروف متولد سال ۱۳۵۵ چوبر شفت و لافندباز حرفه‌ای گیلان و کشور ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید:

 لافند بازی چگونه نمایشی است و چند سال این کار را انجام می دهید؟

-لافند بازی نمایش آیینی و سنتی و ویژه استان گیلان است که حرکاتی مانند خوابیدن، دوچرخه‌سواری، راه رفتن و … روی ارتفاع بیش از ۵ متری روی طناب انجام می‌شود.

بنده از دوران کودکی مشغول به لافندبازی شدم، (با خنده) بر عکس همه نوزادها من راه رفتن را روی طناب یاد گرفتم زیرا پدرم این کار را می‌کرد و من هم از همان دوران کودکی این کار را انجام دادم.

 آیا مخاطبان این هنر و ورزش گیلانی هستند؟

-خیر هر کسی که به آداب و رسوم ایرانی علاقه داشته باشد مخاطب‌ هنر و ورزش است و بنده در برنامه‌های خود از تمام قشر مخاطب دارم.

مردم ایران فرهنگ‌دوست هستند و با وجود بسیاری از فرهنگ‌های غربی که فرهنگ اصیل ایرانی ما را مورد هجمه قرار داده‌اند اما همچنان فرهنگ ایرانی دلبری می‌کند.

آیا به غیر از گروه «جمشید پهلوان» گروه دیگری نیز کار لافندبازی می‌کنند؟

-ما در کل کشور دوگروه هستیم که به این رشته می‌پردازیم و از این بابت بسیار ناراحت هستم و تمایل دارم چند گروه باشیم و برای شرکت در مسابقات با هم رقابت کنیم اما اینگونه نیست.

از زمانی که یادم می‌آید پدر مرحومم همواره سعی داشت ورزش لافندبازی را آموزش دهد اما امکانات ان را نداشت و کسی حمایت نکرد اکنون نیز بنده چندین بار خواستم این کار را آغاز کنم اما زمینه مهیا نشده است.

علاقه‌مندان زیادی در این زمینه وجود دارد و بسیاری از آنها دوست دارند این رشته را انتخاب کنند و خودم بارها ابراز علاقه بسیاری از آنها را شنیده‌ام اما برای توسعه ورزش مهیج لافندبازی نیاز به حمایت داریم.

 برای توسعه آموزش لافندبازی مهم‌ترین نیازتان چیست؟

– آموزش اینگونه رشته‌ها علاوه بر استعداد باید از پایه انجام شود و از آنجا که در ارتفاع چندین متری باید روی طناب راه برویم زمانی که حتی «ابر و یا تشک» نباشد هر اتفاقی ناگواری ممکن است رخ دهد.

فرد ممکن است در روزهای نخست نتواند به صورت صد درصد یک گام روی طناب راه برود بنابراین باید به تدریج آموزش ببیند و ما حتی یک آکادمی و فضای مناسب آموزش نداریم و بنده نیز توانایی مالی لازم را در برگزاری کلاس‌های آموزشی این رشته را ندارم.

چه کسانی باید این فضا را آماده کنند؟

– ورزش لافندبازی ریشه در فرهنگ ما دارد بنابراین همه نسبت به فرهنگ خود وظیفه داریم اما از آنجا که این ورزش به سنت ما بر می‌گردد به نظر می‌رسد باید اداره کل میراث فرهنگی و سازمان ورزش و جوانان با هم در این زمینه ورود کنند.

 مهم‌ترین دغدغه پهلوان لافندبازی چیست؟

-علاوه بر مشکلات مالی که با آن دست به گریبان هستیم، این کار را با علاقه خاص انجام می‌دهیم اما تنها یک خواهش دارم و آن اینکه مسئولان شرایط را آماده کنند تا بتوان با خیال آسوده‌تر به اجرای برنامه بپردازیم.

 آیا تاکنون در خارج از کشور نیز برنامه نمایشی لافندبازی را اجرا کرده‌اید؟

-بله، در بسیاری از کشورهای خارجی مانند فرانسه، جمهوری آذربایجان، بلاروس و تاجیکستان برنامه نمایشی لافندبازی را اجرا کرده‌ام که با استقبال خوبی مواجه شده است.

در سال ۹۱ از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در قالب جشنواره اقوام به شهر «لیون فرانسه» رفتم که استقبال بسیار خوبی صورت گرفت.
 آیا امسال نیز برنامه خارج از کشور دارید؟

-بله، اواخر شهریور ماه امسال در کشور عمان برنامه لافندبازی را اجرا می‌کنم.

در فصل تابستان نیز عصرها در موزه میراث فرهنگی گیلان واقع در سراوان رشت و شب‌ها در انزلی برنامه دارم.

 دلیل شهرت «جمشید حسین‌زاده» به پهلوان چیست و آیا به غیر از خودتان عضو دیگری از این خانواده لافندباز است؟

-ما خانوادگی لافندباز بودیم به طور مثال پدرم پهلوان غلامرضا و پدربزرگم پهلوان محب‌علی این کار را انجام می‌دادند.

در زیان محلی به ما پهلوان می‌گویند و به غیر از بنده، خواهرم نیز لافندباز است که در اجرای برنامه‌ها با بنده همکاری دارد./صبح شفت

Share