قیمت خودروهای خارجی موجود در ایران در مقایسه با بازارجهانی
،گاهی گذرا بر قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار ایران و مقایسه آن با قیمت نمایندگی و بازارهای جهانی نشان میدهد که ابزار تعرفه چه کمک بزرگی به خودروسازان داخلی کرده تا با خیال راحت و بدون نگرانی از کاهش مشتری به دلیل کیفیت پایین تولیدات، مدام به فکر افزایش قیمت باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،گاهی گذرا بر قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار ایران و مقایسه آن با قیمت نمایندگی و بازارهای جهانی نشان میدهد که ابزار تعرفه چه کمک بزرگی به خودروسازان داخلی کرده تا با خیال راحت و بدون نگرانی از کاهش مشتری به دلیل کیفیت پایین تولیدات، مدام به فکر افزایش قیمت باشند. چند روزی است که بحث افزایش قیمت خودروهای داخلی باز هم سر و صدای زیادی در محافل رسانهای ایجاد کرده و انتقادات مردم نسبت به کیفیت پایین این خودروها و عدم تناسب آن با کیفیت خودروهای تولیدی افزایش یافته است؛ خودروهایی که در بازار داخل به صورت انحصاری تولید و عرضه میشوند و به واسطه نبود رقیب قیمتی، یکه تاز بازار شدهاند.
یکی از دلایل اصلی این اتفاق را میتوان سیاستهای تعرفهای دانست که به شدت کفه بازار را به نفع تولیدات داخل سنگین کرده و قیمت خودروهای وارداتی را به نحو قابل توجهی افزایش میدهد. بدیهی است که در چنین بازاری خودروهای وارداتی گرچه از نظر کیفیت قابل قیاس با تولیدات داخلی نیستند، اما به دلیل قیمتهای بالایی که برای آنها در بازار داخل تعیین میشود، خریدار چندانی پیدا نخواهند کرد.
در چنین شرایطی مشتریان با قدرت خرید بالا و یا حتی متوسط ناچارند که از خودروهای تولید شده در داخل کشور استفاده کنند؛ خودروهایی که سازندگان آنها هر از گاهی بنا به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت میکنند و چون هنوز فاصله تا رسیدن به قیمت خودروهای وارداتی زیاد است، میتوانند بدون نگرانی از کاهش تقاضا و بدون تلاشی جدی به منظور افزایش واقعی کیفیت تولیدات به کار خود ادامه دهند.
در اینجا بد نیست نگاهی به قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار کشور داشته باشیم. قیمتهایی که در ادامه آمده چهار نرخ مختلف از خودروهایی با برندهای معتبر را نشان داده است. مروری بر این قیمتها نشان میدهد که در صورتی که خودروسازان داخلی قرار بود بدون ابزار تعرفه به مقابله با خودروهای خارجی بروند، با چه قیمتهایی از سوی طرف مقابل مواجه بوده و چه رقبایی را پیش روی خود داشتند.
هیوندایی
نوع خودرو | قیمت نمایندگی | قیمت جهانی به دلار | قیمت جهانی به میلیون تومان | قیمت بازار داخل به میلیون تومان |
IX35 | ۱۵۸ | ۲۲۰۴۵ | ۶۸.۳ | ۱۶۱ |
IX45 | ۱۸۴ | ۲۴۹۵۰ | ۷۷.۳ | ۲۰۵ |
I20 | ۸۵ | ۱۲۱۱۵ | ۳۷.۵ | ۹۰ |
I40 | ۱۶۶ | ۲۱۰۰۰ | ۶۵ | ۱۷۲ |
سوناتا | ۱۵۸ | ۲۱۱۵۰ | ۶۵.۵ | ۱۵۸ |
ولستر | ۱۲۳.۵ | ۱۷۸۰۰ | ۵۵ | ۱۲۵.۵ |
اکسنت | ۹۹ | ۱۴۶۴۵ | ۴۵ | ۹۸ |
الانترا | ۱۱۵ | ۱۷۲۵۰ | ۵۳ | ۱۲۱ |
تویوتا و لکسوس
نوع خودرو | قیمت نمایندگی | قیمت جهانی به دلار | قیمت جهانی به میلیون تومان | قیمت بازار داخل به میلیون تومان |
کمری | ۱۵۵ | ۲۲۴۲۵ | ۶۹.۵ | ۱۶۸ |
کرولا | ۱۱۸.۲ | ۱۶۸۰۰ | ۵۲ | ۱۲۵ |
یاریس صندوقدار | ۱۰۵.۸ | ۱۴۴۳۰ | ۴۵ | ۱۰۲ |
روفور | ۱۶۷ | ۲۳۵۵۰ | ۷۳ | ۲۱۲ |
هایلوکس | ۱۴۶ | ۲۹۷۴۰ | ۹۲ | ۱۶۵ |
GT86 | ۱۳۹ | ۲۱۷۸۰ | ۶۷.۵ | ۱۴۹ |
لکسوس IS250 | ۲۵۵ | ۳۶۱۰۰ | ۱۱۱ | ۲۹۵ |
لکسوس GS250 | ۲۷۹ | ۴۷۷۰۰ | ۱۴۷ | ۳۵۰ |
لکسوس ES250 | ۲۶۵ | ۴۲۱۹۰ | ۱۳۰ | ۲۷۰ |
لکسوس CT200H | ۲۰۵ | ۳۲۰۵۰ | ۹۹ | ۲۰۵ |
کیا
نوع خودرو | قیمت نمایندگی | قیمت جهانی به دلار | قیمت جهانی به میلیون تومان | قیمت در بازار داخل به میلیون تومان |
اپتیما | ۱۵۸ | ۲۱۶۵۰ | ۶۷ | ۱۵۸ |
سول | ۱۲۳.۶ | ۱۴۹۰۰ | ۴۶ | ۱۲۵ |
سراتو ۴ در | ۱۲۸.۹ | ۱۵۸۹۰ | ۴۹ | ۱۲۸ |
پیکانتو | ۶۹.۸ | ۸۴۳۹ | ۲۶ | ۷۱ |
اسپورتیج | ۱۵۹ | ۲۱۶۰۰ | ۶۷ | ۱۵۷ |
بی ام و
نوع خودرو | قیمت نمایندگی | قیمت جهانی به دلار | قیمت جهانی به میلیون تومان | قیمت بازار داخل به میلیون تومان |
۳۲۰ | ۲۵۳ | ۴۳۶۰۰ | ۱۳۵ | ۲۷۳ |
۳۲۸ | ۳۳۰ | ۴۹۰۰۰ | ۱۵۱ | ۳۱۴ |
۵۲۰ | ۲۹۱.۵ | ۵۴۵۰۰ | ۱۶۸ | ۲۹۱ |
۵۲۸ | ۳۵۲ | ۷۰۷۸۰ | ۲۱۹ | ۴۵۰ |
X1 | ۲۳۱ | ۴۲۲۰۰ | ۱۳۰ | ۲۲۰ |
X3 | ۳۶۸.۵ | ۵۸۵۳۳ | ۱۸۱ | ۳۸۵ |
Z4 | ۳۳۰ | ۵۴۵۰۰ | ۱۶۸ | ۳۳۰ |
بنز
نوع خودرو | قیمت نمایندگی | قیمت جهانی به دلار | قیمت جهانی به میلیون تومان | قیمت بازار داخل به میلیون تومان |
E250 | ۴۱۰ | ۶۸۰۰۰ | ۲۱۰ | ۴۴۰ |
فارس/
دیدگاه