4 گام سیاسی برای مقابله با دولت روحانی

«عزل کن» ؛ توصیه‌ دستوری پایداری‌ها به رییس جمهور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اعضای جبهه پایداری در مجلس، چهارمین گام مخالفت خود با دولت روحانی را آغاز کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیاست به مثابه یک بازی شطرنج است که دو طرف این بازی با روش‌ها و استراتژی‌های گوناگون اهداف خود را دنبال می‌کنند. نمونه بارز این مثال رفتار امروز مخالفان دولت در قالب جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی است. منتقدان دولت روحانی در اولین گام شطرنج خود با روحانی به سراغ وزرای دولت او رفتند و به هر بهانه اعضای کابینه را به مجلس فراخواندند تا پاسخگوی سوالات آنان باشند.
ImageThumb2
وزرای دولت یک به یک به کمیسیون‌های مجلس می‌رفتند تا به سوالات متعدد آنان جواب دهند. این اولین گام بازی سیاسی منتقدان دولت بود، حضور وزرا در کمیسیون‌ها. حضور در مجلس می‌توانست، در کار وزرا اخلال ایجاد کند و این اصلی ترین خواست این منتقدان است.

نمایندگان مخالف روحانی در مجلس پس از چندماه از آغاز به کار دولت، گام دوم خود را آغاز کردند که آنهم، سوال از وزرا در صحن علنی مجلس و دادن کارت زرد به آنها بود. نمایندگان در آستانه یک سالگی دولت روحانی ۴ کارت زرد را به ترتیب به وزرای اقتصاد، علوم ، ارشاد و آموزش و پرورش دادند.

طیب نیا، وزیری که بالاترین رای را از نمایندگان مجلس دریافت کرده بود و در این زمینه رکورد بی سابقه‌ای را به نام خود ثبت کرده بود، اولین وزیر دولت روحانی بود که نمایندگان از پاسخ‌های او قانع نشدند و وزیر اقتصاد را لایق دریافت کارت زرد دانستند.نمایندگان مجلس به ویژه قاسم جعفری، از اظهار نظر وزیر در مورد سخنان رئیس کل بانک مرکزی در مورد قیمت دلار قانع نشدند تا وزیر آرام اقتصاد با حالتی عصبانی بگوید، که از سمت خود استعفا خواهد داد.

فرجی دانا، وزیر علوم دولت روحانی پس از مدت کوتاهی که سکان هدایت وزارت علوم را به دست گرفت، مجبور شد تا راهی مجلس شود و به سوال نمایندگان مجلس پاسخ دهد. نمایندگان مجلس نهم سوال ملی ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس را از فرجی دانا در دستورکار خود قرار دادند. سوال نمایندگان مجلس از وزیر علوم درباره علت عدم پایبندی وزیر به تعهدات در انتصاب مدیران در این وزارتخانه مطرح شد و سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران به عنوان نماینده سوال‌کننده سخنانی را مطرح کرد و نمایندگان پس از شنیدن پاسخ وزیر علوم، با ۷۳ رای موافق، ۱۴۹ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه، از پاسخ‌های فرجی دانا قانع نشدند و دومین کارت زرد هم به دولت داده شد.

بعد از وزرای اقتصاد و علوم، علی جنتی هم راهی مجلس شد تا پاسخ گوی سوال حمید رسایی باشد. وزیر نزدیک به هاشمی رفسنجانی که از زمان به عهده گرفتن وزارت ارشاد، سعی کرده است تحولات گسترده‌ای را در این حوزه ایجاد کند، مورد مواخذه حمید رسایی قرار گرفت و این نماینده در سوال خود از جنتی پرسید:« دلیل تساهل و تسامحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری در پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیر ضروری در پیش گرفته، چیست؟»

طبق دفعات گذشته، بازهم نمایندگان از اظهارات وزیر دولت روحانی قانع نشدند و با ۱۰۵ رای موافق، ۹۷ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ رای سومین کارت زرد خود را تقدیم علی جنتی کردند.

فانی وزیر آموزش و پرورش دیگر وزیر روحانی بود راهی پارلمان شد تا پاسخگوی سوالات نمایندگان مجلس باشد. در این جلسه، دو سوال از وزیر آموزش و پرورش پرسیده شد که سوال نخست مربوط به سه نفر از نمایندگان(مهرداد بذرپاش، نادر قاضی‌پور و فاطمه رهبر) درباره علت به کارگیری افراد در سنین بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش بود و سوال بعدی مربوط به ۱۵ نفر از نمایندگان بود.این نمایندگان نیز از وزیر پرسیده بودند که علت سیاسی بودن انتصاب مدیران وزارت آموزش و پرورش بدون منطق کارشناسی و شایسته‌سالاری چیست؟

پس از ارائه اظهارات نماینده سوال کننده و پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش، بذرپاش از پاسخ‌های قانع نشد مجلس اقدام به رای‌گیری کرد که نمایندگان با ۷۱ رای موافق، ۱۱۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر کارت زرد خود را به وزیر آموزش و پرورش دادند و پاسخ‌های وی را قانع کننده نداستند.

دومین گام مخالفان اما با واکنش افکار عمومی روبرو شد و بسیاری از رسانه‌ها و مردم با نگاه منفی به این عملکرد مخالفان نگریستند. مدت زمان کوتاه وزارت این وزرا باعث شده بود که جامعه این سوال را از نمایندگان بپرسند که چرا در این مدت کوتاه نمایندگان را لایق کارت زرد دانسته‌اند و این در حالی است که همین نمایندگان در مجلس هشتم و نهم طی چهارسال تنها ۸ کارت زرد را به دولت محمود احمدی نژاد دادند.

همین نگاه باعث شد تا مخالفان، گام سوم خود را اجرا کنند. گامی که وزرا را به صحن علنی می‌کشاند اما دیگری خبری از کارت زرد نیست و نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وزیر قانع می‌شود. منتقدان دولت در مورد زنگنه« وزیر نفت»، ظریف« وزیر امور خارجه» و آخوندی« وزیر مسکن و شهرسازی» این استراتژی خود را پیاده کردند.

نحوه قانع شدن نمایندگان مجلس نیز در نوع خود جالب توجه است که لازم است، آنها را مرور کنیم.

رسایی که در صحن علنی مجلس از زنگنه سوال کرده بود، پس از سخنان وزیر نفت و در پاسخ به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:« با توحه به اینکه آقای زنگنه حرفهای خود را پس گرفته‌اند و ان را اصلاح کردند من قانع شدم. با توجه به اینکه معلوم شد این حرف‌ها دروغ بوده من قانع شدم.»

رسایی در این جلسه از وزیر نفت در مورد گریه روحانی در هیئت دولت پرسید و گفت:«زنگنه در یک جلسه عمومی که صوت و فیلم آن موجود است بعد از صحبت در مورد صنعت نفت که اطلاعاتش در این مورد بوده است و من آن را پیگیری کرده ام می گوید آقای روحانی بعد از شنیدن اینکه یکی از وزرای سابق پیش یکی از شیخ های اماراتی را تا پولمان را بگیرد متاثر شده است.»

مسئله هولوکاست و سخنان ظریف در این مورد، مسئله‌ای بود که ظریف را به مجلس کشاند تا پاسخ گوی سوال کریمی قدوسی باشد. طبق استراتژی مخالفان، کریمی قدوسی نیز قانع شد. قانع شدن او هم ادبیاتی ویژه داشت. او در پاسخ به رئیس مجلس در مورد قانع شدن و یا نشدن پس از پاسخ‌های ظریف گفت:« با فرض اینکه آقای ظریف در مذاکراتشان در ژنو موضوع نابودی رژیم صهیونیستی را تاکید خواهند کرد و افسانه هولوکاست را مطرح خواهند نمود و با توجه به اینکه در آستانه سفر به ژنو برای انجام مذاکرات هسته‌ای است، اعلام می‌کنم که از پاسخ وزیر قانع شده‌ام»

نمایندگان سوال کننده از آخوندی در مورد مسکن مهر نیز از پاسخ‌های وزیر قانع شدند، تا مشخص شود، گام سوم مخالفان دولت یک استراتژی زیرکانه سیاسی است. آنها دیگر متهم به کارشکنی نمی‌شوند.

حالا پایداری‌ها وارد گام چهارم خود برای مقابله با دولت روحانی شدند. گامی که دیروز با نطق تند، کریمی قدوسی آغاز شد. مخالفان دولت تصمیم گرفتند، که به دولت خط بدهند و به روحانی بگویند که چه بکند و چه نکند. توصیه‌های دستوری، رمز آغاز این عملیات برای مقابله با دولت است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت:« آقای روحانی اعتدال آن نیست که نویسنده بیانیه مجمع روحانیون در فتنه سال ۸۸ که محتوای آن بیانیه بدتر و زشت‌تر از مواضع مستکبران و زورگویان عالم بود را به عنوان یکی از معاونین خود معرفی کنید و عناصر فتنه سال ۸۸ را به مناسب حکومتی بگمارید. دستیار ویژه‌ات آقای یونسی را عزل کن. کسی که به خاطر مواضع‌اش مورد تمجید رسانه‌های رژیم صهیونیستی واقع شده است و تلاش می‌کند نمادهای اشرافی و سلطنت را احیا کند و بین اقوام با کرامت ایران ایجاد تفرقه کند و جایگاه روحانیت را زیر سوال ببرد.

این بازی سیاسی هم زمان نیز در قم توسط آیت‌الله مصباح یزدی در حال اجراست و می‌شود گفت که تئورسین این استراتژی، روحانی ساکن قم، یعنی آیت‌الله مصباح یزدی است. رئیس موسسه امام خمینی نیز از جمله افرادی بود که بارها در سخنان خود به رئیس جمهور توصیه کرده بود که چه بکند و چه نکند. بدین تریب با توجه به این استراتژی باید شاهد نطق‌های آتشین و دستوری مخالفان دولت به ویژه اعضای جبهه پایداری در مجلس هستیم.

قطعا این آخرین گام مخالفان دولت نیست و قطعا تا فرا رسیدن زمان انتخابات مجلس دهم، روحانی جدال‌های سختی با مخالفان خود دارد../نامه نیوز

Share