اصلاح طلبان هم به صحنه می آیند!

رقابت بر سر کرسی های هئیت رئیسه مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خردادماه امسال بهارستان قرار نیست باردیگر شاهد رقابت ادیب و فیلسوف بهارستان با یکدیگر بر سرکرسی ریاست باشد. گویی رقابت اینبار به ۱۲ کرسی دیگر هیئت رییسه مجلس رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خردادماه امسال بهارستان قرار نیست باردیگر شاهد رقابت ادیب و فیلسوف بهارستان با یکدیگر بر سرکرسی ریاست باشد. گویی رقابت اینبار به ۱۲ کرسی دیگر هیئت رییسه مجلس رسیده است.

korsi-majles صحن بهارستان کمتر از یک هفته دیگر شاهد سومین دور از انتخابات هیئت رییسه مجلس نهم است. انتخاباتی که گویا قرار است علی اقای لاریجانی را برای هفتمین سال متوالی بر کرسی ریاست قوه مقننه بنشاند و خبری از رقبای جدی و البته رقیب قدیمی وی غلامعلی حدادعادل نیست.

حدادعادل که سال گذشته نیز با اطمینان از شکست مقابل لاریجانی، برای چندمین بار آرزوی خوش بازگشت به صندلی ریاست بهارستان را به فراموشی سپرد، امسال نیز جوش خروشی برای انتخابات از خود نشان نمی دهد. چه آنکه به نظر می رسد او نیز به مانند دیگر تحلیل گران خود را بازنده میدان رقابت با رییس فیسلوف مجلس می داند. احتمال حضور حدادعادل در انتخابات هیئت رییسه مجلس آنجا کمرنگ تر می شود که وی چندی پیش با تردید از حضورش در انتخابات سخن گفت و اذعان کرد برای حضور در انتخابات ریاست مجلس با آقای باهنر مشورت خواهد کرد. او چند روز بعد این سخن خود را اصلاح کرد و گفت «تاکنون برنامه ریزی برای ریاست مجلس شورای اسلامی انجام ندادم و مشورت من با آقای باهنر برای هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان بود.»
اعضای فراکسیون اقلیت اصولگرایان مجلس نیز که خود را تحت لوای حداد مجلس قرار داده اند نیز همچون اعضای فراکسیون رهروان مجلس شانس علی لاریجانی برای ریاست را بیشتر از رییس خود می‌دانند و برخلاف سال گذشته تحرکات انتخاباتی شان به نفع حداد را کنار گذاشته اند.

رقابت به ۱۲ کرسی هیئت رییسه رسید
اما در خلاء رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس، رقابت و وزن‌کشی سیاسی به ۱۲ صندلی دیگر هیئت رییسه مجلس رسیده است. صندلی‌هایی که تاکنون اکثریت آن به فراکسیون رهروان، فراکسیون تحت حمایت علی لاریجانی رسیده است و فراکسیون زیر نظر حدادعادل چیزی بیشتر از دو صندلی را در اختیار نداشته است.

اسماعیل جلیلی، عضو فراکسیون رهروان ولایت، در تحلیل انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی گفته است که فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در موضوع ریاست مجلس در دوره سوم هیات رییسه مجلس نهم، کاندیدای واحدش لاریجانی است و روی آن اصرار خواهد کرد. البته در موضوع نواب رییس نیز تا اینجا هیچ کس به جز نواب فعلی اعلام آمادگی نکرده اند اما در ترکیب دبیران هیات رییسه مجلس تغییری ایجاد خواهد شد.

همزمان صفر نعیمی رز سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت نیز درخصوص برنامه ریزی فراکسیون رهروان برای تسلط کامل بر صندلی های هیئت رییسه مجلس عنوان کرد«از آنجا که این فراکسیون حایز اکثریت مجلس است و نزدیک به ۲۰۰ نماینده در آن عضویت دارند، باید تمام ترکیب هیات رییسه در اختیار اعضای این فراکسیون باشد و لذا در انتخابات سال سوم باید هر ۱۲ عضو هیات رییسه رهروانی باشند.»
وی از فراکسیون اصولگرایان که تحت ریاست غلامعلی حدادعادل است به عنوان «اصولگرایان اقلیت» و به عنوان یک «طیف» یاد کرده و می گوید «حضور دو نماینده از این طیف در ترکیب هیات رییسه فعلی مجلس، کوتاهی رهروانی ها را در تصاحب کل هیات رییسه نشان می دهد و از این رو در انتخابات آتی باید به نحوی عمل کنیم که این کوتاهی برطرف شود.»

به گفته او «تمامی اعضای فراکسیون رهروان ولایت از نیروهای کارآمد، مطلع و توانمند مجلس هستند و به همین خاطر باید در مناصب مهم و اصلی مجلس قرار گیرند. اصولگرایان اقلیت نیز توان خود را به کار خواهند گرفت تا در انتخابات آتی مجلس حضوری پررنگ داشته باشند.»

در سویی دیگر فراکسیون اصولگرایان هم گرچه از نشاندن کاندیدای خود بر صندلی ریاست بهارستان ناامید شده است، اما به نظر می‌رسد که قصد دارند در دوره جدید، سهم بیشتری از جایگاه هیئت رییسه مجلس به خود اختصاص دهند تا صدای انتقادی و اعتراضی آنان در نقد دولت یازدهم نیز بلندتر از گذشته باشد.

در همین راستا و با نزدیک شدن زمان انتخاب هیئت رئیسه مجلس، جبهه پایداری که این روزها تکاپوی زائدالوصفی را در نقد و هجمه علیه دولت در دستور کار خود قرار داده است، بر فعالیت خود در مجلس شورای اسلامی برای تصاحب کرسی ریاست و سایر کرسی‌های مربوط به هیأت رئیسه افزوده است. تلاش جبهه پایداری بر اینست که اگر نتوانست مانع ادامه ریاست علی لاریجانی بر مجلس شود در رسیدن به دیگر کرسی های هیئت رییسه ناکام نمانند و نفوذی های خود را به هیئت رییسه مجلس بفرستند تا از جایگاه هیئت رییسه مجلس نیز دولت و منتقدان شان در بهارستان را تحت فشار قرار دهند.

اصلاح طلبان هم به صحنه می آیند!
اما انتخابات سال سوم هیئت رییسه مجلس فارغ از رقابت بین اکثریتی‌ها و اقلیتی‌های اصولگرای مجلس، تحت الشعاع روی کار آمدن دولت جدید هم قرار گرفته و مدعیانی جدید را به خود می‌بیند. مدعیانی که خود را نماینده اعتدالیون و اصلاح طلبان و البته حامیان دولت می‌دانند و معتقدند با روی کار آمدن دولت جدید، لزوم حضور نمایندگانی همراه و نزدیک به دولت در هیئت رییسه مجلس احساس می شود.

گرچه اعضای فراکسیون رهروان ولایت با مدیریت و نفوذ زیاد لاریجانی از منتقد دولت دهم به حامیان دولت یازدهم تغییر مشی داده‌اند اما اعضای این فراکسیون هم در مواردی نشان دادند که حامیان پروپاقرص دولت روحانی نیستند. از همین رو به نظر می رسد حامیان دولت در بهارستان که عمدتا طیف اصلاح طلبان و برخی معتدلین اصولگرا را شامل می شود در اندیشه نفوذ به ساختار هیئت رییسه مجلس هستند.

روز گذشته بود که مسعود پزشکیان از احتمال کاندیداتوری خود و غلامرضا تاجگردون در انتخابات هیئت رییسه مجلس خبر داد و آن را تلاشی در راستای نفش آفرینی حامیان دولت در هیئت رییسه مجلس دانست« حضور یک فرد یا چهره نزدیک به دولت در هیات رئیسه مجلس به موضع‌گیری نمایندگان بستگی دارد اما منطقی این است که از هر سلیقه‌ای در هیات رئیسه مجلس یک نفر حضور داشته باشد چون یک تعداد اکثریت هستند نمی‌شود تمام جایگاه هیات رئیسه به آنها تعلق داشته باشد.»

گویی حال که علی آقای لاریجانی مجلس تشویش کمتری از حفظ جایگاه ریاستش دارد، انتخابات امسال بهارستان با رقابت بر سر ۱۲ صندلی دیگر جایگاه هیئت رییسه قرار است داغ و پرهجیان شود. رهروانی های مجلس دو کرسی از دست رفته را می خواهند، اصولگرایان در اقلیت می خواهند بیش از ۲ صندلی داشته باشند و حامیان اعتدال گرا و اصلاح طلب دولت هم خیز خود برای نفوذ در هیئت رییسه را برداشته اند./نامه نیوز

Share