مدیرکل ارشاد در نشست صمیمی با انجمن مفاخر گیلان

در دوره مدیریتی بنده،«من» ما گفته می‌شود و با من‌ها کاری ندارم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فاضلی با بیان اینکه به دنبال خدمت در عرصه فرهنگ جامعه هستم، تصریح کرد: در دوره مدیریتی بنده، «من» ما گفته می‌شود و با من‌ها کاری ندارم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی عصر شنبه ۲۴ خرداد در نشست صمیمی با انجمن مفاخر گیلان با تبریک میلاد امام زمان (عج) و گرامیداشت یاد و خاطره استاد مصطفی فرض‌پور ماچیانی اظهار کرد: روش تدریس استاد فرض‌پور ماچیانی در علاقه‌مندی بیشتر دانشجویان نسبت به فرهنگ تاثیرگذار بود.

179428_origوی ادامه داد: ممکن است علم ما به دلیل اینکه در رودخانه دانش افتادیم بیشتر از گذشتگان باشد همان گونه که علم آیندگان بیشتر از ما می‌شود اما اگر علم و دانش درونی باشد، تبدیل به منش می‌شود.

این مسئول، ماندگاری منش در جامعه را دغدغه فرهیختگان عنوان کرد.

فاضلی در ادامه به وضعیت تالار مرکزی رشت اشاره کرد و افزود: تالار مذکور از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه ۱۵ درصد باقی‌مانده تالار مرکزی رشت تکمیل می‌شود، خاطرنشان کرد: تالار مرکزی رشت دارای سالن‌های متعدد است.

وی بر توجه فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمام مجموعه‌های فرهنگی و هنری تاکید کرد و گفت: حرکت فرهنگی باید در تمام رشته‌ها ایجاد شود.

فاضلی با نگاه مقایسه‌ای به وضعیت دانشگاه و فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: تفاوت‌ها بین دانشگاه و فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان قبول این تصدی را با بررسی کامل عنوان کرد و یادآور شد: حوزه فرهنگ تنها عرصه خدمت است.

وی خواستار همراهی تمام فرهیختگان در عرصه فرهنگ گیلان شد و بیان کرد: فرهنگ آنی ایجاد نشده و نباید انتظار داشته باشیم تمام مشکلات آنی از بین برود.

فاضلی با تاکید براینکه فرهیختگان باید در پیرایش نهال فرهنگ گیلان تلاش و دقت لازم را داشته باشند، اظهار کرد: مدیریت طولی برای بنده مهم نیست بلکه غرض نقشی است که در عرصه فرهنگ ایفا می‌کنم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مراکز فرهنگی استان را نیازمند همگرایی و اتحاد خواند و بیان کرد: یکی از وظایف دانشگاه گیلان‌شناسی در زمینه مذکور است و این دانشگاه در زمینه فرهنگ گیلان فعال می‌شود.

وی با بیان اینکه به دنبال خدمت در عرصه فرهنگ جامعه هستم، تصریح کرد: در دوره مدیریتی بنده، «من» ما گفته می‌شود و با من‌ها کاری ندارم.

شاعر گیلانی نیز در نشست مذکور به رشد شعر گیلکی اشاره کرد و گفت: با توجه به بالندگی شعر گیلکی در جامعه اما این شعر در جشنواره شعر فجر حضور نداشت.

علیرضا پنجه‌ای با بیان اینکه افراد بزرگی را به لحاظ شعر گیلکی و مدرن داریم، افزود: استان‌ها نسبت به شعر گیلکی اشتیاق دارند و این موضوع نیازمند حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است.

وی با اشاره به تحمیل هزینه‌های فرهنگی دشمن به جامعه بیان کرد: نویسنده‌ای که قلمش ارزشمند باشد باید نیاز جامعه را پاسخ دهد.

پنجه‌ای خواستار باز شدن فضای دانشگاهی در فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان شد و تصریح کرد: جوانان در سال فرهنگ باید دل‌گرم‌تر شوند.

کارگردان و فیلم‌ساز گیلانی نیز در نشست صمیمی انجمن مفاخر گیلان با تاکید بر حفظ شأن مفاخر در جامعه اظهار کرد: دشمن بیشترین سرمایه‌گذاری علیه نظام اسلامی را در عرصه فرهنگی انجام داده است.

فرهاد مهران‌فر خواستار سرمایه‌گذاری مناسب در عرصه فرهنگی شد و افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال مدیریت فکری جامعه هستند.

وی خواستار تکمیل دانشنامه گیلان‌شناسی شد و بیان کرد: تکمیل دانشنامه گیلان‌شناسی نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی است و اگر این اتفاق بیفتد دیگر ترسی از دیگر فرهنگ‌ها نداریم.

مهران‌فر دانشنامه گیلان‌شناسی را مرجعی برای نسل‌های آینده دانست و تصریح کرد: فروریختگی فیزیکی فرهنگی و تاریخی باید ساماندهی شود.

پژوهشگر تاریخ معاصر گیلان نیز در نشست مذکور با بیان اینکه حوزه فرهنگ سخت‌ترین موضوع در استان است، یادآور شد: گیلان آمیزه‌ای از فرهنگ اقوام است.

افشین پرتو به وجود اقوام گیلک، گالش، تالش، کرد و … در گیلان اشاره کرد و افزود: آمیزه مردمی به وجود آمده، بسیار ارزشمند است.

مدیر مسئول ماهنامه گیله‌وا نیز در نشست صمیمی انجمن مفاخر گیلان فرهنگ را همتراز با دانشگاه دانست و گفت: حوزه فرهنگ نیاز به باز کردن پنجره‌هایی برای اعتلای جامعه دارد.

محمدتقی پوراحمد جکتاجی خواستار بازسازی ساختمان آوانسیان در رشت شد و خاطرنشان کرد: ساختمان مذکور به دلیل بارش برف سال ۸۳ آسیب دیده و اگر بازسازی شود برای بهره‌گیری هنری بسیار موثر است.

وی ساختمان آوانسیان را بهترین مکان برای ایجاد «خانه نقاش» خواند و بیان کرد: ساختمان مذکور پس از احیا با مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار نقاشان گیلانی گذاشته شود.

سید غلامرضا میرمعنوی در این نشست صمیمی اظهار کرد: فرهنگ و هنر نیازمند ساماندهی است.

وی، سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را براساس تشکیل انجمن‌های فرهنگی و هنری عنوان کرد و افزود: وجود کارشناسان در حوزه‌های مختلف در فرهنگ و ارشاد اسلامی حائز اهمیت است.

میرمعنوی با اشاره به سابقه ۱۱۰ ساله هنری گیلان در حوزه نمایش، تصریح کرد: هنوز نتوانستیم جایگاه تئاتر گیلان را به ایران و جهان نشان دهیم.

وی، خواستار راه‌اندازی تماشاخانه دائمی در گیلان شد و بیان کرد: هنوز اجرای نمایش فرهیخته در استان نداریم و اجراها ضعیف است.

محقق تئاتر بر راه‌اندازی پژوهشکده تئاتر با حضور فرهیختگان در گیلان تاکید کرد و گفت: برنامه‌های تئاتر در استان باید کاربردی شود.

میرمعنوی با بیان اینکه اجرای نمایش در گیلان باید به صورت سالانه باشد، خاطرنشان کرد: گیلان ۲۲ گروه نمایشی ثبت‌شده کشوری دارد و ۱۲ گروه «الف» و «ب» در رشت مستقر هستند.

وی برگزاری جشنواره تئاتر کشورهای آسیای میانه را از قابلیت‌های گیلان دانست و اظهار کرد: می‌توانیم با کشورهای حاشیه دریای خزر مراوده نمایشی داشته باشیم.

شاعر و مداح گیلانی نیز در جلسه مذکور گفت: در مدت ۶۰ سال گذشته سه هزار واژه وارد گویش گیلکی شده است.

محمد رحیمی از جمع‌آوری بیش از ۱۰ هزار بیت شعر گیلکی خبر داد و بیان کرد: فرهنگ گیلان بسیار ارزشمند است و فرهیختگان باید طلایه‌دار این فرهنگ در استان باشند.

بازیگر تئاتر و سیما نیز در نشست صمیمی انجمن مفاخر گیلان اظهار کرد: گیلان «مام» وطن است.

انوش نصر تئاتر را هنری پر هزینه عنوان کرد و افزود: تئاتر در تمام جهان نماد فرهنگ است.

وی با بیان اینکه تئاتر دیالوگ دارد، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم فرهنگ را مشعشع کنیم باید به تئاتر توجه شود.

شاعر گیلانی نیز در نشست مذکور شعر گیلکی را دارای حرف‌های بسیار دانست و بیان کرد: شعر گیلکی به دلیل اینکه به‌خوبی برای افراد تبیین نشده، ارزشمند جلوه نکرده است.

محسن آریاپاد، اندیشمندان و فرهیختگان را ارزشمند خواند و یادآور شد: فرهیختگان مانند سرباز در عرصه حضور دارند و از فرهنگ جامعه پاسداری می‌کنند.

شاعر گیلانی نیز در نشست صمیمی انجمن مفاخر گیلان نیز از برگزاری همایش «گیلااو» در این استان خبر داد و اظهار کرد: همایش مذکور با همکاری شهرداری رشت برگزار می‌شود.

ابراهیم شکری بر استفاده از نخبگان فرهنگی گیلان تاکید کرد و افزود: فعالان عرصه فرهنگ جامعه نیازمند حمایت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه امکان برگزاری همایش گیلان‌شناسی به صورت ماهانه در استان وجود دارد، بیان کرد: گیلان استانی فرهنگی محسوب می‌شود.

شکری به تاسیس بنیاد فرزانگان امید در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: بنیاد مذکور زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کند.

شاعر گیلانی با اشاره به وجود ۱۴ آسایشگاه سالمندان در گیلان، تصریح کرد: تعداد یک‌هزار سالمند در آسایشگاه‌های مذکور هستند.

وی پر کردن اوقات فراغت را از نیازهای بازنشستگان و سالمندان دانست و تصریح کرد: ۱۰.۱ درصد از جمعیت گیلان بازنشسته هستند

Share