قضاوت با مخاطبان

براستی پربیننده ترین تارنمای خبری گیلان کدام سایت است؟+پی نوشت

حالا سوال اینجاست که چرا یک وب سایت خبری ، آن هم در حد محلی و محدود به انتشار نهایتا ۵ تا ۶ خبر نه چندان مهم از لحاظ عناصر خبری در روز و عموما خبرهایی که در سایر رسانه ها نیز کم و بیش به آن پرداخته اند و با عقبه غیر گیلانی خود می خواهد خود را پربیننده ترین پایگاه خبری- تحلیلی استان گیلان نشان دهد؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی رسانه های الکترونیکی جای روزنامه ها و مطبوعات کاغذی را گرفته اند و بیشتر مخاطبان رسانه های مکتوب امروزه با بازدید و مراجعه به پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی نیاز های خبری خود را تامین می کنند در این بین بعضی ها هم برای خود همچون نشریات زرد سابق بازار کاذبی را تهیه کردند و در آن به دنبال مقاصد و هدف های خاص خود می باشند اما نکته ای که سبب شد این وجیزه را بنویسیم این بود که چند روزی است یکی از پایگاههای خبری استان گیلان با تبلیغ و صدای زیاد در محافل رسمی و غیر رسمی عنوان می کنند که پربازدیدترین تارنمای خبری گیلان است و توانسته گوی سبقت را از دیگر رسانه های خبری استان برباید !! header1n2

حال این در حالی است که این عنوان نه به ادعای مسئولان پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بلکه به اذعان کارشناسان رسمی و حرفه ای این حوزه مدت هاست که بصورت انحصاری در دست پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا می باشد و می توان به جرات عنوان کرد که این پایگاه علی رغم اینکه در استان گیلان رتبه نخست بازدید را دار می باشد در شمال کشور نیز یکی از سه سایت برتر در خصوص بازدید مخاطبان می باشد اما چرا یک پایگاه خبری که روزانه بیشتر از شش خبر منتشر نمی کند به راحتی به شعور مخاطبان خود توهین می کند برای ما هم جای سوال است؟؟ اما برچسب «پربیننده ترین پایگاه خبری- تحلیلی استان گیلان » از آن دست عباراتی است که پیش از آن که بخواهد رفتار خود را توجیه کند ، مخاطب خود را ساده و زودباور می پندارد. یک عبارت تبلیغاتی ساده لوحانه که برای مخاطب حرفه ای هر رسانه ای مضحک به نظر می رسد. متاسفانه با رشد روز افزون سایت های خبری تک نفره که تمام عوامل اداره آن به یک نفر و منافع مالی آن شخص خاص محدود می شود ، اقدامات این چنینی جهت ترغیب مخاطبان هر روز گسترش پیدا می کند. این سایت های تک نفره، مانند هواپیما های تک موتوره هستند که برد و قدرت آن ها محدود اما سر و صدای شان اغلب برای مخاطبان حرفه ای اذیت کننده است.internetconnections
در تحلیل رسانه ها ، خصوصا رسانه های مجازی با دسته بندی های متعددی مواجه هستیم ، یکی از این دسته بندی ها ، تقسیم رسانه ها به دو گروه رسانه های مخاطب محور و رسانه های خبر محور است. رسانه های مخاطب محور با جمع آوری تعدای مخاطب یا شناخت سلیقه بخشی از جامعه اخبار خود را بر اساس خواست و نظر آن ها تولید می کنند در حالی که رسانه های خبر محور فارغ از سلیقه مخاطبان شان به تولید و انتشار اخبار می پردازند و برای آن ها توجه به اصالت خبر بسیار مهم تر است.
رسانه هایی این چنینی که اگر بشود با توجه به تحلیل محتوا نام آن ها را رسانه گذاشت ، نه در دسته اول می گنجند و نه در دسته دوم ، هر نوع خبری با هر مضمونی برخاسته از هر لابیگری سیاسی تنها بر پایه منافع مالی را منتشر می کنند و بعد با استفاده از ابزاری نظیر ارسال پیامک مخاطب می سازند و مخاطب خود را وادار می کنند که به اخبار آن ها مراجعه کند.
استفاده از تیترهای جنجالی برای مطالب ساده و به دور از جنجال از دیگر ویژگی های این نوع پایگاه ها است. البته وخامت اوضاع وقتی بیشتر می شود که این پایگاه ها که با اسامی بومی سعی در ابقای خود در اذهان عمومی دارند، با حامیان مالی و فکری و حتی گردانندگان غیر بومی اداره می شوند که ذره ای از افکار و اعتقادات مردم آن جامعه اطلاع ندارند. به سرعت تغییر موضوع می دهند و روشن است با هر نوع ثباتی از نظر سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی مبارزه می کنند چون ماهی سود خود را در آب گل آلود می بینند.

    برچسب « پربیننده ترین پایگاه خبری- تحلیلی استان گیلان » با مدیران و گردانندگان غیر گیلانی با کمترین سابقه فعالیت رسانه ای  بسیار عجیب به نظر می رسد و در تحلیل آن کافی است بگوییم همانطور که تیراژ یک روزنامه یا نشریه نشان دهنده ی محبوبیت و مقبولیت آن نیست و بیش تر منعکس کننده میزان توان و منابع مالی و حمایتی آن روزنامه یا نشریه است، آمار بازدید یک وب سایت ، وب لاگ یا هر رسانه ی مجازی دیگری از این دست با صرف نظر از تمام دخالت های انسانی در افزایش آمار ها ، نشان دهنده ی محبوبیت یا مقبولیت آن رسانه در جمع مخاطبان خود نیست . در مورد رسانه های مجازی ویژگی مهمی که نشان دهنده فراگیری آن ها است ، میزان ارجاع سایر نشریات یا میزان بازنشر مطالب مندرج در آن توسط سایر رسانه هاست که این ویژگی نیز به راحتی قابل اندازه گیری نیست.

امروزه پایگاه های متعددی وجود دارند که با اخذ مبالغی بسیار اندک – در مقایسه با هزینه راه اندازی یک وب سایت خبری- با روش هایی بسیار معمولی که حتی یک کاربر ساده نیز می تواند با کپی کردن چند خط کد در قالب سایت ، میزان آمار بازدید کننده ها را افزایش دهند. با توجه به تصویر ذیل نیز می توانید با مقایسه آمار آن با کمتر از ۴ ماه گذشته به نتایج جالبی در مورد این وب سایت برسید نمونه های وب سایت های عرضه کد های تقلب در آمار یا آمارساز را با جستجویی ساده می توانید پیدا کنید. ( برای نمونه می توانید این وب سایت را ببینید که به سادگی با ذکر چند مثال چگونگی دست کاری در آمار یک سایت را توضیح می دهد. ) همچنین می توانید ارائه خدمات افزایش بازدید را با روش های گوناگون در این وب سایت ببینید.
جالب این جاست که بدانید این سایت پر بیننده !!!! بر اساس آمار الکسا خود را لایق کسب چنین عنوانی دانسته است در حالی که این پرسش پیش می آید پایگاه خبری که در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۲ رتبه بندی االکسا آن در ایران ۵۱۷۳ بوده است چگونه و با کدام روش منطقی توانسته در کمتر از ۴ ماه به رتبه بندی ۱۴۶۲ برسد؟
با کسب اطلاعات مختصر در مورد آمار الکسا روشن است که تنها وب سایت هایی که نوار ابزار آن را نصب کرده باشند در این رده بندی گنجانده می شوند همچنین باتوجه به اینکه در ایران به دلیل کم اطلاعی بسیاری از حامیان مالی سایت ها از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وب سایت جهت درج اخبار خود استفاده می‌کنند، از چند سال گذشته روش‌هایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده است. روش پاپ آپ علاوه بر دستکاری کد های قالب وب سایت یکی دیگر از راه های افزایش کاذب آمار بازدیدکنندگان یک سایت است.
همچنین برای گوگل یا الکسا یا سایر سیستم های آمارگیری رتبه بندی هیچ تفاوتی ندارد چه از صفحات اصلی(صفحات پر حجم وپر مطلب) بازدید شود یا از صفحاتی مانند ارتباط با ما سایت (صفحات بسیار کم حجم) بازدید صورت گیرد. در هر صورت بازدید از سایت محاسبه می شود و رتبه در سیستم های رتبه بندی بالا می رود. بهترین راهنمایی جهت خرید افزایش رتبه بندی الکسا را می توانید از این جا ببینید.
حالا سوال اینجاست که چرا یک وب سایت خبری ، آن هم در حد محلی و محدود به انتشار نهایتا ۵ تا ۶ خبر نه چندان مهم از لحاظ عناصر خبری در روز و عموما خبرهایی که در سایر رسانه ها نیز کم و بیش به آن پرداخته اند و با عقبه غیر گیلانی خود می خواهد خود را پربیننده ترین پایگاه خبری- تحلیلی استان گیلان نشان دهد؟ در واقع دست های پشت پرده این رسانه به دنبال تامین کدام هدف غیر معقول خود در استان گیلان هستند که با آمار سازی های دم دستی و ساده از هر راهی برای موجه نشان دادن خود استفاده می کنند؟
این سوال به راحتی یک پاسخ ساده دارد و آن هم فریب عوامل پشت پرده و بالادستی این سایت ها توسط اداره کننده گانشان برای مفید و موثر نشان دادن اقدامات آن ها و همچنین جلب حامیان مالی جدید برای ادامه فعالیتشان است. در واقع این نوع برچسب ها صرفا برای دلگرمی افرادی که منابع مالی و حمایتی این سایت های خبری را تامین می کنند است و برای مخاطبین این سایت ها چندان تاثیر تبلیغاتی نخواهد داشت ، زیرا مهم ترین ویژگی های یک وب سایت خبری به غیر از جنبه های فنی و ظاهری آن ، میزان صحت یک خبر یا فراگیری آن سایت در پوشش اخبار حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی ، هنری و ورزشی است.
در نهایت پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این آمادگی را دارد که در صورتی که این سایت مدعی و پر بیننده !!جرات داشته باشد تا  آمار آنلاین و روزانه بازدیدکنندگان خود را برای همه ی مخاطبان  منتشر کند، دیارمیرزا هم آمار بازدیدکنندگان خود را بصورت آنلاین برای مخاطبان فرهیخته اش منتشر نماید .

اینم نمونه سایت ها و وبلاگ هایی که به شما کمک می کند ، آمار وب سایت خود را به صورت غیر واقعی افزایش دهید:

http://alexa-rank.blogfa.com
http://www.plas2.tk
http://www.fdls.ir
http://box.takbox.ir/go-799.html
http://increaserankcode.blogfa.com

پی نوشت :

بعد از درج مطلب  “براستی پربیننده ترین تارنمای خبری گیلان کدام سایت است؟” در پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سایت مذکور به شدت دست پاچه شده و سعی برپاک کردن لکه ی ننگ خود شد و وقتی دید که دستش برای همگان روشن  شده  با اشاره به  نسبت نسبی مدیرمسئول پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نماینده محترم شهرستان رشت سعی بر مخفی نمودن اصل موضوع شد و به قول معرف از تاکتیک حمله به حریف استفاده کرد

ای کاش این دوستان بجای اینکه همگی بسیج بشوند تا جواب ما را بدهند یک خبر تولید می کردند !!!

البته دیارمیرزا به اندازه کافی سند دارد که نشان دهد و اثبات کند که این دوستان که دم از استقلال می زنند در کدام زمین توپ میزنند و دنبال چه اهدافی هستند و با تماس های بعضی ها  چه ها که نمی کنند  که البته  در صورت لزوم به آنها اشاره خواهد کرد

اما اینکه مدیران این مجموعه بومی یا غیر بومی هستند بر همگان روشن است ونیاز به توضیح مجدد ندارد اما اینکه ۳۰ خبرنگار دارند جای خوشحالی است اما به قول معروف ما نمی دانیم باید قسم حضرت عباس را باورکنیم یا دم خروس را !!!!

به دوستان مازندرانی مان  پیشنهاد می کنیم با توجه به اینکه ۳۰ خبر نگار بومی آنهم از نوع اصیلش در این مجموعه فعالیت می کنند دوستان تقاضای یک خبرگزاری را بدهند حتما همچون این پایگاه خبری   پربازدید خواهند بود!!!

اما حرف آخر

برای تک تک بندها جواب خاص و مستدل وجود دارد. اما قصد نداریم وقت مخاطبانمان را برای این مسایلی که بعضی ها برایش لحظه شماری می کنند بگیریم و در زمین حریف توپ بزنیم و قطعا منبعد جوابتان را نخواهیم داد البته  جواب های شما نزد ما محفوظ می ماند تا ……

العاقل یکفی به الاشاره

البته پیشنهاد دیارمیرزا سرجایش هست  به دنبال راه چاره باشید …

Share