رييس جمهور در نشست با مسئولان و مديران ارشد مناطق آزاد

نقش مهم منطقه آزادانزلی در گسترش روابط با کشورهای حاشیه خزر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهور در نشست با مسئولان و مدیران ارشد مناطق آزاد کشور با بیان اینکه هر کدام از مناطق آزاد سهمی مجزا در توسعه و رونق اقتصادی کشور دارند اضافه نمود: منطقه آزاد انزلی نقش و جایگاه مهمی در توسعه روابط ایران با کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر به ویژه کشور روسیه ایفا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، دکتر حسن روحانی رییس جمهور در نشست با مسئولان و مدیران ارشد مناطق آزاد کشور که در منطقه آزاد کیش برگزار شد با بیان اینکه هر کدام از مناطق آزاد سهمی مجزا در توسعه و رونق اقتصادی کشور دارند اضافه نمود: منطقه آزاد انزلی نقش و جایگاه مهمی در توسعه روابط ایران با کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر به ویژه کشور روسیه ایفا می کند.

rohaniوی بابیان اینکه روابط ایران و روسیه هیچ گاه به این اندازه نزدیک و دوستانه نبوده اظهار داشت: باعنایت به ظرفیتهای متعدد، منطقه آزاد انزلی می تواند زمینه توسعه روابط با این کشورها درهمه عرصه ها را فرآهم نماید.

رئیس جمهور مناطق آزاد کشور را پایلوت دست یابی به اهداف مندرج در سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ ارزیابی و دارای نقش بسیار مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و افزود: برقراری دیپلماسی سازنده و دوستانه با سایر نقاط دنیا یکی از وظایف اصلی مناطق آزاد کشور است.

دکتر حسن روحانی در این نشست در خصوص توسعه فرهنگی در کشور گفت: توسعه فرهنگی یعنی ترویج وجدان کاری، مبارزه با فساد، برقراری امنیت روانی، اجتماعی و خانوادگی و تعالی معنوی و اخلاقی.

 ** لایروبی اروند رود

رییس جمهور در این نشست به الحاق کامل آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند اشاره کرد و آن را دستاورد بزرگی برای این منطقه عنوان کرد و افزود: لایروبی اروند یکی دیگر از برنامه های جدی دولت در این منطقه است که با رایزنی هایی که انجام شده تنها قدم یک کوچک و نهایی باید از سوی کشور عراق برداشته شود تا مشکلات این منطقه در این حوزه برطرف شود.

 ** کیش مرکز گردشگری حلال در کشور

دکتر روحانی در این نشست در خصوص ظرفیت های گردشگری در کیش گفت: با وجود امکانات و استعدادهای خوبی که در این جزیره وجود دارد کیش می تواند به یک مرکز گردشگری عمومی و در عین حال تخصصی در منطقه تبدیل شود.

رییس جمهوری تاکید کرد: گردشگری دیگر یک امر تشریفاتی محسوب نمی شود بلکه توسعه و رونق کشور تا حد زیادی در گرو گردشگری است.

وی ادامه داد: وظیفه مناطق آزاد این است که گردشگری حلال را به عنوان یک برند اسلامی ـ ایرانی تقویت کنند چرا که صنعت گردشگری به تقویت روابط و مناسبات بین المللی و فرهنگی کشور هم کمک می کند به خصوص برای نسل های جوان تر، بچه هایی که باید ایران را ببینند و بشناسند.

رییس جمهور هم چنین خواستار رواج بازار صنایع دستی هنری، بومی و ایرانی در مناطق آزاد به خصوص در چهار منطقه آزاد قشم، کیش، چابهار و اروند شد.

دکتر روحانی ادامه داد: در سفر رییس جمهور ترکیه به ایران هم در مورد توسعه قلمروی توریستی دو کشور به خاک یکدیگر توافق شد به این معنی که ترکیه و ایران شرایط بازدید گردشگران هر دو کشور را برای یکدیگر فراهم کنند هم چنین ترکیه خواهد کوشید تا گردشگران اروپایی نیز برای مسافرت ایران را انتخاب نمایند.

 ** توسعه چابهار، مکران و جاسک در آینده نزدیک

دکتر روحانی در ادامه بر اهمیت منطقه آزاد چابهار به عنوان مهم ترین بندر تجاری ایران در آینده نزدیک تاکید کرد و گفت: با تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد توسعه چابهار سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی افزود: در سفر بیشکک و کابل با روسای جمهور کشورهای همسایه در خصوص توسعه راه آهن چین ـ آسیای میانه ـ افغانستان ـ چابهار توافق شد. رییس جمهور هم چنین از امضاء قرارداد جامع راهبردی، اقتصادی و امنیتی میان ایران و افغانستان خبر داد.

وی ادامه داد: توسعه مناسبات اقتصادی با پاکستان نیز در دستور کار دولت یازدهم قرار دارد.

منطقه جاسک و ساحل مکران نیز دو منطقه ای بودند که رییس جمهور به آنها اشاره کرد که در آینده نزدیک با انتقال خط لوله گاز به عمان که از جاسک می گذرد پیشرفت و توسعه در انتظار این مناطق خواهد بود.

دکتر روحانی در این خصوص گفت: ایجاد صنایع پتروشیمی و صنایع وابسته نیز از دیگر اهداف دولت در منطقه جاسک است به طوری که به زودی جاسک در کنار جزیره خارک به یکی مهم ترین پایانه های صادرات نفتی ایران تبدیل می شود.

رییس جمهور ادامه داد: ایجاد فرودگاه و اسکله نیز از دیگر برنامه های دولت در جاسک خواهد بود.

 ** راه آهن ایران ـ آذربایجان تا اروپا

رییس جمهور در این نشست قول داد در سفر آتی رییس جمهور آذربایجان که چند روز آینده در تهران اتفاق خواهد افتاد بحث اتصال مجدد راه آهن جلفا به آذربایجان و از طریق آن به ارمنستان و اروپا در دستور کار قرار گیرد تا زمینه های تجاری و بازرگانی دو منطقه آزاد ارس و ماکو از این طریق فراهم شود.

 ** آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها

رییس جمهور هم چنین با اشاره به آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها که از اردیبهشت ماه ۹۳ آغاز می شود گفت: در این مرحله، حوزه های سلامت و ایجاد امنیت غذایی برای اقشار تنگدست در اولویت قرار دارد.

دکتر روحانی توجه ویژه به سه حوزه تولید، حمل و نقل و محیط زیست را نیز از دیگر مواردی عنوان کرد که در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در برنامه های دولت یازدهم قرار گرفته است.

رییس جمهور ادامه داد: در سال ۹۲ تورم نقطه ای پیش بینی شده از ۴۵ درصد به ۳۲ درصد رسید که بنا بر پیش بینی ها که قرار بود این درصد به عدد ۳۵ برسد در سال گذشته به ۳۲ درصد رسید که ۳ درصد هم از برنامه پیش رفته ایم و امیدواریم در سال ۹۳ نرخ تورم به زیر ۲۵ درصد برسد.

در این نشست که مهندس ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور دکتر روحانی رییس جمهوری را همراهی می کردند دکتر حسن روحانی از مردم خواست به دولت در ایجاد هم افزایی برای رسیدن به توسعه اقتصادی کمک کنند.

وی تأکید کرد: دولت تا زمانی که احساس نیاز نکند وارد فضای رقابت در بخش خصوصی نخواهد شد و عرصه را برای تلاشگران این بخش تنگ نخواهد کرد. در واقع هدف دولت این است که عمدتا به مباحث راهبردی سیاسی، فرهنگی و امنیتی بپردازد.

رییس جمهور با اشاره به حوزه امنیت در کشور گفت: امنیت تنها در حوزه نظامی اهمیت ندارد بلکه ایجاد محیطی امن از نظر روانی، حفظ و احترام به آبروی مردم، رعایت اخلاق و فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در چارچوب قانون را می توان در این حوزه تعریف کرد.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: امنیت آن چیزی است که وقتی شهروندان صبح را آغاز می کنند بدانند که تا پایان روز از امنیت اجتماعی برخوردار هستند و حیثیت و شغل افراد در معرض تهدید قرار نمی گیرد و دلهره و اضطراب در وجودشان ریشه ندواند.

دکتر روحانی گفت: دلهره و اضطراب امید به آینده را از بین می برد و نداشتن امید به آینده مانع از سرمایه گذاری می شود. در واقع نیمی از رونق اقتصادی مدیون سرمایه گذاری است و این سرمایه گذاری در محیط پر از اضطراب و تشویش هیچ گاه رونق نخواهد گرفت.

رییس جمهور هم چنین از ورود سرمایه خارجی به کشور دفاع کرد و اظهار داشت سرمایه خارجی فقط پول و ماشین آلات به همراه خود نمی آورد بلکه فناوری و مهارت را به همراه دارد که این موضوع باعث تحول و ایجاد توسعه می شود.

دکتر روحانی به وظایف کشور در قبال سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: وظیفه دولت برقراری آرامش بین ایران و سایر کشورها است حتی با کشورهایی که با ایران مشکل دارند. اگر دشمنی ظرفیت و عقلانیت خود را از دست داد و در خیالش به فکر حمله و تعرض به ایران افتاد ما نیز از خود دفاع خواهیم کرد ولی معتقدیم زندگی جنگ نیست زندگی صلح است.

روحانی تصریح کرد: سیاست خارجی یعنی امنیت، صلح و آرامش با همسایگان و تلاش دولت یازدهم این است که مسیر روابط خارجی باید در جهت منافع ملی باشد و هرگونه شعار و حرفی خارج از این چارچوب باشد نه به نفع منافع کشور و نه به نفع امنیت داخلی و منطقه ای است.

رییس جمهور افزود: ایران در یک رقابت منطقه ای قرار گرفته و در این رقابت که بر اساس توسعه بنیان نهاده شده همه در حال تلاش و دویدن هستند و ما نیز نه تنها باید موانع را از پیش رو برداریم بلکه باید خیلی شتابان حرکت کنیم.

روحانی ادامه داد: در واقع معنای مدیریت جهادی که مورد تاکید رهبر انقلاب است یعنی حرکت شتابان عقلانی به سمت توسعه و اگر حرکتی شتابان باشد ولی عقلانی نباشد نتیجه معکوس خواهد داد. مرحله دوم مدیریت جهادی یعنی حرکت عقلانی که در مسیر علمی قرار بگیرد.

رییس جمهور اظهار داشت: تجربه مدیریت در جمهوری اسلامی ایران ما را به این درک از مدیریت رسانده است که مدیریت توام با عقلانیت و تجربه به نتیجه می رسد.

وی بر ایجاد رقابت با کشورهای دنیا در مسیر سیاست خارجی در کشور تاکید کرد و گفت: رقابت سازنده با سایر ملل رقابتی با شتاب، جهاد گونه و توام با ایثار و از خود گذشتگی است.

رییس جمهور بیان داشت: سیاست خارجی آرام کننده دولت یازدهم، باعث امنیت پول و سرمایه در مناطق آزاد می شود و بدون این پیش شرط فضای ورود سرمایه گذاران بین المللی به مناطق آزاد فراهم نخواهد شد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز اقتصاد از سیاست خارجی، سیاست خارجی از سیاست داخلی و این دو از مقوله فرهنگ جدا نیستند. رسیدن به توسعه جامع و پایدار بر مبنای ایجاد تعاملات فرهنگی با دنیا است. توسعه فرهنگی فقط در عرصه داخلی تعریف نمی شود بلکه در عرصه بین المللی نیز معنا و مفهوم می یابد. مثلا طرح مبارزه فرهنگی با خشونت که توسط جمهوری اسلامی ایران در مجمع سازمان ملل مطرح و به اتفاق آرا تصویب شد در واقع ایران را به عنوان “پرچمدار مبارزه فرهنگی با خشونت” معرفی کرد.

دکتر روحانی هم چنین در این نشست به مذاکرات ایران و ۱+ ۵ اشاره کرد و گفت: با آرام سازی در مذاکرات ۱ + ۵ اتفاقات خوبی افتاد و توانستیم یک مرحله بسیار پیچیده و سخت را پشت سر بگذاریم اگرچه در ابتدای راه هستیم اما در همین مرحله اولیه در روابط اقتصادی، صنعتی، نفتی و بانکی کشور تاثیر مثبت گذاشته است.

وی ادامه داد: همه دنیا به حق هسته ای ایران اذعان کرده اند یعنی اینکه ایران بتواند غنی سازی در حد ۵ درصد را حفظ کند و این یعنی پذیرش حقوق علمی و کاربردی انرژی هسته ای ایران در دنیا. هم چنین ایران توانست نگرانی های جهانی را خاتمه داده و در عین حال حق هسته ای ایران محفوظ بماند.

روحانی تاکید کرد: اعتماد سازی در روابط بین الملل زمان می برد و در واقع یک فرآیند قدم به قدم است که ایران در برداشتن اولین قدم موفق عمل کرده است.

رییس جمهور کشورمان در بخش سیاست داخلی نیز گفت: ایجاد آشتی، صلح، برادری بین همه احزاب و گروه ها و از همه مهم تر آحاد مردم در اولویت برنامه های سیاست داخلی کشور است.

دولت یازدهم به عنوان یک دولت فراجناحی کار سخت تری از دولت های تک جناحی یا تک حزبی بر عهده دارد به این معنا که به هنگام بروز مشکلات معمولا دولت های فراجناحی هم باید پاسخگوی همه باشند و هم اینکه معمولا هیچ کس احساس تعهدی نسبت به دولت نمی کند که این کار دولت یازدهم را سخت می کند اما این دولت در برابر مطالبات به ناحق تسلیم شود و دولت یازدهم فقط در برابر مردم سر تعظیم فرو می آورد.

گفتنی است در این نشست که در جزیره کیش برگزار شد، مهندس ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور گزارشی از برنامه های مناطق آزاد کشور در سال گذشته و برنامه های این مناطق در سال جدید را به رییس جمهور ارائه داد.

Share