ابراهیم نکو نماینده رباط کریم

فراکسیون رهروان قصد دور زدن دولت را دارد/تشکیل فراکسیون اعتدال قطعی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پیام نو , سال جدید تا اینجا فراکسیون جدید برای مجلس همراه خود نیاورده است، فراکسیونی که می گفتند قرار است با ۱۰۰ عضو و در سال ۹۳ تشکیل شود. با این حال خیال مخالفان تشکیل این فراکسیون هم چندان راحت نیست چرا که ابراهیم نکو، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پیام نو , سال جدید تا اینجا فراکسیون جدید برای مجلس همراه خود نیاورده است، فراکسیونی که می گفتند قرار است با ۱۰۰ عضو و در سال ۹۳ تشکیل شود. با این حال خیال مخالفان تشکیل این فراکسیون هم چندان راحت نیست چرا که ابراهیم نکو، یکی از نمایندگان پیگیر تاسیس این فراکسیون از عزم راسخ برای تشکیل این مجموعه پارلمانی خبر می دهد و می گوید: «برنامه ما این است که بتوانیم حرکت های فراکسیون رهروان را کیش و مات کنیم».

rahravan دو فراکسیون رقیب مجلس در این ماه ها روی یک مساله اتفاق نظر داشتند؛ مخالفت و نگرانی از تشکیل فراکسیون سومی در حمایت از دولت. فراکسیونی که گفته می شود بیش از همه علی لاریجانی نگران تشکیل آن است. اگر برنامه نمایندگانی چون علی مطهری، علیرضا محجوب، ابراهیم نکو، عابد فتاحی و برخی دیگر اجرایی شود، بیش از همه رهروانی ها هستند که سرباز از دست می دهند. آن وقت دیگر فراکسیون رهروان آن اکثریت مطلق را ندارد.

رهروان قصد دور زدن دولت را دارد

علی لاریجانی البته نگرانی دیگری هم دارد، اینکه سند حمایت از دولت در مجلس به نام دیگران بخورد و او دیگر نقش چندانی در چانه زنی ها با دولت نداشته باشد. شاید از همین رو است که ابراهیم نکو، یکی از نمایندگان پیگیر تشکیل فراکسیون اعتدال در توضیح وضعیت کنونی به شکلی پر رنگ به نقش بازدارنده فراکسیون رهروان در این زمینه اشاره دارد و می گوید: «فراکسیون رهروان قصد دور زدن دولت را دارد».

نماینده رباط کریم در پاسخ به تحولات سال جدید درباره تشکیل فراکسیون اعتدال  توضیح می دهد: «در اینکه فراکسیون جدید مجلس شکل خواهد گرفت شک و تردیدی وجود ندارد. اما تا الان دو اتفاق مهم افتاده است. یک اتفاق بازدارنده بود که همان دیدار فراکسیون رهروان ولایت با رئیس جمهوری بود که رئیس فراکسیون رهروان آقای جلالی طوری در آن جلسه موضع گرفت و مطالب را مطرح کرد که نشان دهد همراه دولت است. این موضع ترمزی بود در برابر تشکیل فراکسیون اعتدال».

وی اما در ادامه می گوید: «اما بعد از آن اتفاق دیگر که بلافاصله افتاد تذکرهای تعدادی از نمایندگان به خاطر دیدار وزیر ارشاد با آقای خاتمی و جریان تقابل با توافق نامه ژنو و تلاش برای توقف مذاکرات بود که باز هم نشان داد تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس الزامی است».

موضع روسای فراکسیون رهروان نمایشی است

nekoنکو با بیان اینکه روسای فراکسیون رهروان یک موضع از خود نشان می دهند و بدنه فراکسیون کار دیگری می کند، ادامه می دهد: «اینها بیانگر این است که به هر دلیل نمی توان برای برخورد و مناسبات منطقی میان دولت و مجلس روی فراکسیون رهروان هم حساب کرد. چرا که ارزیابی ما این است که موضع روسای فراکسیون رهروان هم یک موضع نمایشی است نه حقیقی».

این نماینده مجلس اضافه می کند: «مساله اصلی ما برای تشکیل فراکسیون اعتدال حمایت چشم بسته از دولت و انتقاد نکردن نیست، بلکه دنبال این هستیم که خط جدید را در مجلس شروع کنیم که دیگری را پی بگیریم که هر نوع بهانه جویی را به عنوان انتقاد و حق نمایندگی به خورد دولت ندهیم».

حرکت های فراکسیون رهروان را کیش و مات می کنیم

وی با تاکید بر اینکه «اعتقاد راسخ دوستان ما این است که این فراکسیون سریع تر تشکیل شود»، می گوید: «فعل و انفعالاتی که بعد از عید اتفاق افتاده می طلبد که از این فرصت به وجود آمده و از این حرکت ها بتوانیم بهترین بهره برداری را به نفع اعتدال داشته باشیم و برنامه ما این است که بتوانیم حرکت های فراکسیون رهروان را کیش و مات کنیم».

نماینده رباط کریم تاکید می کند که «فراکسیون رهروان می خواهد زیرکانه عمل می کنند و در جلسه فراکسیون رهروان با دولت هم عده ای قصد دور زدن دولت را داشتند».

لیدرهای رهروان در دادن کارت های زرد به دولت نقش داشتند

ابراهیم نکو همچنین می افزاید: «ما اعتقاد داریم با حمایت و یا انتقادمان از دولت منطقی باشد اما افراد شاخص فراکسیون رهروان بر اساس منافع سیاسی خود بحث حمایت از دولت را مطرح می کنند. بعد هم اگر جایی به نفع شان نباشد خیلی زیرکانه دولت را زیر فشار می گذارند و در این مسیر از نیروهای فراکسیون اصولگرایان هم استفاده می کنند. یعنی کاری می کنند که انتقاد از دولت و حمله به دولت برای آنها هزینه نداشته باشد، اما منافع شان را جلو ببرد. مثلا در جریان سوال از وزرا که بسیاری از آنها به جا نبود و یا تذکرهای متعدد به دولت، فراکسیون رهروان عملا به عنوان یک نیروی بازدارنده عمل نکرد. دلیل هم این نبود که نتوانند مانع این تحرکات شوند بلکه نمی خواستند مانع شوند».

نکو در سخنان خود مشخصا حملات برخی نمایندگان به دولت را مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: «الان قسمت مهمی از مدیریت حمله به وزارت امور خارجه یا وزارت علوم و ارشاد و یا حتی وزارت نفت با فراکسیون رهروان است. این هم مستقیما به تمایل لیدرهای این فراکسیون برای وجود چنین شرایطی بر می گردد. اینها مثلا در جریان کارت های زردی که به دولت داده شد کاملا تاثیر مستقیم داشتند و به نفع مخالفان دولت عمل کردند. به هر حال لیدرهای فراکسیون رهروان در جریان مناسباتش با دولت صادقانه کار نمی کنند ژست سیاسی آنها ربطی به ماهیت رفتارهایشان ندارد».

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share