ریه های تنفسی کشور در معرض بزرگترین چالش زیست محیطی اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  محمدرضا تابش ظهر امروز در همایش سراسری مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در بندر انزلی اظهار کرد: انتخاب گیلان برای برگزاری این گردهمایی حاکی از حسن سلیقه دست‌اندرکاران و نمایانگر بیم‌ها و امیدهایی بود که بر عرصه محیط زیست کشور سایه افکنده است. وی با بیان اینکه امروزه طبیعت زیبای […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  محمدرضا تابش ظهر امروز در همایش سراسری مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در بندر انزلی اظهار کرد: انتخاب گیلان برای برگزاری این گردهمایی حاکی از حسن سلیقه دست‌اندرکاران و نمایانگر بیم‌ها و امیدهایی بود که بر عرصه محیط زیست کشور سایه افکنده است.mohit zist

وی با بیان اینکه امروزه طبیعت زیبای گیلان خواسته و ناخواسته به یغما می‌رود، ادامه داد: استان‌های گیلان، مازندران و گلستان که در حکم ریه تنفسی کشور هستند، در معرض بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی قرار گرفته‌اند.

برداشت غیراصولی سالانه یک‌میلیون مترمکعب چوب از جنگل‌های کشور/۲۰ درصد جنگل‌های کشور حفاظت شده هستند/طرح ناموفق خروج دام از جنگل

عضو شورایعالی حفاظت محیط زیست افزود: تخریب و بهره‌برداری غیر اصولی که سالانه شامل برداشت یک‌میلیون متر مکعب چوب صنعتی محسوب می‌شود، فراتر از توان اکولوژی جنگل‌های کشور است.

وی گفت: باید یک دوره تنفسی حداقل ۱۰ ساله برای جنگل‌های شمالی کشور قائل شویم و پس از آن نیز در حد توان اکولوژیک از آن بهره‌برداری کنیم.

تابش با بیان اینکه اکنون ۲۰ درصد از جنگل‌های کشور در زمره جنگل‌های حفاظتی قرار دارد، تصریح کرد: این مقدار باید به ۵۰ درصد افزایش یابد.

وی درباره ناموفق بودن طرح اجرای خروج دام از جنگل، ادامه داد: طرح ساماندهی جنگل‌نشینان و خروج دام از جنگل‌ها بارها مطرح شد، اما دریغ از اجرای دستورالعمل‌ها.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه دولت باید با تعرفه صفر چندین سال چوب مورد نیاز کشور را وارد کند، خاطرنشان کرد: دامداری سنتی باید به صنعتی تبدیل شود تا از تخریب جنگل‌ها ممانعت صورت گیرد.

کاهش جنگل‌های هیرکانی در کشور

به گفته وی، جنگل‌های هیرکانی که باقی‌مانده دوران سوم یخ‌بندان زمین بوده، از ۳.۲ دهم هکتار در کشور به ۲.۸ هکتار کاهش یافته است.

تابش جنگل‌های هیرکانی را میراث‌ و سرمایه‌های طبیعی و فرهنگی کشور ما دانست.

وضعیت وخیم ۳ تالاب کشور

وی به وضعیت تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: در یک حاشیه ۸۵ کیلومتری سه تالاب وجود دارد که در معرض تخریب هستند و دلیل اصلی آنها نیز سدسازی، نابودی جنگل‌ها و ورود گیاه مهاجم آزولا است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، با اشاره به کاهش آب تالاب انزلی، متذکر شد: ارتفاع آب تالاب انزلی ۱۲ متر بود، اما اکنون در بخش‌هایی به نیم‌متر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در دولت قبل برای تالاب بوجاق بندر کیاشهر مجوز صادر شد تا به یک منطقه تجاری برای حمل و نقل بار و مسافر تبدیل شود که این یک فاجعه عظیم زیست‌محیطی است.

تابش تغییر کاربری اراضی جنگلی به کشاورزی و مسکونی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و یادآور شد: اینها فشارهایی خارج از توان طبیعت در عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.

ساخت وسازهای غیراصولی در حریم ۶۰ متری دریا/وضعیت نامناسب دفن زباله‌ها در گیلان

وی خاطرنشان کرد: بارها تأکید شده که حریم ۶۰ متری دریاها باید رعایت شود، اما همچنان شاهد ساخت و سازها، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در این حریم هستیم.

عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست بحث زباله‌ها در استان گیلان را معضل خواند و متذکر شد: بدون حاشیه‌یابی مناسب زباله‌ها در جنگل‌های استان دفن می‌شود و شیرابه‌های آن مشکلات طبیعی و انسانی فراوانی ایجاد کرده است./فارس

Share