سرانه فضای سبز شهری رشت

به زودی آلودگی هوا به سبدمشکلات رشت افزوده خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزی که گذشت ۱۵ اسفند روز درختکاری بود. اول می خواستم در مورد فواید درخت و درختکاری و مزایای وجود درخت در محیط زندگی و کاری بنویسم دیدم همه کم و بیش در این مورد اطلاع داریم. بعدش خواستم روش کاشت یک گیاه رو به صورت تصویری بذارم دیدم […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزی که گذشت ۱۵ اسفند روز درختکاری بود. اول می خواستم در مورد فواید درخت و درختکاری و مزایای وجود درخت در محیط زندگی و کاری بنویسم دیدم همه کم و بیش در این مورد اطلاع داریم. بعدش خواستم روش fazasabzکاشت یک گیاه رو به صورت تصویری بذارم دیدم این موضوع هم تو اینترنت میشه پیدا کرد. یک دفعه یاد شهر رشت افتادم که در زمینه فضای سبز مظلوم واقع شده…

براساس مطالعات و بررسی های وزارت مسکن و شهرسازی ، سرانه متعارف و قابل قبول فضاهای سبز شهری در شهرهای ایران بین ۷ تا ۱۲ مترمربع برای هر نفر است که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی محیط زیست سازمان ملل متحد (۲۰ تا ۲۵ مترمربع برای هر نفر)، رقم کمتری است.

بذارید یه تعریفی از فضای سبز شهری داشته باشیم که بدونیم دقیقاً در مورد چی صحبت می کنیم: “فضای سبز شهری منطقه ای پوشیده از گیاه در داخل و اطراف شهر ها که دارای دو کارکرد مهم برای شهر می باشد تعدیل دما،تلطیف هوا و زیبا آفرینی.”

شهر اصفهان که پس از زاهدان و یزد سومین مرکز خشک کشور محسوب میشه. اما هم‌ اکنون اصفهان رتبه نخست سرانه فضای سبز کشور را با ۲۶ مترمربع فضای سبز به ازای هر نفر در اختیار داره.

شهر رشت با وجود اینکه در مرکز استان گیلان و شمال کشور که دارای بهترین آب و هوا هست وجود داره و قائدتاً باید فضای سبز بیشتری نسبت به خیلی از شهرهای کشور داشته باشه ولی متأسفانه یکی از کمترین سرانه های فضای سبز را دارا هست. سرانه فضای سبز در رشت طبق آمار کمتر از ۳ متر مربع هست. حالا اگر به مناطقی از شهر نگاه کنیم به آمار عجیب تری می رسیم :

سرانه فضای سبز در منطقه ۴ رشت یعنی بخش هایی مثل یخسازی، ولکس، حمیدیان، سلیمانداراب و … ۰.۵۴ مترمربع هست !

این مقدار در منطقه ۲ شهر رشت یعنی سبزه میدان، شهرداری، چمارسرا و… که بخش مرکزی شهر رشت هست ۲.۱۷ مترمربع است

و سرانه فضای سبز در منطقه ۱ رشت که گلسار هست فقط ۰.۵ مترمربع است !

برای مقایسه و پی بردن به عمق فاجعه باید گفت مقدار سرانه فضای سبز در شهر یزد که شهری کویری با هوای گرم و خشک است ۱۸.۵ مترمربع است.

البته ناگفته نمونه که فضای کافی در رشت برای ساخت و توسعه پروژه های شهری که فضای سبز هم جزئی از آن هست نسبت به سایر شهرها وجود نداره. با علم به وجود این مشکل نیز این مقادیر از فضای سبز شهر رشت چیزی جز کم کاری مسولین و متولیان این بخش نبوده و نیست. امروزه راهکارهای زیادی برای ایجاد فضای سبز در شهرها وجود داره که شاهد هیچ کدام از آن ها در شهر رشت نیستیم.

شاید امروز مشکل آلودگی هوا را در رشت به لطف وجود هوای مناسب مثل شهرهای دیگر کشورمان نداریم ولی با توجه به این کم کاری ها بعید نیست در آینده ای نه چندان دور شهرمان مشکل آلودگی هوا را هم در سبد مشکلات خود ببیند! به امید نرسیدن آن روز !

منبع:پارک

Share