رئيس جمهور روحانی دیدار فعالان صنعت فولاد هرمزگان:

آنهایی که سر چیزهای جزئی مرتب شکاف را زیاد می‌کنند، نمی‌دانند ما چه بار سنگینی را بر دوش داریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روحانی با ابراز امیدواری از بیشتر شدن وحدت در کشور، تصریح کرد: آنهایی که سر چیزهای جزئی مرتب شکاف را زیاد می‌کنند، نمی‌دانند ما چه بار سنگینی را بر دوش داریم. چرا این همه نعمت در کشور داریم، اما باز هم با فقر و بیکاری روبرو هستیم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز سه‌شنبه در اولین روز از سفر استانی خود به هرمزگان در جمع صنعت‌گران فولاد و توسعه دریامحور که در سالن شهید آوینی این استان برگزار شد، با بیان اینکه خداوند را به خاطر نعمت‌های بزرگی که به ما داده شکر می‌کنم که دین به حق اسلام را ملت ایران با جان و دل پذیرفتند، گفت: سرزمین ما ایران سرزمین پر از فرهنگ، ادب است و با آرامش در کنار یکدیگر ملتش زندگی می‌کنند.

وی افزود: خداوند استعدادهای فراوانی را به این ملت ارزانی کرده و به خاطر همه نعمت‌های جغرافیایی و ازجمله دریا خدا را شکر  139211201629458562088963می‌کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کشورهایی هستند که برای یک کیلومتر ساحل حاضرند بخش بزرگی از منابع کشورشان را بدهند تا اینکه یک کیلومتر راه به آب‌های آزاد داشته باشند و خداوند در این خطه به جای یک کیلومتر ۲ هزار کیلومتر دروازه در اختیار ملت ایران قرار داده است. دروازه برای اتصال به جهان، برای استفاده از سراسر َآ‌ب‌های آزاد چه خلیج‌فارس و چه دریای عمان و این استانی که نزدیک به نیمی از این ساحل را در اختیار دارد باید توجهات لازم به آن صورت گیرد.

روحانی با بیان اینکه بدون آهن و فولاد نمی‌شود زندگی کرد، به ظرفیت استان هرمزگان در تامین آهن و فولاد کشور اشاره کرد و گفت: البته دنیای امروز دنیای آی‌تی‌، آی‌سی‌تی و بیوتکنولوژیک همه کارخانه‌ها، تاسیسات، اتومبیل‌ها و در یک کلام همه زندگی که اگر بگوییم در برابر اینها فولاد یک صنعت بنیادین است هیچ تردیدی در آن نیست.

وی ادامه داد:‌خداوند نعمت بزرگی تحت عنوان معادن ذی‌قیمت به این سرزمین داده و اینکه یک بخش بزرگی از این معادن را خام صادر می‌کنیم و بگوییم که این جای تاسف است سخن گزافی نیست. نفت را هم خام صادر می‌کنیم. گاز و سنگ آهن را هم خام صادر می‌کنیم و چرا باید اینگونه باشد. خام‌خواری البته در اصطلاح پزشکی خوب است، خام خواری یعنی چی؟ اما خام صادر کردن خوب نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنده امروز از برخی متخصصان سوال کردم که معادن ما در چه عمقی است و آنها پاسخ دادند که عمدتا معادن ما سطحی است، خاطرنشان کرد: کشورهایی هستند که برای دستیابی به مس به چه اندازه به عمق زمین می‌روند من در کشوری تا عمق ۱۵۰۰ متر را رفته‌ام، ما تازه در داخل کشور به عمق نرسیده‌ایم و در سطح کار می‌کنیم که این خوب نیست. ما معادن ذی‌قیمتی در کشور داریم و خداوند استعداد نیز به ما داده است. کار خوب، قانون‌اساسی خوب، وحدت و اتحاد که امیدوارم روز به روز این وحدت بیشتر شود. پس ما همه چیز داریم و امکانات هم داریم.

روحانی با ابراز امیدواری از بیشتر شدن وحدت در کشور، تصریح کرد: آنهایی که سر چیزهای جزئی مرتب شکاف را زیاد می‌کنند، نمی‌دانند ما چه بار سنگینی را بر دوش داریم. چرا این همه نعمت در کشور داریم، اما باز هم با فقر و بیکاری روبرو هستیم؟

وی افزود: ملتی که استعداد و لیاقت دارد چرا باید به این اندازه بیکاری در سرزمینش داشته باشد، چرا وضع اشتغال و تورم باید به اینگونه باشد، خداوند این کشور با این همه معادن و امکانات در اختیار مردمی با این همه استعداد قرار داده و چرا از این همه امکانات استفاده نکنیم.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که چرا بندر رجایی و هرمزگان برای تکمیل فاز دو نیاز به سرمایه‌‌گذاری به صورت حداکثری داشته باشد خاطرنشان کرد: ما به حول و قوه الهی هم فاز دو را تکمیل می‌کنیم و هم فاز ۳ را شروع می‌کنیم و در همین دولت یازدهم برای فاز ۴ و ۵ هم تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: آمار و ارقامی که به ما نشان داده می‌شود این است که ما می‌توانیم ظرفیت‌ها را بالا ببریم. من وقتی امروز این گزارش را شنیدم به خاطر تحریم ظالمانه هر کانتینری ۷۰۰ دلار باید اضافه پرداخت می‌کرده ناراحت می‌شدند.

“من نمی‌خواهم بگویم تحریم ملتی را از پای درمی‌آورد می‌خواهم آن طرف قصه را بگویم می‌خواهم بگویم که باید تحریم ظالمانه برداریم نه انیکه ما مستاصلیم یک کسی به شما ظلم می‌کنیم و بعد عده‌ای می‌آیند و می‌گویند نباید با آن مقابله کرد، نباید ظلم را از بین برد. این همه سرمایه گذار خارجی که امروز می آیند و فضا را مناسب می‌بینند اگر این سرمایه‌گذار به نفع ملت و اشتغال باشد که قطعا اینچنین است نباید خوشحال باشیم.”

وی با بیانی اینکه اقتصاد ما همانگونه که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صراحت ابلاغ شد و آمد درونزا و برون‌نگر است اظهار داشت: اقتصاد ما باید درونزا و برون‌نگر باشد در هر دو بخش بار اصلی بر دوش صنعتگران است اما دولت با همه توان انشاءالله و با حول و قوه الهی به وظیفه خود عمل خواهد کرد. در بخش درونزا دولت تلاش خواهد کرد محیط کسب و کار را بهبود ببخشد. آن هم با قوانین درست و تسهیلات مناسب به سمت باز کردن گره‌ها خواهد رفت. البته شاید همه مشکلات حل نشود اما این کار باید انجام بگیرد و در همه زمینه‌ها دولت برای یک اقتصاد درونزا قدم می‌‌گذارد.

رئیس جمهور ادمه داد:‌استفاده و شکوفایی همه استعداهای درخشان در این کشور، نخبگان و شرکتهای دانش بنیان باید تلاش کنیم. باید صنعت را رشد دهیم و همزمان باید مصرف انرژی را کاهش دهیم.

روحانی تصریح کرد: دستیابی با این اهداف با تکنولوژی امکانپذیر است. مصرف انرژی در کشور ما از حد متوسط و نرم جهانی دو برابر است. یعنی اینکه اگر ما امروز نفت را یک میلیون و ۶۰۰ هزار در آیند حدود ۲ میلیون با این روند مصرف می‌کنیم می‌توانیم آن را به یک میلیون بشکه تبدیل کنیم و در مقابل صادراتمان را بیشتر کنیم. البته باید از صادرات نفت خام نیز بگذریم و فرآورده‌های مختلف را به دست آوریم.

وی با بیان اینکه ما در داخل باید همه توان را به کار بگیریم و اقتصاد درونزا، دانش‌بنیان و از آن طرف برونگر داشته باشیم گفت: مگر می‌شود در دنیای امروز به بیرون توجه نکرد. ما امتیازات فراوانی با این همه سواحل در جنوب و شمال و این همه امکانات نه تنها باید اجناس و محصول خود را صادر کنیم بلکه باید کالاهای دیگران را هم صادر کنیم. با توسعه بنادر و راه‌آهن و جاده یکی از خواست کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز تامین می‌شود. که اتصال این کشورها به آبهای جنوب ایران از خواسته‌هایشان است یعنی ما نه تنها باید محصولات خودمان را صادر کنیم بلکه محصولات دیگران را هم باید صادر کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیت بزرگی در کشور داریم و نمی‌شود از آن صرفنظر کرد افزود: در همین اقتصاد مقاومتی به دیپلماسی بخصوص در کشورهای همسایه و منطقه تاکید شده است. ما در زمینه برونگر بودن هم قدم‌های مهمی را برداشته و خواهیم برداشت. قدم اول برداشته شد و یک مقدار تسهیلات لازم در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در بخش تجارت، مالی می‌توانیم حرکت بهتری را داشته باشیم و انشاءالله قدمهای بعدی را که قدم بعدی امیدواریم قدم نهایی باشد به نتایج ارزشمندی دست یابیم.

وی تصریح کرد: اولین جلسه ما با ۶ قدرت بزرگ علامت لازم را به ما اینچنین می‌دهد که همانطور که ایران اراده لازم را برای حل و فصل نهایی دارد این اراده را هم در درجه اول مشاهده کردیم و  امیدواریم این اراده را در جلسات بعدی مشاهده کنیم و بتوانیم فضا را در سطح جهانی باز کنیم و اقتصاد مقاومتی را در بخش برونگر هم به خوبی اجرا و پیاده کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه  تحرک ما بخش اقتصاد و بویژه صنعت و از جمله فولاد باید مناسب و نواقص آن برطرف شود گفت: ظرفیت‌های بالایی داریم و باید در این ظرفیت‌ها توازن برقرار کنیم. ما باید توازن و تعادل را ایجاد کنیم.

روحانی در بخش دیگری ازسخنان خود به موضوع محیط زیست اشاره کرد و گفت: ما وضع برخی شهرهایمان را در چند ماه اخیر دیدیم باید بر محیط زیست دقت بیشتری داشته باشیم./تسنیم

Share