افشای ابعاد تازه‌ای از پرونده بابک زنجانی

ارسال ۱۵۰۰کیلو طلای قلابی به ترکیه/ارتباطات خاص با برخی افراد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزابعد از بازداشت بابک زنجانی در ماه گذشته خبرها و ماجراهای مختلفی علیه و بعضا در حمایت از او منتشر شد. در این بین یکی از شاکیان خصوصی وی با مراجعه به ایسنا اسنادی را ارائه کرد که خواندنی و قابل توجه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزابعد از بازداشت بابک زنجانی در ماه گذشته خبرها و ماجراهای مختلفی علیه و بعضا در حمایت از او منتشر شد. در این بین یکی از شاکیان خصوصی وی با مراجعه به ایسنا اسنادی را ارائه کرد که خواندنی و قابل توجه است.

 

zanjaniنام این سرمایه‌دار نوظهور جوان و جنجالی از زمانی که حضور پررنگی در رسانه‌ها پیدا کرد  و پرده از برخی روابط و فعالیت‌هایش برداشت بیش از پیش در اذهان شکل گرفت. این حضورها و مصاحبه‌ها به‌زودی واکنش‌های مختلفی در جامعه ایجاد کرد که اغلب آنها از سوی منابع رسمی و دولتی بود.

در ادامه همین واکنش‌ها بود که موضوع بدهی یکی دو میلیارد دلاری وی به وزارت نفت به شکل جدی‌تری مطرح شد و در نهایت بعد از نامه ۱۲ نماینده مجلس خطاب به سران سه قوه که در آن خواسته بودند سران قوا در خصوص بابک زنجانی اتهام را از خودشان دور کنند، و اشاره‌ای که به مستنداتی در خصوص زنجانی شده بود، او روانه زندان شد، اما در این بین معلوم شده است که «ب.ز» معروف، شاکیان خصوصی دیگری هم دارد که هر یک در بابی علیه او اقامه دعوا کرده‌اند.

روح‌اله غلامی وکیل‌مدافع شاکی خصوصی بابک زنجانی به بیان جزئیات این پرونده و دلیل شکایت موکلش از بابک زنجانی پرداخت که در ادامه متن این پرسش و پاسخ می‌آید. بدیهی است ایسنا حق پاسخگویی به مطالب ارائه شده از سوی زنجانی یا وکیل وی و نیز قوه‌ قضاییه را محفوظ دانسته و آمادگی انتشار آنها را دارد.

– آقای غلامی شما و موکلتان به چه دلیل از بابک زنجانی شکایت کرده‌اید؟

اردیبهشت امسال اینجانب شکایتی در یکی از دادسراهای تهران علیه آقای بابک زنجانی تحت عنوان کلاهبرداری مطرح کردم که مبنای این شکایت اعلام تقلبی بودن محموله ۱۵۰۰ کیلو طلای معروف توقیف شده در ترکیه بود که گفته می‌شود با پرداخت یک‌ونیم میلیون دلار به برخی مسئولان ترکیه از توقیف رها شده و به کشور امارات منتقل شده است، البته ماجرا از این جهت که باعث تحریم طلای ایران هم شد بیشتر حائز اهمیت است.

-یعنی موکل شما برای زنجانی طلا خریداری کرد ولی او به بهانه تقلبی بودن طلاها، به تعهداتش عمل نکرد؟

تقریبا اصل ماجرا همین است، اما با کلی حواشی و جزئیات که الان جای باز کردن آن نیست. جزئیات همان مواردی است که نهایتا باعث تحریم طلای ایران شد، ولی به هر حال در حالی که ایشان تاکنون و در هیچ جایی ادعا یا اشاره‌ای درباره تقلبی بودن محموله نکرده و حتی به طور ضمنی در مصاحبه‌ای به اصل بودن محموله ۱۵۰۰ کیلو طلا اشاره کرده بود از تعهداتش به موکلم به بهانه تقلبی بودن کالا بدون ارائه مستندات شانه خالی کرد.

– چگونه است شما بعد از این مدت که از زنجانی شاکی بوده‌اید حالا درباره آن سخن می‌گویید و اصلا چرا تاکنون در هیچ جا درباره شکایت شما سخنی به میان نیامده است؟

اتفاقا بحث من به عنوان وکیل پیش از اینکه روند پیگیری حمایت از موکلم باشد، نحوه رسیدگی دادسرای مربوطه و اشکالات عدیده در رسیدگی به این ماجرا است. متاسفانه به دلایل نامعلومی طی این مدت دادسرا و بازپرس مربوطه از روشن شدن ابعاد ماجرا تا زمانی که وی رسما دستگیر شد، جلوگیری کرده بودند که حالا امیدواریم با همت مجموعه دستگاه قضایی عاملان شناسایی شوند و مدارک لازم نیز برای رسوایی آنها موجود است. امید داریم دادسرای اخیر که پرونده به آنجا ارجاع شده با تکمیل تحقیقات باعث روشن شدن ماجرا و شناسایی همدستان وی شود.

– یعنی شما معتقدید که در روند رسیدگی به پرونده در دادسرا خللی ایجاد شده یا می‌شود؟

شاید گفتن بله به این جواب بی‌انصافی در مورد کل مجموعه دستگاه قضایی باشد، اما معتقدم که عده‌ای صراحتا در این پرونده از زنجانی حمایت می‌کردند و البته ما اگر دست‌های پنهانی بوده باشد آنها را نمی‌شناسیم. استدعای ما از دستگاه قضایی تحقیق در این خصوص بوده تا عوامل فساد احتمالی و حامیان بابک زنجانی در هر رتبه و مکانی شناسایی شوند و با آنها برخورد شود.

– بالاخره شما وکیل هستید و همه راه‌های قانونی پیگیری را می‌دانید آیا از مجاری دیگر پیگیر این موضوع نبودید؟

zanjan2چرا اینجانب و موکلم در دادخواهی‌های پی‌درپی به مراجع مسئول در دستگاه قضایی و در شکایتی در دادسرای کارکنان دولت، اشکالات موجود در روند رسیدگی به پرونده در دادسرای مربوطه را به اطلاع رسانده بودیم، اما متاسفانه با وجود پیگیری‌هایی که از سوی برخی مسئولان شده تاکنون اقدام موثری که باعث کشف حقیقت و ابتر ماندن اینگونه اقدامات شود صورت نگرفته است. اگر روند نظارت در پرونده تسریع می‌شد شاید زودتر از اینها با بابک زنجانی برخورد می‌شد.

– دوستانش؟ مگر پای افراد دیگری هم در این ماجرا هست؟

البته نکته‌ای که تاکنون به دلیل انجام نشدن تحقیقات لازم از سوی دادسرای رسیدگی کننده مکتوم مانده نقش فردی به نام ح.م در محموله طلا و شراکت وی در این محموله است. به حکایت اسناد در اختیار، وی به همراه زنجانی ویزای غنا را دریافت کرده بودند اما به این سفر نرفت. اسناد نشان از حضور پررنگ ح.م در این معامله داشته به طوری که وی بعد از بازداشت زنجانی تمام توان خود را برای استفاده از ارتباطات و فشار بر کسانی که در این جریان بوده و می‌توانستند دست بابک زنجانی را رو کنند، مصروف ساخته‌ است. حقیقتا تا قبل از افشاگری رسانه‌ها این افراد با کمک همدستان و ارتباطات ناسالمی که داشته‌اند موفق بوده و اوراق پرونده مثبت ادعاهای فوق است.

 

– منظور شما از وجود ارتباطات و نفوذ افراد خاص چیست؟

قبلا هم گفتم ممکن است برخی افراد در روند رسیدگی به پرونده، با ارتباطاتی که داشته‌اند تمام قد از وی دفاع کرده‌ و پشت وی بوده‌اند، اما نمی‌توان این مطلب را به کل دستگاه قضایی تعمیم داد، البته اگر قوه قضائیه بیشتر به فرمان هشت ماده‌ای رهبری معظم انقلاب توجه می‌کرد و در برخورد با فساد و همچنین بازرسی دقیق و نظارت کافی جلوی نفوذ برخی را در این دستگاه می‌گرفت، شاهد این اتفاقات نبودیم. یعنی اگر بگوییم عمدی و قصوری نبوده، اما قطعا کاستی و نقصان بوده که باید این دستگاه مقدس و مهم در این خصوص اهتمام بیشتری ورزد.

– اما الان که مسئولان از رسیدگی به همه ابعاد این پرونده خبر می‌دهند؟

14-2-1-111745zanjaneeeeeeeبله، گفته می‌شود، اما موارد سوال برانگیزی هم وجود دارد، مثلا برای اینجانب در مورد اظهارات اخیر برخی مقامات درباره بابک زنجانی جای سوال است؛ چرا که می‌گویند او بدهکار است و اگر بدهی خود را پرداخت کند آزاد می‌شود. من می‌گویم این یک بدعت خطرناک است؛ چرا که اگر بابک زنجانی بدهکار است که برای یک بدهکار که ماشاالله وضع بدی هم ندارد صدور دستور بازداشت موقت تاکنون مرسوم نبوده و صد البته قانونی و شرعی هم نیست. اگر بابک زنجانی متهم است و جرائم عدیده باعث صدور قرار بازداشت موقت شده و تا این حد در جامعه جنجال آفریده و ذهن مردم را مشوش کرده باید اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد. اگر ایشان با دوست آقای مرتضوی به دفتر این آقا رفته‌اند و در یک حراجی بزرگ چوب حراج به اموال کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی زده‌اند آیا نباید رسیدگی شود؟ اگر بحث تحریم طلا به جدیت و با این همه مدارک مطرح است آیا نباید رسیدگی شود؟ اگر شکات مختلف از ایشان شکایت دارند و تا به حال نتوانسته‌اند حتی این آقا را احضار کنند نباید رسیدگی شود؟ و حامیان نیز مجازات و به کیفر اعمال برسند؟ یعنی این آقا که در بازداشت موقت است اگر بدهی وزارت نفت را بدهد آزاد می‌شود؟

– پیشنهاد و یا خواسته‌ای از مسئولان دارید؟

بنده حقیر یک پیشنهاد به سران سه قوه دارم که خطاب نامه ۱۲ تن از نمایندگان مجلس بوده‌اند و می‌گویم آقایان اتهام را از خود دور کنید! نه در خصوص بابک زنجانی بلکه در خصوص شیوه برخورد با مفاسد و روش‌ها. حال که با افشاگری‌های اصحاب رسانه گوشه‌ای از عمق فاجعه‌ای به نام مافیای زنجانی کشف شده جا دارد تا دستگاه قضایی با برخورد به موقع و قاطع با عوامل این مافیا، بار دیگر عموم ملت را به اجرای عدالت و برخورد ریشه‌ای با مفاسد از سوی این دستگاه که وظیفه‌ای خطیر دارد، امیدوار کند. البته اخیرا مطالب در خور توجهی درباره نقش زنجانی در تحریم‌ها منتشر شده که در صورت صحت، دادگاه صالحه باید با عنایت به قانون مجازات اسلامی مصوب اردیبهشت ۹۲ و ماده ۲۸۶ آن که شامل افساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی می‌شود، وی را محکوم کند. به هر حال امیدوارم که ذکر این مطالب شاید بتواند دست‌های پنهانی که با این خیانت همراهی کرده یا بهتر است بگوییم از فاش شدن موضوع جلوگیری کرده‌اند را آشکار سازد و قطعا دستگاه قضایی را در جهت برکندن ریشه‌های فسادهای مافیایی یاری سازد./ایسنا

Share