مشروح اولین سخنان رییس‌جمهور بعد از امضای توافق بین ایران و 5+1/ از بیان جزئیات توافق در ضمن هشدار به غرب و تشکر از مردم

این یک جوک تاریخی است که کسی بگوید جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را گرفتیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهور تاکید کرد: اگر هدف دنیا این است که جلوی انحراف برنامه را بگیرند باید بگویم حاصل شده است. اما اگر می خواهد بگوید جلوی توسعه این امکان ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری امروز خود گفت: ایران دارای عظمت و سربلندی هایی بوده که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است و در این مذاکرات هم دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ مثبت خواهد داشت و تهدید نمی تواند کارساز باشد.

ImageThumb2 (2)وی ادامه داد: نکته دوم این که دولت تدبیر و امید دنبال ایجاد فضای اعتماد بین ایران و کشورهایی است که آنها علاقه به ارتباط دوستانه با این ملت بزرگ دارند و برای ایجاد اعتماد در سایه تبلیغات نا صحیح دشمن چهره ای را ترسیم کرده بودند که می خواستند ایران هراسی را در افکار عمومی جا بیاندازند.

وی تاکید کرد: منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر این فضا را به وجود آورد که مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران در مسیر درست خود قرار گیرد. البته همانطور که بارها گفته شده اعتماد یک جاده دو طرفه است و ما هم باید نسبت به دیگران و به ویژه کشورهای غربی بتوانیم به اعتماد برسیم و البته برای دستیابی به اعتمادی کامل راهی طولانی در پیش است اما قدم های اولیه در این زمینه برداشته شده است.

روحانی تاکید کرد: نکته سوم مسئله تعامل با جهان است و این شعار دولت است و در سایه اعتماد ایجاد می شود که قدم های اولیه در این راستا برداشته شده است.

وی با بیان این که دولت از روز اول در کنار فعالیت های اقتصادی و سیاست داخلی و فرهنگی و اجتماعی فعالیت سیاس خارجی خود را نیز آغاز کرد، گفت: به ویژه از اوایل مهرماه امسال و سفر مقامات سیاسی این کشور به بیشکک در شهریور و نیویورک و شروع مذاکرات ۵+۱ با ایران در سطح وزیران در قدم اول در نیویورک و بعد از آن در ژنو ادامه پیدا کرد.

وی افزود: حاصل این مذاکرات این است که قدرتهای جهان حقوق هسته ای ایران را به رسمیت شناختند و جمهوری اسلامی ایران این حق را به طور ذاتی برخوردار است و معاهده ان پی تی این حق را به همه داده است و به همین دلیل بیش از ۴۰ کشور در حال غنی سازی هستند.

روحانی افزود: در عین حال اذعان قدرتهای بزرگ به این حق مسلم ایران و برداشتن مشکلات پیش پای ایران بسیار مهم است.

روحانی: این یک جوک تاریخی است که کسی بگوید جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را گرفتیم

حسن روحانی رییس جمهوری در ادامه کنفرانس خبری خود در بیان دستاوردهای توافق ایران و ۱+۵ گفت:  دستاورد دوم حق غنی سازی ایران در خاک ایران است. هر کس هر تفسیری می خواهد بکند. در متن این توافق این به صراحت آمده است. من به ملت ایران اعلام می کنم که فعالیت غنی سازی به صورت سابق ادامه پیدا خواهد کرد. در این ۶ ماهه توافق نیز هم نظنز،هم فردو ، هم اصفهان و هم بندرعباس به فعالیت خود ادامه پیدا خواهد کرد.

اهم سخنان رئیس جمهور در ادامه می آید:

*دستاور دیگر ما این است که قدرت های جهانی اعلام کردند که با پایان یافتن مذاکرات جامع و توافق جامع تمام تحریم ها برداشته خواهد شد. تحریم های سازمان ملل، تحریم های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا برداشته خواهد شد. اینکه اعلام شده است همه تحریم ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته خواهد شد نکته دیگری است که تصریح شده است.

*دستاورد دیگر هم این است که سازمان تحریم با این توافق شکسته  خواهد شد. چه دیگران خوششان بیاید یا نیایید. ترک ها در سازمان تحریم ایجاد شد. در اولین قدم تحریم ها با این توافق برداشته خواهد شد. تحریم های فزاینده با شروع این توافق متوقف خواهد شد.

* این ۶ ماه آغازی برای یک تجربه جدید برای ملت ایران است. اگر طرف های توافق ما به این توافق عمل کنند ایران هم عمل خواهد کرد. نتیجه این توافق شروع مذاکرات جامع نهایی است. این مذاکرات و توافق مذاکرات اولیه بود و ما خوشحالیم که بعد از ۱۰ سال یک توافق در این سطح ولو اولیه ولو برای ۶ ماه حاصل شد. بلافاصله بحث درباره توافق جامع آغاز خواهد شد. این مذاکرات می تواند مذاکرات پایانی باشد.

*از طرف ایران اراده جدی و صادقانه وجود دارد. دیدیم وقتی احترام متقابل باشد و منافع متقابل باشد و از موضع برابر با هم سخن می گوییم می بینیم که حرکت به سمت جلو خواهد بود.

*یک بار دیگر تکرار می کنم. ملت ایران دنبال سلاح هسته ای نیست. بعد ازمذاکرات جامع و توافق نهایی کسی نیاید و بگوید که ما مانع شدیم که ایران به سلاح هسته ای دست یابد. این از آن جوک های تاریخی است. ایران هیچگاه  دنبال سلاح نبوده است.

*اگر هدف دنیا این است که جلوی انحراف برنامه را بگیرند باید بگویم حاصل شده است. اما اگر می خواهد بگوید جلوی توسعه  این امکان ندارد.

رئیس جمهور: فعالیت هسته ای ایران در بخشهای مختلف ادامه مییابد/ آماده همکاری با آژانس هستیم

حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود گفت: جوانان ایران تلاش و کوششی که حداقل از سال ۱۳۶۷ آغاز شده ادامه دادند و ادامه خواهند داد و ما آماده هستیم که در این راستا با دنیا و با آژانس همکاری کنیم تا شبهات و ابهاماتی که در این زمینه آفریده شده به طور کامل مرتفع شود.

وی ادامه داد: لازم می دانم بگویم موفقیتی که تا امروز حاصل شده در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری، در سایه حمایت های بی دریغ ملت بزرگ ایران و در سایه تلاش و کوشش هم دیپلماتهایی که در مسیر مذاکره بار را بر دوش داشتند و هم سایر دستگاه های دیگر از جمله شورای عالی امنیت ملی و مجلس بوده است.

وی تاکید کرد: لازم می دانم یاد امام عزیز را گرامی بدارم که در سایه او، راه او و خط او مردم ما مسیر استقلال استقامت و ایستادگی را آموختند و یاد گرفتند و عملی کردند. همچنین از راهنمایی های مقام معظم رهبری که همواره رهنمودات ایشان برای همه ما راهگشا بوده و از همه شهیدان و خانواده های شهدا و به ویژه شهدای هسته ای که نه تنها با تلاش خودشان که با نثار خونشان باعث شدند این فناوری به نهایت برسد تشکر می کنم.

روحانی گفت: امروز می توانیم بگوییم ایران جز کشورهایی است که دارای فناوری هسته ای از جمله غنی سازی است و در بخش های دیگر ادامه خواهد یافت و با تلاش و کوشش سازمان انرژی اتمی و رئیس این سازمان و همه اندیشمندان و دانشمندان این راه و این مسیر ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور گفت: تفسیر این مسائل را مذاکره کنندگان با شما در جریان خواهند گذاشت.

حضور خانواده شهدای هسته‌ای درکنفرانس خبری روحانی/ توصیه رییس جمهور به فعالان اقتصادی وتشکر از مردم
در ادامه کنفرانس خبری حجت الاسلام حسن روحانی که به مناسب امضای توافقنامه هسته ای بین ایران و ۵+۱ برگزار شده بود، خانواده شهدای هسته ای در محل کنفرانس حضور یافتند.

روحانی با بیان اینکه ما موفقیت‌ در سایه همه اندیشمندان و دانشمندان هسته‌ای بویژه شهدای هسته‌ای بدست آمده است، گفت: شهدایی که خون و زندگی خودشان را نثار کردند. به این خانواده‌های عزیز افتخار می‌کنیم که در این مسیر عزیزترین فرد و خانواده خودشان را تقدیم کردند و همواره به این ایثار افتخار خواهند کرد و ما هم به صبر و استقامت وایستادگی شان افتخار می کنیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم مسیر توسعه کشور را ادامه دهیم، خطاب به فعالان اقتصادی گفت: به همه فعالان اقتصادی می‌گویم از امروز نوبت شما است. ما مسیر را آماده و هموار کردیم، از امروز باید تلاش و کوشش شما آغاز شود.

رییس دولت به مردم ایران هم گفت: به مردم عزیز هم عرض می‌کنم که هرچه داریم از شما داریم، از ایستادگی، وحدت و انسجام و از حمایت بی دریغ شما داریم. حماسه ۲۴ خرداد را مردم آفریدند و امروز این موفقیت یکی از ثمرات آن حماسه سیاسی است.

روحانی خاطرنشان ساخت: دولت افتخار می‌کند که قبل از فردا که در واقع روز پایانی ۱۰۰ روزه، دولت است این موفقیت بدست آمد و این مسیر و راه با کمک شما ادامه می یابد.

Share