استخراج 230 کیلو خاویار پرورشی در گیلان

گیلان قطب خاویار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر کل شیلات گیلان از صید تاکنون بالغ بر ۲۰۰ تن ماهی استخوانی دریای خزر و استخراج ۲۳۰ کیلو خاویار پرورشی در گیلان در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت سعیدی با اشاره به وضعیت ماهیان استخوانی دریای خزر در سواحل گیلان اظهار کرد: امسال در صید جلو هستیم و تاکنون بیش از ۲۰۰ تن ماهیان استخوانی صید شدند.

13920130000080_PhotoA

* استخراج ۲۳۰ کیلو خاویار پرورشی در گیلان

وی با بیان اینکه ۲۳۰ کیلو خاویار استخراج شده است، تصریح کرد: استخراج این میزان خاویار در راستای تکثیر این گونه ماهیان در مراکز پرورش بوده است.

مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به اینکه صید ماهیان تا دو ماه دیگر بیشتر خود را نشان می‌دهد، افزود: از مقدار ماهیان صید شده مذکور ماهیان کفال بیشترین صید را داشته‌اند.

وی ماهی سفید و خاویاری را از دیگر ماهیان صید شده ذکر کرد و گفت: اکنون نمی‌توان آمار مقایسه‌ای با صید در مدت مشابه گذشته داشت و زمان بیشتری نیاز است که مقایسه دقیق‌تر انجام گیرد.

سعیدی درباره صید کیلکا اذعان کرد: تاکنون بیش از ۳ هزار تن ماهی کیلکا صید شد که تغییر زیادی نسبت به گذشته نداشته است.

*نرخ‌گذاری ماهیان استخوانی بر اساس عرضه و تقاضا است/شیلات دخالتی در این زمینه ندارد

وی به گرانی عرضه ماهیان استخوانی از جمله سفید و کفال اشاره کرد و یادآور شد: نرخ‌گذاری ماهی بر اساس عرضه و تقاضا است و در این زمینه دخالت نداریم.

این مسئول ادامه داد: هر قدر ماهی بیشتر صید شود روی قیمت تأثیر زیادی می‌گذارد و ما تنها در بحث نظارت کیفی نقش داریم و دامپزشکی نظارت می‌کند و هر جا که خرده‌فروشی ماهی غیرمجاز انجام شود جلوی آن گرفته می‌شود

وی به سرمایه‌گذاری در بخش ماهیان خاویاری اشاره کرد و متذکر شد: برای پرورش ماهیان خاویاری در پشت سد منجیل چند نفر سرمایه‌گذار مراجعه کردند و دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

سعیدی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران از بخش پرورش ماهیان خاویاری استقبال کردند، تصریح کرد: به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش هستیم.

*اجرای طرح پن کالچر در تالاب انزلی/توسعه آبزی‌پروری برنامه مهم شیلات گیلان

وی اجرای طرح پن کالچر «پرورش ماهی در محیط‌های محصور» را از جمله برنامه‌های شیلات گیلان در تالاب انزلی ذکر کرد و افزود: برای اجرای کامل این طرح یک‌هزار هکتار جزو مصوبات سفر در تالاب انزلی است که تاکنون ۵ هکتار آن برای ماهی‌دار کردن اجرایی شده است.

مدیر کل شیلات گیلان خاطرنشان کرد: با مشارکت صیادان تالابی به دنبال اجرایی شدن طرح مذکور هستیم.

وی با بیان اینکه این طرح ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: طبق مصوبات باید در مدت سه سال یک‌هزار هکتار برای ماهی‌دار کردن در طرح پن کالچر تالاب انزلی اختصاص یابد.

به گفته سعیدی، پیش‌بینی می‌شود به ازای هر هکتار سطح مفید محیط محصور «پن» در مجموع سه تن ماهیان پرورشی گرمابی و سردابی در یک دوره پرورش در نیمه نخست و دوم سال استحصال شود.

وی درباره اهمیت تکثیر و تولید گونه‌های جدید پرورشی و نیاز آبزی‌پروری امروز متذکر شد: تلاش می‌کنیم تا امسال حداقل یکی از مراکز تکثیر گیلان در زمینه تکثیر و تولید بچه ماهی سوف و اردک ماهی با هدف مبارزه بیولوژی در مزارع گرمابی و پرورش این گونه‌ها در حوضچه‌های بتنی به روش «منوکالچر» فعالیت کند.

این مسئول آمادگی شیلات گیلان برای کمک به تامین ماهیان مولد و ارائه خدمات کارشناسی در راستای تکثیر و تولید بچه ماهی را اعلام کرد.

وی توسعه آبزی‌پروری را یکی از برنامه‌های مهم شیلات گیلان در سال جاری عنوان کرد./فارس

Share