امیر صیاد شیرازی خبر داد:

فوک خزری باعث همکاری ایران و هلند شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس انجمن فوک خزری ایران از همکاری تیمی از کشور هلند برای حمایت از فوک خزری با متخصصان محیط زیست کشور خبر داد و گفت: فوک دریایی در هلند و بسیاری از کشورهای اروپایی در حال انقراض بود که با حمایت‌های جدی جلوگیری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امیر صیاد شیرازی امشب در مراسم حمایت از فوک خزری که در مدرسه ابتدایی شهید عابدین‌پور شهرستان ساری برگزار شد اظهار داشت: فوک دریایی یا سگ خزری که در دریای خزر زندگی می‌کند از مدت ۱۰ سال است که در معرض انقراض قرار دارد.

th (2)

وی تصریح کرد: این جانور زمستان‌ها در روسیه و قزاقستان و بعد از سه ماه زمستان گذرانی وارد آب‌های کشور ما می‌شود.

رئیس انجمن فوک خزری با اشاره به آلودگی‌های موجود دریای خزر و شکار بی‌رویه این حیوان بیان داشت: جمعیت فوک خزری در ۱۰ سال گذشته در دریای خزر به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ قطعه می‌رسید که در حال حاضر تعداد فوک خزری که در این دریا زندگی می‌کنند به بیش از ۷۰ هزار قطعه هم نمی‌رسد.

این حامی محیط زیست مهم‌ترین تهدیدات فوک خزری را آلودگی‌ها ناشی از پساب‌های محیط زیست اعلام کرد و گفت: به خاطر برداشت بی‌رویه کیلکا از دریای خزر غذای این جانور در دریا به شدت کاهش پیدا کرد.

صیادشیرازی به وجود آلودگی‌ها ناشی از مصرف سم در محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: استفاده بیش از حد مصرف سم و  روان ساختن پساب‌های ناشی از کارخانجات تهدیدی بزرگ برای دریای خزر و محیط زیست است.

وی از فعالیت کلینیک درمانی فوک در جزیره آشوراده خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم در صورت بروز مشکل به فوک خزری کمک مناسبی انجام دهیم نیاز است در استان‌های گیلان و مازندران این کلینیک برپا شود.

وی از همکاری تیمی از کشور هلند برای حمایت از فوک خزری با متخصصان محیط زیست کشور خبر داد و گفت: فوک دریایی در هلند و  بسیاری از کشورهای اروپایی در حال انقراض بود که با حمایت‌های جدی از انقراض این جانور در اروپا جلوگیری شد.

صیادشیرازی با اشاره برنامه‌های گروه حامیان فوک خزری بیان داشت: برنامه گروه حساس کردن مردم استان‌های شمالی کشور نسبت به انقراض این جانور است.

وی بیان داشت: با همکاری دانیال توحیدی ورزشکار قایقران حامل نماد حمایت از فوک خزری سعی داریم صیادان و کسانی را که در سطح دریای خزر مشغول فعالیت هستند نسبت به انقراض این جانور در دریای خزر حساس کنیم تا اگر در مواقع صید با این جانور مواجه شدند مراتب را به مسئولان محیط زیست و فعالان حوزه فوک خزری اطلاع‌رسانی کنند./فارس

Share