جعفرزاده،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

نهاد کتابخانه های عمومی کشور را بسیار پیشرفته و متفکر دیدم

نماینده مردم شهرستان رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دومین روز از همایش و دوره آموزشی مسئولین اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به تجربه موفق جداسازی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از بدنه دولت، کاهش تصدی گری دولت و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را از مهمترین اولویتهای کشور دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  دومین روز از همایش و دوره آموزشی مسئولین و کارشناسان اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم شهرستان رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، برقی شیرازی، معاونت اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.DSC_0071

در دومین رو از این همایش که اسماعیل جانعلی پور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و حمیدرضا احمدی مدیر کل امور اداری و منابع انسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز حضور داشتند،مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزاری اولین دوره همایش و دوره آموزشی مسئولین و کارشناسان اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور استان گیلان را فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری،فرهنگی و استعداد های بالقوه این سرزمین علم خیز کشور دانست.

اسماعیل جانعلی پور با اشاره مجدد به ظهور شخصیتهای بزرگ از خطه سرسبز گیلان گیلان را دیار بزرگان علم و ادب و هنر اسلامی عنوان کرد.

وی همچنین توجه و دغدغه مندی مسئولین به نهاد کتابخانه های عمومی را نشان از نگاه مثبت و سازنده آنان به مقوله فرهنگ مطالعه دانست و از جعفرزاده نماینده مردم شهرستان رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به جهت حضور در این همایش تقدیر و تشکر کرد.

نماینده مردم شهرستان رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خوشنودی از برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور، این حرکت را سرمایه گزاری برای موفقیت در آینده دانست و بر ضرورت الگو گرفتن سازمانها و نهادهای دیگر از این اقدام تاکید کرد.

جعفرزاده با بیان اینکه امروز کشور بیش از هرزمان دیگری نیاز به پرورش نیروهای متخصص و زبده دارد اضافه کرد،در بسیاری از موارد وجود مشکلات در کشور ناشی از عدم وجود افراد متخصص در بدنه دولت است که این امر لطمه های جبران ناپذیری به کشور و از جوانب مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می زند.

وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در بحث توسعه فرهنگ مطالعه مفید در کشور نیز گفت: در دوره های گذشته کمبود نیروهای خلاق در بحث توسعه فرهنگ مطالعه در کشور براین مشکلات دامن میزد که  این مشکلات با استقلال نهاد کتابخانه های عمومی کشور بعنوان یک نهاد تخصصی توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه کتاب در کشور توانسته است با پرورش نیروهایی متخصص در امر توسعه کتابخوانی مسیر را برای رسیدن به اهداف بلند مدت هموار کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزاری دوره های آموزشی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: با همه توان و ظرفیتهای موجود در مجلس شورای اسلامی از توسعه این اقدام ارزشمند حمایت می کنیم و بسترهای لازم برای گسترش اموزشهای تخصصی برای همه کارکنان دولت را در دستور کار مجلس قرار خواهیم داد.

DSC_0087

غلامعلی جعفر زاده همچنین با اشاره به تجربه موفق جداسازی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از بدنه دولت، کاهش تصدی گری دولت و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را از مهمترین اولویتهای کشور دانست و گفت: در زمینه کوچک سازی دولت باید از تجربه کشورهای موفق در این زمینه باید استفاده کنیم و از آثار مثبت آن در کشور بهره مند شویم.

وی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را مجموعه ای موفق در زمینه تخصصی ترویج مطالع مفید ارزیابی کرد و افزود: نهاد کتابخانه های عمومی را بسیار پیشرفته و متفکر دیدم.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی همچنین بر حمایت همه جانبه مجلس از نهاد کتابخانه های عمومی کشور در رسیدن به اهداف خود در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه مفید در کشور تاکید کرد.

پرویز برقی شیرازی معاونت اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز ضمن تشکر از نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، میزبانی استان گیلان از نخستین همایش و دوره آموزشی مسئولین و کارشناسان نهاد کتابخانه های عمومی کشور را تجربه ای موفق در ادامه این مسیر عنوان کرد و بر ضرورت ادامه این برنامه در نهاد کتابخانه های عمومی تاکید کرد.

معاونت اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دوره رشد و شکوفایی خود قرار دارد گفت: همه توان و ظرفیتهای موجود در کشور در جهت توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی در کشور بسیج شده اند و نهاد کتابخانه های عمومی کشور بعنوان پرچمدار این حرکت همه توان خود را در بکارگیری نیروهای کارآمد و متخصص در کتابخانه های عمومی بکار گرفته است.

وی با اشاره به افزایش تعداد کتابخانه های عمومی از ۱۶۰۰ باب به ۳۰۵۰ باب کتابخانه در سال جاری و نیز افزایش تعداد کتابهای موجود در کتابخانه ها به ۴۰ میلیون جلد کتاب در سال ۹۲ را از جمله اقدامات موثر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه در کشور عنوان کرد.

برقی شیرازی اضافه کرد: در سالهای اخیر برگزاری دوره های آموزشی برای نیروهای شاغل در بدنه نهاد کتابخانه ها و نیز جذب نیروهای متخصص  تاثیر مثبتی در موفقیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در اهداف خود شده است.DSC_0064

معاونت اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات و کاستیها در تدوین قانون تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عدم پیش بینی منابع درآمدهای دائمی و جاری را از مهمترین چالشهای پیشروی نهاد کتابخانه های عمومی کشور دانست.

وی منابع ناپایدار درآمد را بعنوان اصلی ترین مشکل گریبانگیر نهاد عنوان کرد و برضرورت بازنگری در قانون نحوه اداره نهاد کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد.

برقی شیرازی همچنین با تشکر از مواضع سازنده نماینده مردم شهرستان رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ،حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نهاد فرهنگی کتابخانه های عمومی کشور در سالهای اخیر مایه دلگرمی دانست.

گفتنی است همایش و دوره آموزشی ۳ روزه مسئولین و کارشناسان نهاد کتابخانه های عمومی کشور در هتل سفید کنار شهرستان بندر انزلی در حال برگزاریست.

Share